Afstellen 70cc Airsal & 12mm mikuni

Sym-Rider

Well-Known Member
Hallo Allemaal,

Allereerst ben niet gek maar wel gek aan het worden.
Heb voordat ik hier post al heel wat afgezocht maar niet iets kunnen vinden wat mijn tevreden stelt.
Heb via Scootparts een Airsal CPI 70cc aangeschaft.
Heb dus problemen met het afstellen.

Setup:

Generic Cracker
Airsal 70cc
12mm carb mikuni met elec shoke & carb verwarming
NGK hittegraad 8 bougie
4.5gr rollen
DMP terugloop
STD filter, cpi vertanding
Alle begrenzers zijn verwijderd

Probleem

Na het monteren van de cilinder met natuurlijk het pijtlje naar beneden.
Ben ik gaan experimenteren met de sproeiers.
Had een hele swik hier gekocht en had zelf ook nog wat liggen.
Na wat zoek werk op het grote WWW ben ik begonnen met een 80 sproeier.
Daar verzoop ie gelijk al op, dus langzaam afgebouwd.
Kom ik uit op een 58 sproeier, die had ik er ook al in ivm mijn snellere uitlaat.

Met de 58 rijd ie redelijk duurt wel lang voordat ie boven de 30 komt daarna is ie snel qua gasreactie.
Top is natuurlijk niet geprobeerd ivm inrijden.
Maar nu komt het, grotere sproeiers verzuipt ie dus op.
En met de sproeier waar ie wel goed op loopt rijd ie te arm te zien doordat de bougie wit kleurt.

Mijn vraag is hoe kan dit.
Ik weet ik kan beter een 17,5mm carb kopen maar dit is ff voor de toekomst.
Maar lijkt me sterk dat ie nu niet af te stellen is.
Kunnen jullie mij in de goeie richting sturen.

bvd

p.s
Stapjes in de verschillende sproeiers die heb genomen zijn: 80, 75, 70, 64, 62, 60, 58
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Was ik nog vergeten te vermelden.
Gasnaald staat in de middelste stand.
Luchtschroef staat op 1,5 slag open

Valselucht & lekkepakking heb ik gecheckt bij de volgende onderdelen voorzo ver ik weet wat kan lekken
* vinger net voor de luchtfilter ingang en de scoot valt stil
* vinger voor de uitlaat en dan valt natuurlijk ook stil
* kop en voetpakking zijn na de poging van het testen nog nergens zwarte plekken te zien.

Wat er dus gebeurt met een 80 sproeier is het volgende.
Stationair doet ie dus prima en starten ook.
Maar als je vanaf stilstand gasgeeft schiet ie de eerst 2mtr als een gek vooruit.
Daarna rijd ie niet harder dan 40km en bok nogal.
Tis geen BOAAAWWW geluid van te veel lucht, maar meer van "help ik heb te veel brandstof"
Ook is de bougie errug nat daarna.
En dit gebeurt dus niet met een 58 sproeier.
 
Heb net nog geprobeert met mijn orginele euro Cat II uitlaat.
Om uit te sluiten dat het aan de DMP terugloop lag.
Maar dat was het ook niet.
Zou het kunnen zijn dat miss toch de 12mm te klein is voor de 70cc Airsal T6.
Moet morgen toch naar de brommertboer want heb de rubberenpakking van de vlotterbak gemold.
Dus neem mij gelijk een 17.5mm mee.
 
de carburateurgrootte heeft geen invloed op het wel of niet goed lopen , alleen op het vermogen , maar het moet hiermee zeker goed kunnen lopen.

en zoals gezegd is een 58 sproeier erg klein..

verder moet je hoe dan ook de brommer afstellen , dus testen testen en nog eens testen met sproeiers , maar ook met rollen , trekveren en soms ook met drukveren.

dit heeft allemaal invloed op het lopen van de scooter..
 
de carburateurgrootte heeft geen invloed op het wel of niet goed lopen , alleen op het vermogen , maar het moet hiermee zeker goed kunnen lopen.

en zoals gezegd is een 58 sproeier erg klein..

verder moet je hoe dan ook de brommer afstellen , dus testen testen en nog eens testen met sproeiers , maar ook met rollen , trekveren en soms ook met drukveren.

dit heeft allemaal invloed op het lopen van de scooter..

Ik begrijp je verhaal, maar mijn boeren verstand zegt dat rollen en trekveren invloed hebben op het verzuipen van een scoot.
Of zie ik dat verkeerd?
 
geen bedoel je?

de afstelling heeft te maken met het toerental , het toerental heeft weer te maken met de afstelling van de carburatie , zo zal een scooter die veel te weinig toeren maakt minder nodig zijn dan 1 die veel toeren maakt , en al met al heeft dat vrij direct met de carb afstelling te maken dus.

je moet beide redelijk goed hebben voordat je gaan fijnafstellen.
 
geen bedoel je?

de afstelling heeft te maken met het toerental , het toerental heeft weer te maken met de afstelling van de carburatie , zo zal een scooter die veel te weinig toeren maakt minder nodig zijn dan 1 die veel toeren maakt , en al met al heeft dat vrij direct met de carb afstelling te maken dus.

je moet beide redelijk goed hebben voordat je gaan fijnafstellen.

Thx voor jullie reacties.
Ben vandaag dus de gehele dag bezig geweest met afstellen.
Gisteren al een nieuwe Dellorto 17,5mm carb gehaald.
Dus het feest kon beginnen, maar zoals al in mijn openingspost weer verzuipen bij sproeier 80.
En uit eindelijk bij 58 loopt ie goed en dus dat klopt voor geen meter.

Van alles geprobeerd, andere uitlaat, verschillende maten rollen geprobeerd, verschillende gasnaald standen, verschillende luchtschroef standen.
Maar niet mocht baten, tot dat ik dus de luchtfilter de schuld ging geven.
Hij verzoop dus eerst met een sproeier 80 en bij gas geven was het dus einde.
Ik geprobeerd zonder filter, man man wat een gasreactie ineens.
Dus daar lag het probleem.
Ik die std filter uitelkaar gehaald en zag er nog schoon uit.

Ik kijk nog eens en zie het resonatiepijpje dat wel heel nauw is.
Dus deze eruit getrokken en nog een proberen en jawel de scoot reed als een trein.
Nu moet ik alleen een oplossing zoeken voor dat resonatiepijpje.
Want die is van een hardrubber soort en uitboren werkt niet.
Want nu zonder die pijp horen de cops mij al op 3km aankomen.
En dat was nou net niet mijn bedoeling.

De setup lijkt redelijk in de buurt te komen.
Alleen van de week ff nieuwe trekveren en drukveer ophalen.
Want de scoot zit volgens mij in het beginf net onder de powerband.
En aan het einde van zijn toeren er ver boven.
10 tot 50km/h wel constante toeren maar duurt lang voor dat ie er is.
Na de 50 trek ie als een gek weg waarbij ie bij de 80 ineens ontiegelijk veel toeren heeft.
Verder niet geprobeert moet de cilinder nog inrijden :)

Huidige set is dus;

Airsal 70cc t6
17,5mm carb met 75 sproeier
NGK hittegraad 8 bougie
DMP terugloop uitlaat (komt een andere voor, klote ding)
STD filter (zonder resonatiepijp)
STD trekveren en drukveer (word nog aan gewerkt)
4,5gr rollen in standard variateur
Gasnaald in de 1 na onderste stand
Luchtschroef staat op 2 slagen
 
58 is mogelijk hoor, als hij daar ook mee reed met de originele cilinder iig. Ik rijd bijvoorbeeld nu met sproeier 80 @ std cil waarmee ik ook reed met me roze top....
Je zou eventueel ook nog even een extra massa draad aan kunnen leggen om dat uit te sluiten.
 
Back
Top