Afstel vraagjes Aerox met std pijp

Vincent-Aerox

Scooterloos
Heey mensen,

Ik heb een paar vraagjes over de afstelling van mn aerox.

Ben afgelopen dinsdag weer gepakt, voor rollenbank, en dus boete + nog 150 extra van een vorige voorwaardelijke straf en waarschijnlijk nog een keer met meneer de rechter praten :z

Nu moet ik dus weer max 50 gaan rijden.

Ik heb gister wat geprobeerd met proppen in mn std pijp(tecnigas silent pro) de uitlaat doorgang is +/- 26 mm, met een prop met een doorgang van 15 mm liep hij nog steeds ruim 85 op std teller. Nu een prop van 9 mm (|() en hij gaat maximaal nog 60 @ teller dus zo rond de 50 echte, nu rijd dit echt ongelofelijk kut. Maar heb hem ook nog niet afgesteld.

Mijn vragen zijn deze:

Kan ik het beste met deze 9 mm prop rijden en dan afstellen

of

Kan ik het beste die 15mm prop erin lassen en dan een (wat grotere?) varioring erin doen zodat hij weer rond de 50 echte km uitkomt?

Welke van de 2 manieren zal het meest fatsoenlijk lopen, dus redelijk normaal toeren verlopen, geen gestotter en inhouden etc.

En wat voor sproeier? Zit nu nog 76 in(veel te groot), wat is het minimale wat ik kan gaan?

Gaat hier om een Aerox uit 2002 met een 12 mm Dell"Orto carb met handchoke.

Verder nog tips voor het enigsinds normaal rijden in mijn geval?

Hoor het wel

Vincent
 
Advertisement - register to remove this

een begrenste uitlaat en vario ring eruit zal ie redelijk veel toeren janke.. en zn vermogen niet kwijt kunne.. kunt beter vario ring erin en geen/ of een grote prop.. imo...

Met varioring erin jankt hij veel toeren, zonder varioring juist niet;)
Zal wel een typefoutje zijn +pippi+

Dus prop erin en varioring eruit.
Dan zal hij rond de 55-60 lopen.

15 mm is trouwens veel te groot.
 
Hij mag zeker niet harder dan 55 echte km's gaan, want dat vind oom agent niet leuk...

Dus hoe kan ik dat het beste regelen zodat het nog enigsinds fatsoenlijk loopt.

Nu stottert en doet het ook als de ziekte(met 9mm prop) en gele drukveer, 4,5 gram rollen en sproeier 76...

En welke sproeier moet ik minimaal nemen? Moet iig 70 hebben als het max 50/55 loopt. Of nog kleiner?
 
Dus samenvattend:

15mm prop + dunne(?)
Sproeier rond 68, heb hier nog 70 liggen dus die probeer ik dan eerst.
En ik zal mn std koppeling erweer in zetten met een std drukveer

Hebben ze bij Dijkman zo'n varioring die ik nodig ben?

Btw, je v-snaar komt toch naast(tegen) de varioring te liggen? past de krukas moer dan nog wel? Of hoe zit dat precies? Heb nog nooit een varioring gezien of aan mn scooter gehad :X
 
Varioring gaat om je glijbus, snaar komt bovenop dat alles te liggen. Met je moer heb je dus niets te maken :)

Gewoon ontgrenste uitlaat pakken en dan een varioring erin steeds een dikkere tot je topsnelheid goed is. En dan handmatig maar op die toeren letten, lekker boeiend.

Elke prop verneukt je verbranding en gaat ten koste van je trekkracht. Varioring beperkt alleen je top zolang jij gewoon je gas naar halfgas draait als je op top rijdt.. merk je vanzelf allemaal is niet zo heel spannend hoor, of wou je nog 10 jaar op die scooter rijden
 
Hahaha :)

Nee ik ben er morgen sowieso niet om 9 uur;) Moet om 9 uur op school zijn denk pas volgende week vrijdag, maar misschien ook wel eerder. Heb vanaf morgen tot volgende week donderdag toetsen dus heb niet zoveel tijd :eek:, en moet morgen ook al om 9 uur beginnen :love:

Welke maat zal ik ongeveer nodig zijn? Als ik 15 mm prop gebruik?

En is de trekkracht dan 0 of dat niet?, want met alleen die 15mm prop trok niet veel slechter op dan zonder prop....
 
Last edited:
Ik heb nu 2 varioringen:

Een van 6 mm breed en een van 2,2 mm breed

Hoe breed is de standaard ring? En hoe groot is de std prop in een uitlaat, ik dacht 12 of 13 mm...

Hoe kan ik hem het best afstellen? Hoe breder de varioring hoe langzamer toch?

Dus kan ik beter die 6mm varioring steken en dan een wat grotere prop wat dan zal resulteren in iet wat meer trekkracht?
 
Hmm, wat voor top heb je dan, met alleen een varioring?

Maar,...Met alleen een 15mm prop erin trok hij nog gewoon hard op, dus als ik er dan een brede varioring erin stop, die van 6 mm, of gewoon die van 2,2 er ook nog naast, dan zal hij toch nog hetzelfde optrekken en een lagere top hebben?

Iemand verder advies?

En: als je een brede varioring hebt en dan ook nog een grote prop, zal je dan minder overtoeren hebben dan wanneer je alleen een varioring hebt en GEEN prop?
 
Geen idee, kan je toch zo proberen man paar imbusjes los, varioblokkeersleutel en dopratel erop, ring erop, moer weer vast, imbusjes vast (carterkap) en gassen maar..

Varioring heeft vrijwel geen invloed op het optrekken je gaat alleen niet hard meer
 
Back
Top