Afstel probleempje

PhotexNL

Member
Hoi allemaal,

Ik heb loop tegen een afstel probleempje aan wat ik niet zo goed begrijp. Ik heb een scooter met een minarelli imitatie blokje. Setup hieronder. Het probleem is dat het wegrijden maar niet lekker wil. Het geluid brrrr niet bwaop en na een seconde pakt hij ineens op en gaat soepel naar de top dus dacht ik kleinere sproeier. Alleen het gekke is dat ik mijn luchtschroef juist helemaal dicht moet draaien om het hoogste stationair toerental te bereiken. Dat lijkt weer op een te kleine sproeier. Ik begon met sproeier 90 en zit nu op 86. Met 86 reageert hij beter op het gas en komt sneller op toeren alleen het wegrijden blijft hetzelfde. De bougie is bij beide sproeiers dezelfde mooi lichtbruine kleur. Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Airsal T6 70cc
17,5mm carb
Originele filter zonder pijpje
Yasuni R
Polini variatie 4,8g
Gele drukveer
Rode trekveren
 
Advertisement - register to remove this

Heb voor de test dan ook nogmaals met de witte drukveer even getest met 4,5 en 4,1 en het wegrijden gaat bij 4,1 goed (net als met de gele drukveer) en bij 4,5 weer bagger zoals het was. Alleen 4,1 geeft veel meer toeren maar minder koppel. En met de witte drukveer voel/hoor ik de vsnaar slippen dus die is te slap. De gele drukveer is dus wel de juiste ....

Hoe kan 0,4 gram zo enorm verschil maken? Ik kan zo nog een andere koppeling ophalen om eens mee te testen eens zien of dat verschil maakt maar het lijkt me sterk.
 
Het probleem lijkt dus wel de koppeling.....met deze hebo koppeling maakt hij netjes meteen toeren alleen de trekveren zijn te strak, hij maakt nu een beetje overdreven veel toeren bij wegrijden. Er zitten blauwe veren in en rode bij maar is rood niet nog strakker? Het lijkt wel of ik iets minder koppel heb met deze koppeling (dezelfde rollen).

Er viel me nu pas eigenlijk iets op aan de eerdere video. Met de rode trekveren begint hij wel meteen te rollen zonder eerst op toeren te komen, dit zal ook het probleem zijn. Hoe kan het dat hij zo vroeg aangrijpt, de veren zijn nieuw?
 
Het probleem lijkt dus wel de koppeling.....met deze hebo koppeling maakt hij netjes meteen toeren alleen de trekveren zijn te strak, hij maakt nu een beetje overdreven veel toeren bij wegrijden. Er zitten blauwe veren in en rode bij maar is rood niet nog strakker? Het lijkt wel of ik iets minder koppel heb met deze koppeling (dezelfde rollen).

Er viel me nu pas eigenlijk iets op aan de eerdere video. Met de rode trekveren begint hij wel meteen te rollen zonder eerst op toeren te komen, dit zal ook het probleem zijn. Hoe kan het dat hij zo vroeg aangrijpt, de veren zijn nieuw?
Denk dat je er is geel in moe doen van Malossi!…
 
Denk dat je er is geel in moe doen van Malossi!
Edit

Het verhaal werdt met al die druk en trekveren te onoverzichtelijk dus even de schets van de situatie nu.

Met originele koppeling er rode trekveren (+2000rpm) gaat de scooter bij iets gas meteen rijden zonder eerst toeren te maken. Dit is vreemd met rode trekveren.

Met de hebo koppeling met de veren die er al inzitten bij aankoop grijpt hij veeeeeel te laat aan, mega toeren voordat hij gaat rijden. Met de groene, vrij slappe, veren van malossi maakt hij nog steeds te veel toeren met wegrijden maar aanzienlijk minder al. Maar dit is ook vreemd want groene trekveren zijn vrij slap.
 
Last edited:
Edit

Het verhaal werdt met al die druk en trekveren te onoverzichtelijk dus even de schets van de situatie nu.

Met originele koppeling er rode trekveren (+2000rpm) gaat de scooter bij iets gas meteen rijden zonder eerst toeren te maken. Dit is vreemd met rode trekveren.

Met de hebo koppeling met de veren die er al inzitten bij aankoop grijpt hij veeeeeel te laat aan, mega toeren voordat hij gaat rijden. Met de groene, vrij slappe, veren van malossi maakt hij nog steeds te veel toeren met wegrijden maar aanzienlijk minder al. Maar dit is ook vreemd want groene trekveren zijn vrij slap.
Dan dus gele proberen. Helaas is het niet zo’n feest dat je zlef kan kiezen op welke afstel spullen hij het best loopt!
 
Ik heb het overdreven toeren bij wegrijden met de hebo koppeling kunnen oplossen. Ik heb de Vario netjes geshimed. De bus van de polini Vario is schijnbaar iets korter waardoor de snaar een beetje klemde. Ik heb voor de zekerheid ook even de oude koppeling geprobeerd met shimring maar dit maakte geen verschil. Maar goed, toeren bij wegrijden zijn eindelijk goed. En net heel rustig rijden is het toeren verloop ook veeeeel beter met shimring.

Nu de rest afstellen.....4,1 rollen geeft een super mooi toeren verloop alleen niet zoveel koppel als ik verwacht bij de toeren. 4,5 kakken de toeren alweer langzaam in. De snaar komt ook niet boven in de Vario, heb 4mm over. Met de 4,1 en 4,5 en elke drukveer komt de snaar op top beide even hoog. Iemand hier nog suggesties voor?
 
Back
Top