Afstel probleempje

PhotexNL

Member
Hoi allemaal,

Ik heb loop tegen een afstel probleempje aan wat ik niet zo goed begrijp. Ik heb een scooter met een minarelli imitatie blokje. Setup hieronder. Het probleem is dat het wegrijden maar niet lekker wil. Het geluid brrrr niet bwaop en na een seconde pakt hij ineens op en gaat soepel naar de top dus dacht ik kleinere sproeier. Alleen het gekke is dat ik mijn luchtschroef juist helemaal dicht moet draaien om het hoogste stationair toerental te bereiken. Dat lijkt weer op een te kleine sproeier. Ik begon met sproeier 90 en zit nu op 86. Met 86 reageert hij beter op het gas en komt sneller op toeren alleen het wegrijden blijft hetzelfde. De bougie is bij beide sproeiers dezelfde mooi lichtbruine kleur. Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Airsal T6 70cc
17,5mm carb
Originele filter zonder pijpje
Yasuni R
Polini variatie 4,8g
Gele drukveer
Rode trekveren
 
Advertisement - register to remove this

Bwaaaap is te weinig lucht of teveel benzine.
Oftewel kleinere sproeier of meer lucht. Dat je bougie beide keren koffiebruin is zal komen omdat je niet echr kan gasgeven om de bougie te laten verkleuren, dus waarschijnlijk zie je het resultaat van je vorige afstelling
 
De T6 is geen laagtoerige cilinder de gewone 70cc wel.
Witte drukveer heb ik mee gereden maar gas herpakken is dan veel minder (met welke rollen dan ook).
Rode trekveren zijn niet van malossi maar van ander merk (+ 2000 rpm), met de gele begint hij bij gasgeven meteen te rijden zonder eerst op toeren te komen, het geluid zoals in de video blijft hetzelfde alleen optrekken gaat veel trager (minder toeren).
De tuut in de luchtfilter is eruit omdat dat pijpje maar een doorgang heeft van een halve centimeter. Ik meende dat het bij de Neos veel groter was kon mijn vinger erin steken, dat is bij deze niet het geval, nog niet eens een pink.

Overigens als hij na een tel op gang komt vliegt hij van zijn plek en in 1 keer door naar de top.
 
De T6 is geen laagtoerige cilinder de gewone 70cc wel.
Witte drukveer heb ik mee gereden maar gas herpakken is dan veel minder (met welke rollen dan ook).
Rode trekveren zijn niet van malossi maar van ander merk (+ 2000 rpm), met de gele begint hij bij gasgeven meteen te rijden zonder eerst op toeren te komen, het geluid zoals in de video blijft hetzelfde alleen optrekken gaat veel trager (minder toeren).
De tuut in de luchtfilter is eruit omdat dat pijpje maar een doorgang heeft van een halve centimeter. Ik meende dat het bij de Neos veel groter was kon mijn vinger erin steken, dat is bij deze niet het geval, nog niet eens een pink.
Ik had er over heen gelezen en mijn post verandert in de tussentijd.
Maar ik denk toch echt dat er teveel lucht in komt zonder dat tuutje op de luchtfilter,
wat niet eens heel gek is .
 
Ik had er over heen gelezen en mijn post verandert in de tussentijd.
Maar ik denk toch echt dat er teveel lucht in komt zonder dat tuutje op de luchtfilter,
wat niet eens heel gek is .
Ja dat zou je denken he, met die luchtschroef ook zo, maar dat tuutje is echt te klein, met krijg je 0 power ook met kleinere sproeiers. Verder rijd hij ook perfect, bougie goede kleur alles. Kan het zijn dat dit tuutje begrensd is? Ik zal er eens een foto van maken.

Tevens nog even een update, met grotere sproeier (92/94) loopt hij helemaal voor geen meter meer en kan de luchtschroef nog steeds niet uitgedraaid worden. Dus teveel lucht kan het dan ook niet zijn toch?
 
Ja dat zou je denken he, met die luchtschroef ook zo, maar dat tuutje is echt te klein, met krijg je 0 power ook met kleinere sproeiers. Verder rijd hij ook perfect, bougie goede kleur alles. Kan het zijn dat dit tuutje begrensd is? Ik zal er eens een foto van maken.

Tevens nog even een update, met grotere sproeier (92/94) loopt hij helemaal voor geen meter meer en kan de luchtschroef nog steeds niet uitgedraaid worden. Dus teveel lucht kan het dan ook niet zijn toch?
Als de luchtschroef helemaal dicht moet kan dat ook duiden op valse lucht ergens.
Dat kan tussen membraan en carter zijn,
tussen membraan en spruitstuk, een lekke keerring links of rechts .

Als dat tuutje echt te klein is zou je kunnen proberen een gat wat 1/5 kleiner is dan het gat in het luchtfilter
op een stukje plastic kunnen maken , en dit over het gat van de luchtfilter lijmen.
En indien nodig aanpassen naar groter of kleiner zodat je de luchtflow goed kan af tunen.
 
Ik heb spruitstuk, pakking op blok, slang en luchtfilter gecontroleerd allen zonder scheurtjes ed. Ook de keringen zitten er netjes in en lekken niet. Doe ik het buisje erin valt hij ook meteen uit dus vermoed dat het geen valse lucht is.

Ik heb het gat in de luchtfilter stukje bij beetje steeds iets verder afgeplakt maar hier gaat hij minder goed lopen, ook al pas ik de luchtschroef aan. Ook heb ik even sproeier 88 ipv 86 nog geprobeerd maar ook hier moet de luchtschroef helemaal dicht en trekt hij minder (als hij eenmaal op gang is). Het wegrijden uit stilstand blijf exact hetzelfde de vertraging wordt niet kleiner.

Ik ben net even bij Massink geweest (bekende en goede brommer/scooter zaak hier in de buurt) en daar heeft een monteur even meegekeken en geluisterd. Hij gaf aan dat de rollen lichter moeten maar dat de carburateur afstelling goed klinkt en kleur bougie goed is. Ik heb dus maar even setjes van 4,1 3,6 en 3,0 mee genomen al lijkt me dat wat licht.....ik ga testen en laat het even weten!
 
Net even de 4,1 erin gedaan en dit maakt zeker verschil hij heeft veel minder (bijna geen) vertraging met wegrijden. Maaaaaaar...... Daarna overtoeren en aanzienlijk minder koppel. Wat moet je dan nog :rolleyes:
 
Ik had nog de gedachtegang dat misschien de vsnaar toch te snel de koppeling in werdt getrokken dus ook even de rode drukveer erin gedaan met 4,5 g rollen weer. Er veranderd weinig alleen het toeren verloop naar de top is nog net wat soepeler, het mini dipje aan het einde is weg (was al nauwelijks merkbaar). Helaas het wegrijden blijf hetzelfde , 2 seconden niet op toeren willen komen en dan opeens bam weg.
 
Ik had nog de gedachtegang dat misschien de vsnaar toch te snel de koppeling in werdt getrokken dus ook even de rode drukveer erin gedaan met 4,5 g rollen weer. Er veranderd weinig alleen het toeren verloop naar de top is nog net wat soepeler, het mini dipje aan het einde is weg (was al nauwelijks merkbaar). Helaas het wegrijden blijf hetzelfde , 2 seconden niet op toeren willen komen en dan opeens bam weg.
Miss ff kijken of je met andere trekveren wat bereikt!
 
Back
Top