afstel kenmerken

yomama

Well-Known Member
Hallo,

Ik wil me scooter gaan afstellen maar wat zijn de kenmerken dat je andere trekveren erin moet doen ( lichtere of strakere), en wanneer weet je wanneer je andere rolletjes erin moet, en wat met drukveer?

Alvast bedankt,
 
Advertisement - register to remove this

het is moeilijk om dat zo even te zeggen , door ervaring krijg je een beetje een idee van wat het effect is als je iets veranderd , en van te voren kun je niet zeggen wat erin moet omdat elke scooter anders reageert ook al is de scooter exact gelijk , er zijn hoogstens richtlijnen van wat er gemiddeld ongeveer in gaat. wil je werkelijk weten hoe de verschillende onderdelen werken moet je je er even in gaan verdiepen, veel lezen , hier op het forum is ook vrij veel te vinden over de werking van vario delen.

om simpel even in te gaan op je vraag.

* trekveren : de sterkte van de veren bepalen hoeveel de koppeling slipt , de koppeling stel je zo af dat ie het toerental draait waarop de scooter zijn meeste vermogen afgeeft , staat ie te slap zal ie te weinig toeren maken , staat ie te strak teveel toeren , in beide gevallen dus minder vermogen aan het wiel.

*rollen : de rollen bepalen de slip in de vario , hierbij geld ongeveer hetzelfde verhaal als bij de trekveren , lichtere rollen meer toeren , zwaardere rollen minder toeren. dus afstellen tot je het juiste toerental hebt , en blijft houden.
(dus eerst warm rijden , kijken wat ie doet , dan pas afstellen anders loopt ie koud wel goed maar warm niet)

*drukveer : de drukveer werkt eigenlijk over het hele gebied , lichtere drukveer betekent dat de poelies makkelijker naar buiten gedrukt kunnen worden , zwaardere drukveer zorgt ervoor dat de snaar moeilijker naar beneden gaat , de poelies blijven dus langer op dezelfde stand staan. hierdoor zal de scooter meer op hetzelfde toerental blijven , bij een setup die meer toeren draait word de motor vaak "piekeriger" wat betekent dat het gebied waarin de motor vermogen geeft kleiner word , met een strakkere drukveer blijft de scooter dan makkelijker in dit gebied.

een te slappe veer zal voor dipjes zorgen , in in het ergste geval draait de scooter gewoon niet het juiste toerental.

imo maakt een sterkere drukveer het geheel stabieler , alleen is het een zaak van testen wat voor jouw goed is. ik heb persoonlijk liever iets te zwaar zodat ie altijd goed blijft rijden dan te licht waardoor je steeds weer opnieuw moet afstellen en/of ie warm niet goed loopt.

verder zijn er meerdere dingen waar je rekening mee moet houden , zoals de v-snaar, varioteur , koelvin , type poelies , koppeling etc. .,erk merk geeft een ander effect dus dan moet je ook weer anders afstellen.

het ligt ook een beetje aan de setup wat er ongeveer in moet.

ik zou gewoon een aantal setjes rollen kopen , 2 drukveren , en een setje trekveren en gewoon gaan testen. het is gewoon moeilijk te zeggen wat erin moet.
 
Back
Top