Afluitdopje olie RIVA II

rvdtempel

New Member
Goedenavond,

Helaas heb ik zelf niet zoveel kennis van scooters maar volgens degene die soms mijn scooter maakt is mijn afsluitdopje van mijn olie gedeelte gestolen.
Nu lijkt dit mij een beetje simpel, maar het zou kunnen. Dit moet gebeurd zijn in de 5 minuten dat me scooter voor de supermarkt stond.

Nu heb ik even gegoogled en volgens mij heb ik een 4 tak motor. Volgens youtube is het best lastig om hier een dopje op te zetten en en moet er ook een filter in.
Als ik echter naar de foto en me scooter kijkt dan lijkt het me gewoon een dop die ik erop moet draaien.

Weet iemand van jullie wat ik hiervoor moet doen. Is het beter om het voor aardig wat geld te laten bestellen door een monteur die ik dan ook moet betalen om het hier op me scooter te zetten?

Of is het gewoon een onderdeel en zo ja, welk onderdeel? Wat ik moet bestellen die ik er dan gewoon op draai?

Alvast enorm bedankt!!

Roald
 

Attachments

  • IMG_20191119_195601188.jpg
    IMG_20191119_195601188.jpg
    148.4 KB · Views: 13
  • IMG_20191120_072355697.jpg
    IMG_20191120_072355697.jpg
    243.1 KB · Views: 13
  • IMG_20191120_072412327.jpg
    IMG_20191120_072412327.jpg
    222.3 KB · Views: 13
Advertisement - register to remove this

Daar hoort gewoon een peilstok in voor een china blok.. GY6 of 139QMB waarmee je het kan vinden..
Zou er wel 2 kopen als ik jou was en 1 achteraf in je tas houden.. Blijkbaar is nou ook de motor olie eruit gekomen..

Het ergste is als die gene er ook zand erin heeft gedaan.. Dus aan de onderkant zit een filter/ zeefje.. Een bak eronder zetten en deze los draaien..
Als er verder niks te zien is zit je goed.. Zit er zand erin dan word het een motor blok revisie of een ander blok.. Want zand gaat overal zitten waar je het niet wilt hebben. En zo rijden zonder peil stok is niet slim, want motorolie weg.. Dus nou moet je zoiezo de olie gaan vervangen, want kans dat er teveel olie eruit is gekomen..
 
De volgende heb je nodig. Tip: vele peilstokjes hebben een andere lengte, al dan niet het gearceerde gedeelte. De eerste keer dat je olie erin doet, moet je dit even nauwkeurig doen qua volume volgens voorschrift. Lees nu je peilstok af, dan weet je waar op de peilstok de juiste hoogte zit voor een kloppend oliepeil. Even een inkeping met een zaagje en de peilstok is weer betrouwbaar voor jouw scooter.
Afbeeldingsresultaat voor peilstok gy6
 
Zo ik schrik ervan hoeveel die dingen kosten.. maar in ieder geval kan je hier er eentje halen. Volgens mij passen elk china gy6 peilstokken erin

 
Zo ik schrik ervan hoeveel die dingen kosten.. maar in ieder geval kan je hier er eentje halen. Volgens mij passen elk china gy6 peilstokken erin


Als je daar al van schrikt! Is een nette prijs. Maar vergeet niet die zinloze verzendkosten.

Ik heb er ooit eentje gekocht voor mijn qmb139 een was 4 euro.

Gewoon bij de shop halen.
 
Als je daar al van schrikt! Is een nette prijs. Maar vergeet niet die zinloze verzendkosten.

Ik heb er ooit eentje gekocht voor mijn qmb139 een was 4 euro.

Gewoon bij de shop halen.

Ja ik bedoel dat 6 euro best prijzig is. Heb ze nog wel goedkoper gezien/gehoord bij een dealer
 
Vanaf een paar Eurocent op een grote Chinese aanbieder, handig voor reserve,
Voor nu een demontagepartner en hersteller, deze dingen slingeren overal rond,
Groet,
 
Snap sowieso niet waarom mensen dit doen.. Mensen irriteren? Of gwn iemand zijn scooter kapot laten lopen.
Gelukkig heb ik dit nooit gehad.

Wel heb ik gehad dat de cover van mijn voorvork was gestolen, hier staat Vespa op en kost nieuw al 20 euro.. Zielig
 
Hallo allemaal. Allereerst heel erg bedankt voor alle antwoorden. Ik was al bang dat ik een "domme" vraag had gesteld maar gelukkig valt dit mee.

Ik heb even gekeken maar voor een china blok.. GY6 peilstok is deze wat goedkoper.
Of is het noodzakelijk dat ik er nog een O ring bij koop, of alleen als ik de olie er eerst uit haal zoals eurokit aangeraden heeft?

En als ik de olie eruit laat lopen eerst, moet ik dan 10W40 4-takt olie kopen om er weer terug in te doen?

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden!!
 
Hallo allemaal. Allereerst heel erg bedankt voor alle antwoorden. Ik was al bang dat ik een "domme" vraag had gesteld maar gelukkig valt dit mee.

Ik heb even gekeken maar voor een china blok.. GY6 peilstok is deze wat goedkoper.
Of is het noodzakelijk dat ik er nog een O ring bij koop, of alleen als ik de olie er eerst uit haal zoals eurokit aangeraden heeft?

En als ik de olie eruit laat lopen eerst, moet ik dan 10W40 4-takt olie kopen om er weer terug in te doen?

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden!!

Ik raad je aan 5w40 te gebruiken. Ik weet niet of je de scooter nieuw hebt gekocht en wanneer, maar in je onderhoudsboekje staat waarschijnlijk 10W40. Maar ik vind dit te dik, helemaal als je GEEN olie verbruikt verders.

Ik doe altijd in al mijn scooters 5W40. Ook bij vrienden waarvoor ik een beurtje doe. Ook kijk ik altijd of er olie verbruikt is, als dit regelmatig tot veel is ga ik naar 10W40 omdat deze olie wat dikker is.
 
Ik had het ook graag gezien. Maar ik wist aan de andere kant ook niet dat ik voor dit soort dingen moest uitkijken.

Welkom in Denhaag.... :rolleyes:


Hier in Venlo ook. Ik vind zulke acties echt te zielig voor woorden. Ik zag dit en net toen hij de auto in wilde gaan sprak ik hem aan.

Oei dat had hij niet verwacht... gelukkig had ik mijn helm bij me want achteraf gezien mept dit aardig tegen 2 man.

(Voor mij is een nieuw peil stok ook veel geld)

Gewoon van ander mans spullen AFBLIJVEN!
 
Ik raad je aan 5w40 te gebruiken. Ik weet niet of je de scooter nieuw hebt gekocht en wanneer, maar in je onderhoudsboekje staat waarschijnlijk 10W40. Maar ik vind dit te dik, helemaal als je GEEN olie verbruikt verders.

Ik doe altijd in al mijn scooters 5W40. Ook bij vrienden waarvoor ik een beurtje doe. Ook kijk ik altijd of er olie verbruikt is, als dit regelmatig tot veel is ga ik naar 10W40 omdat deze olie wat dikker is.


In een China blok kan je beter 10w40 erin doen.. Heb dit zelf ook gedaan, en kwam er letterlijk als water eruit zo dun het was.. 5w40 geeft niet genoeg bescherming in een motorblok die bepaald niet precies in elkaar is gezet. 5w40 loopt ook sneller tussen uit de krukas lagers.. En dan raar vinden waarom er vaker een linker krukas lager sneuvelt.. Gewoon door verkeerde olie erin te doen..

Piaggio gebruikt wel 5w40, alleen dat blok zit een stuk beter in elkaar.


En die olie moet echt van een motor / scooter zijn en niet van een auto.. Heb zelf ook al eens olie van een auto erin gehad.. Het blok werd daardoor eigenlijk te heet. Met de juiste olie is de temperatuur goed / normaal.
 
In een China blok kan je beter 10w40 erin doen.. Heb dit zelf ook gedaan, en kwam er letterlijk als water eruit zo dun het was.. 5w40 geeft niet genoeg bescherming in een motorblok die bepaald niet precies in elkaar is gezet. 5w40 loopt ook sneller tussen uit de krukas lagers.. En dan raar vinden waarom er vaker een linker krukas lager sneuvelt.. Gewoon door verkeerde olie erin te doen..

Piaggio gebruikt wel 5w40, alleen dat blok zit een stuk beter in elkaar.


En die olie moet echt van een motor / scooter zijn en niet van een auto.. Heb zelf ook al eens olie van een auto erin gehad.. Het blok werd daardoor eigenlijk te heet. Met de juiste olie is de temperatuur goed / normaal.

Okee, thanks! Ik ga het vandaag allemaal bestellen!!

konijn_bedankt.gif
 
In een China blok kan je beter 10w40 erin doen.. Heb dit zelf ook gedaan, en kwam er letterlijk als water eruit zo dun het was.. 5w40 geeft niet genoeg bescherming in een motorblok die bepaald niet precies in elkaar is gezet. 5w40 loopt ook sneller tussen uit de krukas lagers.. En dan raar vinden waarom er vaker een linker krukas lager sneuvelt.. Gewoon door verkeerde olie erin te doen..

Piaggio gebruikt wel 5w40, alleen dat blok zit een stuk beter in elkaar.


En die olie moet echt van een motor / scooter zijn en niet van een auto.. Heb zelf ook al eens olie van een auto erin gehad.. Het blok werd daardoor eigenlijk te heet. Met de juiste olie is de temperatuur goed / normaal.

Heb ik weer eens wat geleerd, ik doe zelfs in china blokkies 5W40 en nog geen problemen mee gehad. Maar zal wel het advies opvolgen.
 
Je mag er van mij 5w40 erin blijven doen, maar als ik al zie wat er van 10w40 overblijft naar enkele kilometers.. Dat is echt net water zoals eerder gezegd. Overigens dikkere olie zorgt er ook voor dat het niet door kiertjes gaat en dus olie verbruik blijft dan ook lager.
 
Back
Top