Aerox word steeds tewarm

Dani1234

Member
Ik heb me blok uit elkaar gahaald alles zit goed in elkaar nergens lekaage ik heb een slangetje van me kop af getrokken wel 10 min lang even laten lopen om de lucht uit me kvs telaten lopen maar nog steeds blijft die 90+ graden worden
Post automatically merged:

Radiateur is overal warm
 
Advertisement - register to remove this

Maar wat is dan het probleem ? 90gr is toch niet extreem heet voor een verbrandings motor.
heb je er een thermostaat in , dan kun je deze testen in een pan water met een thermometer wanneer deze opent.
Je systeem werkt goed , want je radiateur wordt overal warm. Zit er een ventilator achter je radiateur die aanslaat bij een bepaalde temp?
Slaat die aan en zakt de temp niet , dan de lamellen van de radiateur schoon , maken met lucht of waterstraal .
Slaat die niet aan , sensor controleren en kijken als je spanning op je vent zet of deze wel draait.
 
Ik vind het toch raar dat hij de slang van de kop trekt en hier geen koelvloeistof uitloopt.
Doet je waterpomp het wel en zit er voldoende koelvloeistof in het systeem?
 
Ik lees het misschien wel verkeerd , maar dacht dat hij voor wel tien minuten de koelvloeistof uit het slangetje bedoelde .
Als je met een draaiende motor probeert te ontluchten , heb je ook kans dat hij juist lucht in je systeem zuigt.
Ik heb altijd ontlucht met stilstaande motor ( auto) totdat de koelvloeistof uit de ontluchtings nippel kwam.
 
Er loopt wel koelvloeistof uit de slangen soort voor de onduidelijkheid
Post automatically merged:

Hij word bijna 100 graden als ik en stuk rij hiervoor deed die altijd tussen de 60 en 75
 
Wat Sparky ook al opperede , doet je waterpomp het wel kun je het koelmiddel in je expansie vaatje zien rond gaan?
kan weinig anders zijn , of je radiateur moet tussen de lamellen dicht zitten , zodat de koellucht er niet doorheen kan om te koelen.
 
Maar wat is dan het probleem ? 90gr is toch niet extreem heet voor een verbrandings motor.
heb je er een thermostaat in , dan kun je deze testen in een pan water met een thermometer wanneer deze opent.
Je systeem werkt goed , want je radiateur wordt overal warm. Zit er een ventilator achter je radiateur die aanslaat bij een bepaalde temp?
Slaat die aan en zakt de temp niet , dan de lamellen van de radiateur schoon , maken met lucht of waterstraal .
Slaat die niet aan , sensor controleren en kijken als je spanning op je vent zet of deze wel draait.
Bij 90 graden spreken we op zo’n blokje anders toch echt van oververhitting.

Ik lees het misschien wel verkeerd , maar dacht dat hij voor wel tien minuten de koelvloeistof uit het slangetje bedoelde .
Als je met een draaiende motor probeert te ontluchten , heb je ook kans dat hij juist lucht in je systeem zuigt.
Ik heb altijd ontlucht met stilstaande motor ( auto) totdat de koelvloeistof uit de ontluchtings nippel kwam.
Wat je hier zegt klopt, waarschijnlijk is het ontluchten via de nippel op de cilinderkop niet juist gedaan.

Wat ik zou doen: scooter 5 min laten lopen zonder kvs dop op het reservoir, dat deed bij mijn aerox altijd de truuk.
Post automatically merged:

Thermostaat zou ik eens nakijken en meten wanneer deze open gaat
Trouwens nog een kleine toevoeging, trek die thermostaat er gewoon uit als je die nog hebt (neem dan aan dat je een standaard cilinder hebt) dat koelt de scooter altijd op volle kracht, als je dit allemaal hebt gedaan en de radiateur en koelslangen worden warm tijdens t lopen etc kan vrijwel het enige zijn dat het schoepje in je waterpomp vernaggeld is, kost 20 eu ofzo voor een revisiesetje. Kan in mijn ervaring op een minarelli nooit kwaad, zeker als je ze niet standaard laat.
 
Bij 90 graden spreken we op zo’n blokje anders toch echt van oververhitting.
Oke ben in deze blokjes helemaal niet thuis , geloof je graag. De reden waarom ik niet zo wakker van 90 gr zou liggen waar de t.p het in eerste instantie over had , is dat ik dkw tweetakt heb gereden waar een thermo syphon koeling op zat , en deze weleens probleem loos over de 100 gr kon komen . De reden dat hij niet gaat koken zit hem dan in de radiateur dop , welke het systeem onder druk houdt .
 
Ik heb hem ook al 5 min zonder dop laten lopen meerdere keren en het kvs komt ook terug in het resuvair
Post automatically merged:

Ik had vorige keer ook al die probleem
 
@Dani1234 ,

misschien moet je, je redenatie eens over een andere boeg gooien.

  • Stel dat je alles goed hebt gedaan voor wat betreft de montage , de vulling en de ontluchting van je koelssysteem.
  • Stel dat je waterpomp genoeg debiet levert en de koelvloeistof goed wordt rondgepompt.
  • Stel dat je geen verstoppingen hebt in je radiator en dat je thermostaat ook goed open gaat.
Maar de koeling, ondanks dat deze goed werkt, de ontwikkelde hitte niet kan afvoeren dan moet je, je misschien eens afvragen waarom houdt mijn koeling het afvoeren van de ontwikkelde hitte niet bij en waarom produceert mijn blok uberhaupt zoveel hitte?
Het eerste wat ik me dan zou afvragen, is de smering van het blok wel in orde of waar komt deze excessieve hitte vandaan?
 
Last edited:
Ik heb alleen me koppakking niet vervangen toen ik de cilinder er op zetten maar er komt geen witte rook uit de uitlaat ik denk dat ik die termostaat er gewoon uitlaat ik doe me olie 1 op 50
Post automatically merged:

Maar wil woensdag 70 cc er op gaan zetten moet ik dan als nog 1 op 50 of moet er mee olie in
Post automatically merged:

Maar wil woensdag 70 cc er op gaan zetten moet ik dan als nog 1 op 50 of moet er mee olie in
 
Het klinkt alsof je niet echt begrijpt wat men nu aan je adviseert. Pak je probleem nou gewoon gestructureerd aan. Ga eerst eens testen hoe hij zonder thermostaat het doet. Want ik ben bang dat je straks je probleem alleen maar vergroot.

En google even wat er geadviseerd wordt over eventueel smering veranderen. 70cc erop zetten zegt natuurlijk niks. Een DR70 is anders als een Team70. Zorg dat je beter begrijpt waarom je bepaalde dingen wel of niet moet doen, dan wordt het alleen maar makkelijker. En de informatie is allemaal op het forum te vinden als je de https://scooterforum.net/search/ gebruikt :)
 
Ik heb alleen me koppakking niet vervangen toen ik de cilinder er op zetten maar er komt geen witte rook uit de uitlaat ik denk dat ik die termostaat er gewoon uitlaat ik doe me olie 1 op 50
Post automatically merged:

Maar wil woensdag 70 cc er op gaan zetten moet ik dan als nog 1 op 50 of moet er mee olie in
Post automatically merged:

Maar wil woensdag 70 cc er op gaan zetten moet ik dan als nog 1 op 50 of moet er mee olie in
1 op 45,

Als je met een normaal gevuld niveau alsnog kvs uit de reservoir wordt gekotst denk ik toch ech dat je je waterpomp moet reviseren, loopt iets niet super of iets deels verstopt waardoor je ongewenste druk opbouwt.
 
Ik heb alleen me koppakking niet vervangen toen ik de cilinder er op zetten
Dit is volgens mij ook een reden , waarom voor een paar euro deze niet vervangen. Dat hij niet wit rookt wil niet zeggen dat je hete gassen niet het koelsysteem in kunnen lekken , dan heb je dus opnieuw lucht ( van de compressie ) in je systeem , en het wordt daar wel zeer warm.
Vindt dit verkeerde zuinigheid . ook op moment aan halen en kruislings van je kop bouten/moeren is van belang.
Heb je dit wel opgevolgd
 
Back
Top