aerox wielen balanceren

kzsp2

New Member
goede avond iedereen ik ben net een beetje klaar met mijn scooter project en alles werk maar boven de 50 beginnen mijn wielen heel erg te schudden vooral aan de voorkant het zijn 13 inch aerox wielen met goede banden dus daar licht het tenzij ze niet goed op de velg iemand een idee wat ik moet doen
 
Advertisement - register to remove this

Standaard hoort er in ieder geval 130/60-13 en 140/60-13 op te zitten.
Ik ben heel benieuwd welke maat er voorop zit. Als dit 110 is dan is deze te smal en wordt de band te plat. Dit kan veel invloed hebben op het rijgedrag, ook al zijn dit kwalitatief hele goede banden.
 
ik heb het net na gekeken en het is idd voor 130 en achter 140
kan het zo zijn dat de band er niet goed op zit bij fietsen is het zo dat je de band er om moet kneden en dan op hoge druk brengen zodat hij er op schiet maar ik heb geen verstand van scooter banden als dat niet kan zijn de velgen idd ongebalanceerd maar ik weet niet hoe ik dat oplos
en toen ik de scooterzaak belde zijden ze dat ze dat niet doen en alleen maar met grote motor velgen deden
 
Last edited:
kan je zelf even checken , door een standaard te maken , waar de wielbout doorheen past , en het wiel vrij kan draaien , dit kun je makkelijk maken van twee planken met een gat , voor de bout , Wel zo maken dat het wiel horizontaal staat . Geef het wiel een goeie slinger , en kijk wat hij doet , je kan hem ook aandrijven met een boor machine ,door de band mee te laten lopen met de boorkop . Komt steeds hetzelfde punt beneden tot stilstand , heb je daar een zwaarte punt . Al denk ik niet dat je dat erg zult merken , als je onder de 70km p/u blijft. Zijn je wiellagers voor goed ?
 
De wielen van een bromscooter worden niet gebalanceerd met loodjes zoals dit bij motorscooters het geval is.
Als je voorwiel al begint te schudden bij 50 kmpu lijkt mij dit niet aan de balancering van het wiel te liggen.

Heeft je vork, je wielas of wiellager geen speling?
 
Nee ik heb nieuwe stage 6 wiellagers er in gezet en die zitten goed ook zit er een nieuwe as in dus dat zal het ook niets zijn voor vork ik ook gereviseerd dus ik zag even op onderzoek uit maandag maar bij mijn weten is alles goed behalve de velgen en banden dat weet ik niet zeker
 
De band moet in de velgrand liggen. (Net als bij een fiets dus). Als de band op de velg wordt gezet moet deze net zo lang op druk worden gezet totdat je 2x een harde plop hoort. Dit geluid betekent dat de band in de velgrand plopt. Doe je dit niet dan zit de band niet goed.
Heb je ze zelf gemonteerd?
 
Nee zo gekocht maar 1 de voorband was leeg dus dat verklaart veel hij houd wel druk nu ik ze opgepompt heb maar idd hoorde hetzelfde van mijn baas die vroeger een scooter zaak had hij zijn leeg laten lopen en beetje dreft tussen de band en de velg dan oppompen tot 4 bar max dan zou hij idd er in schieten dat ga ik aankomende maandag proberen bedankt voor de reacties
 
Back
Top