[Aerox] welke nieuwe cilinder?

Isseybor

AEROX
Ik heb een Aerox uit "2005" met volgende setup:

Malossi sport 70cc
Merceur pen 12 krukas (c4 lagers Skf)
Yasuni r zonder begrenzingen
17,5mm carb (sproeier 96)
Standaard luchtfilter (begrenzing eruit)
6,6 gr rollen
Witte Malossi drukveer
Mhr vario set
koppeling is standaard (zwarte Malossi trekveren)
V snaar is van bando

Top is 92 gps. (Teller wijst verticaal naar onder)

Nu ben ik wel een beetje uitgekeken op deze cilinder. Lijkt erop dat ie wel goed afgesteld is maar vind hem toch te traag. (Acceleratie mag een stuk sneller). Wat vinden jullie een goede upgrade dacht aan roze top,mhr replica,gilardoni,athena. (Jos Dijkman heeft nu best gunstige prijzen namelijk.)
Wil het liefst de uitlaat zo houden. Ik ben wel bereid om van 17,5 naar bijvoorbeeld 19 of 21mm te gaan. Het is een daily maar sleutelen vind ik niet erg.
 
Advertisement - register to remove this

Roze top doen met een 19mm.

Blijft redelijk slijtvast vanwege het feit dat het een gietijzeren cilinder is.
Gilardoni en athena zijn dan vaak wel alu maar doet een roze top niet voor onder. En als je het beu bent met een yasuni R kan er altijd nog een c16 onder
 
Roze top doen met een 19mm.

Blijft redelijk slijtvast vanwege het feit dat het een gietijzeren cilinder is.
Gilardoni en athena zijn dan vaak wel alu maar doet een roze top niet voor onder. En als je het beu bent met een yasuni R kan er altijd nog een c16 onder
Zit er in een alu cilinder niet meer potentie qua andere uitlaat? Vraag me af waarom iedereen een roze top aanraad en geen alu. Mijn scooter winkel hier in de buurt zegt dat alu juist slijtvaster is dan gietijzer. Is een veel sterker materiaal. Hij zegt ook dat je wel een paar duizend km met een zuigertje kan doen.

En zou je vlinderpoort (Athena) kunnen rijden met yasuni r. Of moet je echt een alu hebben met ovale uitlaatpoort(gilardoni) om met een yasuni r te blijven rijden.

Of raad jij alu af omdat je dan echt met een c16 al moet beginnen?
 
Zit er in een alu cilinder niet meer potentie qua andere uitlaat?
Komt stukje meer bij kijken dan een ander uitlaatje wil je echt een alu cil maximaal benutten. En dan is het niet zo leuk meer qua kosten voor onderhoud en onderdelen.
Vraag me af waarom iedereen een roze top aanraad en geen alu. Mijn scooter winkel hier in de buurt zegt dat alu juist slijtvaster is dan gietijzer. Is een veel sterker materiaal. Hij zegt ook dat je wel een paar duizend km met een zuigertje kan doen.
Klopt 50/50 maar als je alu dagelijks rijdt slijt het veel harder omdat het langer warm zou moeten draaien. Draait vaak wat meer toeren dan gietijzer wat voor extra slijtage zorgt. Alu is minder vergevingsgezind, dus als jij keer iets minder olie bij je mengsmering gooit vinden ze niet allemaal even fijn. En vergis je niet paar duizend kilometer heb je natuurlijk zo gereden natuurlijk.
En zou je vlinderpoort (Athena) kunnen rijden met yasuni r. Of moet je echt een alu hebben met ovale uitlaatpoort(gilardoni) om met een yasuni r te blijven rijden.

Of raad jij alu af omdat je dan echt met een c16 al moet beginnen?
Buiten dat je adem moet halen en belasting betalen (soms dan) verder moet je helemaal niks he maar persoonlijk vind ik het leuker om het maximale uit een cilindertje te proberen te trekken binnen JOUW budget en JOUW wensen, want daar gaan veel mensen ook de fout in.
Het is bijvoorbeeld veel leuker om in een goedkope auto hard te rijden, dan dat het is om in een C63 AMG overal als een omatje te rijden.

Zo zul je voor jezelf ff de afweging moeten maken wat jij nou het liefst wil en wat je uit eindelijk van die scooter wil maken. Voor een daily die straks autowheelies "moet" trekken maar toch ook wel 200-300km per week gaat rijden. Wat helemaal niet overdreven is als je 15 a 20km naar je werk zou rijden en dezelfde afstand weer terug zou dat al 150km minimaal alleen op en neer naar je werk zijn. Zou ik liever een gietijzeren roze top pakken.

Waarschijnlijk gaat niet iedereen het hier mee eens zijn. Maar ik weet waar ik over praat, en heb genoeg alu cilinders als daily gereden en nogsteeds raad ik een roze top aan
 
Ten eerste bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik zit erg te twijfelen nog. Ik wil namelijk niet dat ik de roze top ook zo snel zat ben. Inderdaad mag het voorwiel van zelf wel omhoog bij volgas. Lukt dit al met een roze top. Is dit zo'n grote stap boven een 70cc giet van Malossie?

Het is niet zo dat ik echt geen andere uitlaat wil kopen later. Dus hoef niet perse nu al de volledige potentie uit de cilinder. Wil namelijk niet 2 keer 200+ uitgeven aan een cilinder. Hoop dat ik nu in een keer klaar ben met de juiste cilinder voor mij.

Btw. De scooter dealer (twins Nuenen) zegt dat zelfs 10k per zuiger mogelijk is.
 
Twins weet wel waar ze over praten.
Ja dat je er snel aan gewend raakt heb je met alles vrees ik.
Dat had ik met mn eerste 7t ook en inmiddels zit ik met een 100cc Ottopunto en je wend er best snel aan moet ik zeggen
 
Dank voor jullie reacties. Ik ga dan denk ik het advies van twins volgen. Alu dus. Ik ga een topic maken van hoe het ervoor staat en mijn ervaringen ermee.(als dat kan op dit forum). Ik denk namelijk dat vele hier twijfelen.
 
Het is jou keuze , en al doende leert men .
Mijn advies is met Nicasil wand is : goed warm draaien , en goede Olie gebruiken : Bijv : Kendall, Bell-Ray- Putoline , dus Olie wat ze ook in Cross Motoren gebruiken , te koop bij een Motor zaak.
 
Ik heb een Aerox uit "2005" met volgende setup:

Malossi sport 70cc
Merceur pen 12 krukas (c4 lagers Skf)
Yasuni r zonder begrenzingen
17,5mm carb (sproeier 96)
Standaard luchtfilter (begrenzing eruit)
6,6 gr rollen
Witte Malossi drukveer
Mhr vario set
koppeling is standaard (zwarte Malossi trekveren)
V snaar is van bando

Top is 92 gps. (Teller wijst verticaal naar onder)

Nu ben ik wel een beetje uitgekeken op deze cilinder. Lijkt erop dat ie wel goed afgesteld is maar vind hem toch te traag. (Acceleratie mag een stuk sneller). Wat vinden jullie een goede upgrade dacht aan roze top,mhr replica,gilardoni,athena. (Jos Dijkman heeft nu best gunstige prijzen namelijk.)
Wil het liefst de uitlaat zo houden. Ik ben wel bereid om van 17,5 naar bijvoorbeeld 19 of 21mm te gaan. Het is een daily maar sleutelen vind ik niet erg.


Weet je wat het probleem met `traag` is..? Je komende nieuwe cilinder zal over een tijd ook `traag` aanvoelen.. En zo ga je steeds verder.
Het is eigenlijk een probleem wat straks weer een probleem is.

Alleen je moet je wel jezelf realiseren dat als je meer harder wilt er ook meer herrie van af gaat komen.. Zoveel dat het steeds meer gaat opvallen tussen de rest van het publiek.. En dan komt er een dag dat je je scooter dag mag zeggen..
Vraag me af of dat de moeite die je nou doet, wel de moeite waard is..
 
Weet je wat het probleem met `traag` is..? Je komende nieuwe cilinder zal over een tijd ook `traag` aanvoelen.. En zo ga je steeds verder.
Het is eigenlijk een probleem wat straks weer een probleem is.

Alleen je moet je wel jezelf realiseren dat als je meer harder wilt er ook meer herrie van af gaat komen.. Zoveel dat het steeds meer gaat opvallen tussen de rest van het publiek.. En dan komt er een dag dat je je scooter dag mag zeggen..
Vraag me af of dat de moeite die je nou doet, wel de moeite waard is..
Ja op een gegeven moment is het wel genoeg. Hopelijk na deze stap. Maar het is een hobby dus het mag geld kosten en rollerbank etc hoort er allemaal bij.
 
Ja op een gegeven moment is het wel genoeg. Hopelijk na deze stap. Maar het is een hobby dus het mag geld kosten en rollerbank etc hoort er allemaal bij.
Het is nooit genoeg, altijd sneller blijft kriebelen.
Maar die scooters blijven toch een klasse apart hoor ook als je motor rijd blijft het toch leuk "speelgoed"
 
Back
Top