aerox voorvork veert niet

terriekipkerry

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik heb een aerox en laatst had ik de voorvork eraf gehaald want deze was lek en veerde niet goed. Toen had ik de keringen vervangen en nieuwe olie erin gedaan. Toen wilde ik kijken of het goed was maar als ik erop ga zitten dan zakt hij gewoon helemaal naar beneden en veert hij gewoon niet. Hoe kan dit? Ik heb er wel genoeg olie in gedaan.
 
Advertisement - register to remove this

onderdelen vergeten? niet goed gemonteerd? te weinig of teveel olie..
Onderdelen vergeten kan niet maar ik had ook niet de hele voorvork los gehaald. Alleen de keringen vervangen want daardoor lekte die en nieuwe olie erin gedaan. Teveel olie kan volgens mij ook niet want dan veert hij stugger maar mijne veer helemaal niet en als ik erop ga zitten dan veert hij gewoon naar beneden en komt hij niet weer omhoog. Of zal dan de veer versleten zijn die erin zit ofzo?
 
Of kan dit wel door te weinig olie komen? Ik snap het echt niet want ik had er wel veel olie in gedaan en meestal veert ie dan wat stugger. Maar de mijne blijft gewoon omlaag en komt niet meer omhoog als ik erop zit. Dit is niet echt fijn als je over drempels heen rijdt :p en hij maakt ook elke keer een klappent geluid als ik over drempels rijd.
 
je kunt de keerringen niet op de juiste wijze vervangen zonder de binnenpoten eruit te halen , kans op beschadigingen is dan erg groot.

overigens , de ringen die je aan de buitenkant ziet zijn NIET de keerringen , dit zijn de stofringen namelijk , de keerringen zitten binnen in de buitenpoten.

de hoeveelheid olie voor een std vork is vaak makkelijk te bepalen ,bij standaard dikte olie kun je de binnenpoot naar beneden zetten , zonder veer erin en dan de olie gelijk zetten met de bovenkant van de buitenpoot , of net iets eronder. wel even een paar keer heen en weer om de binnenkant goed te vullen.

verder moet je wel de juiste olie gebruiken , voorvork olie en de juiste dikte!
 
Hallo,
Ik heb de keringen wel goed vervangen die zaten onder de stofringen. Ik had ook wel de binnenste poten eruit gehaald maar die hoefen tog niet uit elkaar? De binnenste poten zien er nog goed uit zonder beschadegingen. De olie die ik had gebruikt is een sterkte van 10 ofzo en die had ik gekocht bij een scooterzaak. Toen ik er olie in had gedaan toen kon ik de voorvork poten al best wel makkelijk indrukken met mijn hand het lijkt net of er geen druk op mijn voorvork zit. Zal dit dan toch liggen aan te weinig olie?
want volgens mij is het ook niet goed dat je de voorvorkpoten al kan indrukken met je hand.
 
dat is idd niet goed , er zitten ook nog een soort dopjes helemaal onderin , heb je deze wel weer erop gedaan?

ik zou de poten er even uit halen , dan de veer eruit halen , de binnenpoot naar beneden zetten zonder veer en dan vullen tot gelijk aan de bovenkant van de buitenpoten.
 
dat is idd niet goed , er zitten ook nog een soort dopjes helemaal onderin , heb je deze wel weer erop gedaan?

ik zou de poten er even uit halen , dan de veer eruit halen , de binnenpoot naar beneden zetten zonder veer en dan vullen tot gelijk aan de bovenkant van de buitenpoten.
Ja die dopjes had ik er wel opgedaan dus dat kan het niet zijn. Dus dan moet ik ze helemaal vullen? Je zegt de binnenpoot naar beneden zetten zonder veer. welke veer bedoel je? En dat ga ik dan vandaag even doen.
 
er zitten 2 grote veren binnen in de vorkpoot , deze moet je eruit pakken , dit doe je door het rubberdopje ban de buitenpoot af te pakken , en dan de borging eruit te halen , deze houd de dop eronder tegen , waar de veer dus onder zit. dit heb je waarschijnlijk ook niet los gehad ?
 
Oh de binnenpoot daar zit inderdaad een rubberen dop op deze kan ik dus gewoon los halen? en die had ik inderdaad niet los gehad omdat alleen mijn kering lek was. Dat ga ik dan straks proberen. Maar als daar ook een veer in zit kan die veer dan ook versleten zijn?
En als ik die dop eraf ga halen kan ik dat gewoon met een schroefendraaier doen? want naar mijn weten zit die dop er nog best wel diep in.
 
en dan heb je dus geluk gehad , 9 van de 10 poten draaien inwendig mee , waardoor je dus de bout onderin niet los kunt halen , en je dus de poten helemaal uit elkaar moet halen , tevens kun je zo niet de vork goed leeg laten lopen en vullen ,vandaar dat je alles eigenlijk los moet halen , ook weer om de boel eventueel schoon te kunnen maken (dikke olie die nog aan de binnenkant blijft zitten oid.

ik doe het zo :

binnenpoten in de bankschroef en vast zetten (niet TE vast!!) , er moeten wel alu plaatjes (opspanbekken) oid tussen zitten anders beschadig je de pootjes!

dan kun je met een dikke schroevendraaier oid de ijzeren dop naar beneden drukken (en vasthouden) , dan met en heel dun schroevendraaiertje of haakje de borgring eruit pakken en alles weer los laten ,echter wel voorzichtig want de veer drukt er nog tegenaan!
 
Mijne draaide ook mee maar door hem te laten schrikken met een hamer en imbus sleutel ging hij los:D En ik heb net gekeken naar mijn voorvork maar die dop die er boven in zit ga ik er echt niet uitkrijgen! De dop zit er gewoon in en daar kan ik niet achter kommen met een schroefendraaier.
 
Heey,
Ik heb de voorvork helemaal uit elkaar gehaald. De dop aan de bovenkant kon er inderdaad uit:D. Maar nu zit ik met het volgende probleem want ik weet niet wat ik nu moet doen. Alles schoonmaken dat heb ik al gedaan maar heb ik twee nieuwe voorvorkveren nodig? want mijn voorvork veert niet en dat komt denk ik daardoor of heb ik dat helemaal fout? Ik hoor het graag als iemand weet waarom mijn voorvork helemaal niet omhoog veert en alleen maar beneden blijft.
m.v.g
 
Last edited:
als er veren in zitten en die zijn niet kapot kun je ze mooi laten zitten , het probleem zal gewoon in de olie zitten , zet nu gewoon de voorvork in elkaar zoals het hoort (op easyparts.nl staat wel een tekening) , maar laat de veren er eerst uit en de doppen die daarop horen ook. dan zet je de onderpoot in de bankschroef en druk je de binnenpoot naar beneden , dan vul je VORKOLIE (SAE10 meestal) tot deze gelijk ligt met de bovenkant van de buitenpoot , daarna schuif je de binnenpoot een stuk of 10 keer heen en weer zodat de olie overal kan komen , daarna vul je weer bij tot net iets onder de bovenkant van de vorkpoten , zegmaar 5mm ofzo.. dan schuif je de binnenpoot weer omhoog , en zet je de vorkpoot met de binnenpoot in de bankschroef en druk je de veer , dop en borgring er weer in , rubbertje er weer in drukken en volgende poot net zo , dan kijk je of de vorkpoot een beetje veert en monteer je de boel weer in de scooter.
 
Oke dit kan ik wel proberen alleen ik ben bang dat hij dan nog niet veert, omdat je normaal wel gewoon een beetje vering hebt met veel of weinig olie. Ik had er misschien wel te weinig olie in gedaan maar dan mag het toch niet zo zijn dat hij helemaal niet veert en helemaal inzakt? Want volgens mij is de binnenveer er om je omhoog te duwen en de olie om de schokken op te vangen. Meer olie erin zorgt er dus volgens mij niet voor dat de voorvork niet helemaal inzakt als je erop gaat zitten.
mvg
 
Hallo allemaal,

Ik heb een aerox en laatst had ik de voorvork eraf gehaald want deze was lek en veerde niet goed. Toen had ik de keringen vervangen en nieuwe olie erin gedaan. Toen wilde ik kijken of het goed was maar als ik erop ga zitten dan zakt hij gewoon helemaal naar beneden en veert hij gewoon niet. Hoe kan dit? Ik heb er wel genoeg olie in gedaan.
Had juist het zelfde bij mijn scooter de voorvork veerde in maar niet uit heb alles uit elkaar gehaald olie vervangen keeringen maar deed niks het probleem ziet ergens met de veering zet het tussen de shroefbank en trek ze wat uit elkaar
Zo werkte het terug bij mij.
 
Back
Top