Aerox voorvork/blok op Yamaha JogRR

R. Jamie

New Member
Hallo.

Aangezien de voorvorkpoten voor de Yamaha Jog RR praktisch niet meer te vinden zijn was ik aan het overwegen om en Aerox voorvork in de plaats te monteren.
Nu heb ik al wat onderzoek gedaan maar zoek iemand die eventueel hier ervaring mee heeft en mij wegwijs kan helpen.
Het kroonstuk van een Yamaha Jog is 26mm.
Aerox kroonstuk 2004-2015 is 30mm en Aerox 1997-2004 is 27mm. Zou dit eventueel lukken?
Ik heb al meerdere fotos gezien waar een Jog een aerox voorvork heeft maar is meestal pools zonder al te veel informatie.

Eveneens zou ik willen weten mocht ik beslissen om een minarelli horizontaal DD op mijn Jog te monteren met mijn huidige voorvork
of het verschil van voorband 12inch 110 en dan achterband Aerox 13inch 130, voor slechte of betere wegligging zou zorgen?

Ook vraag ik mij af hoe het er juist aan toe gaat met de linker bediening voor pinkers en lichten. Moet dit gewoon de console zijn van aerox samen met de remhevel en remsysteem voor achterrem zijn en zo ja moet ik dan een aerox kabelboom en ontsteking monteren of zijn deze fiches gewoon universeel?

Mvg

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb me vergist in de maten van het kroonstuk, dit is wat ik momenteel al heb gevonde.
Steering column outer diameter: 25mm - Jog RR

Dan heb ik nog foto gevonden van aerox kroon voor 2004
kroonstuk-nitro-aerox-next-voor-2004 (1).jpg
Vraag me alleen af of de verdikking van 27mm aan de onderkant een probleem zal zijn. Kroonstuk is ook 80mm korter in lengte, gaat interessant worden. Volgens andere technische tekeningen verdikt het kroonstuk naar 27mm halverwege dus dat zal het al niet worden

Vind het zo spijtig dat er nooit geen goede tekeningen te vinden zijn met maatvoering, zou het leven zoveel makkelijker maken.
Dan heb je weer die andere sites die maatvoeringen gebruiken van andere kroonstukken en die dan op de foto van een Jog kroonstuk plaatsen wat absoluut niet overeenkomt. Gewoon absurd

Last edited:
1000016447.jpgIMG_20240401_085052162.jpg

Hier mijn Frankenstein,

Yamaha axis, aerox voorvork en balhoofd lager setje, jog velgen, offset oversized schijf.
Cupjes iets moeten afdraaien en het kroon stuk iets moeten verlengen.

Dit is de voorloper van de jog.

Ik zou eens kijken of de balhoofdlager setjes overeenkomen en de lengte van het kroon stuk.
Ik kwam verder niet echt gekke dingen tegen.

Als ik op balhoofdlager setjes zoek zijn die van jog ook bruikbaar op Booster,Ovetto,Bws,Neo's. maar niet voor aerox? Is dit een goede indicatie om te zien of bepaalde kroonstukken compatible zijn met elkaar? De lengte tussen een aerox kroon en jog kroon schilt wel 8cm.

Last edited:
Er zullen meerdere manieren zijn om het te fixen,

Ik zelf heb er voor gekozen om een compleet balhoofdsetje te gebruiken en pas te maken.

Dit omdat dat dan altijd matcht.

Hiervoor heb ik de lagercupjes iets af moeten draaien (nog geen mm) om ze in me balhoofd te krijgen. En de stang van me kroon stuk moeten verlengen. Gelukkig had ik nog een kroon stuk dus heb maar 1 las. Vervolgens een gaatje voor het stuurslot geboord. En alles paste.

Om een jog velg dan weer in een aerox voorvork te krijgen heb ik een oversized schijf van een gy6 gepakt en zelf een adapter gemaakt voor de aerox klauw.

Als voor als heb ik een 12mm achteras van een Honda mtx gebruikt, en de gaten in de poten van de aerox voorvork naar 12mm geboord.

Het is ff klooien maar dan zit het wel goed!

Ik denk wat gevonden te hebben, maar het is echt verwarrend.
De ene site zegt dat het kroonstuk van jog RR 25mm diameter heeft zonder verdikking waar de balhoofdlagers komen,
maar als ik dan specifieker door zoek vind ik veel balhoofdlagers terug zoals deze
Balhoofdlager jog.png
Die dan echt wel specifiek zijn voor de yamaha Jog, dan heb ik dees kroonstuk gevonden op https://josdijkman.nl/kroonstuk-yamaha-jog.html
en die preekt van een 27MM balhoofdcone wat toch overeen lijkt te komen en als ik dan naar de technishe tekening ga zien van het kroonstuk oudmodel aerox komen deze maten terug.
Naamloos.png
Nu heb ik rap de maat opgemeten dat in het frame zit dus van voetstuk tot eerste schroefdraad en dan merk ik wel dat er 1 cm verschil is (Aerox kroonstuk is dus 1cm korter). Maar technis gezien zou dat wel moet lukken alleen het orgineel stuur terug monteren met het orgineel stuurkapje zal lastiger zijn aangezien de totaal lengte veel korter is, dus verlenging is eventueel nodig.

Ik denk dat je aardig zit wanneer je een oud type aerox kroonstuk hiervoor aanschaft.

Ik zou het gewoon proberen. Links of rechtsom krijg je hem erin. Maar zonder juiste tekeningen blijft het gissen.

Wat Charlie zegt!

Ook zal het minimaal aanpaswerk zijn als het niet past. Het belangrijkste imo is dat het onderste lager past of dat de onderste cup in je frame past.
Als dat het geval is kan ja altijd het bovenstuk van je Jog vork op de Aerox vork lassen en past het.

Dit is exact wat men ook doet bij Zipjes als ze SP vorken omlassen. Ik heb hier ervaring mee en als je hulp nodig hebt moet je het maar laten weten, dan krijgen we dat vorkje erin!

Ik heb juist een foto gekregen van iemand die een orginele JogRR vork verkoopt en die is maar 350mm lang en niet 420mm dat geadverteerd word op de website.

mp-yams-6b889bd00b514a6c90dc0c65c7b7cb88-image.jpg

Het draad einde begint op 260mm en bij de aerox op 240mm wat betekent dat er niet genoeg draad over is voor de moeren(Bevestiging)
Dus gaat inderdaad onder de draad gesneden moeten worden en verlengt worden door te lassen. Is wel spijtig dacht dat het meer plug en play ging zijn.

Ik heb juist een foto gekregen van iemand die een orginele JogRR vork verkoopt en die is maar 350mm lang en niet 420mm dat geadverteerd word op de website.

View attachment 77334

Het draad einde begint op 260mm en bij de aerox op 240mm wat betekent dat er niet genoeg draad over is voor de moeren(Bevestiging)
Dus gaat inderdaad onder de draad gesneden moeten worden en verlengt worden door te lassen. Is wel spijtig dacht dat het meer plug en play ging zijn.
Maar het kan met het andere balhoofdstel van een Aerox toch gewoon passen? Die 2cm draad kan maakt pas uit als je het ook helemaal tot onder aandraait en vervolgens nog speling hebt.

Maar dat is allemaal maar een kwestie van gokken nu, je weet het pas zeker zodra je het gaat monteren. Die Aerox vorken heb je ook hoop verschillende en je weet nooit exact welke je nou koopt van welk jaar en of dat daadwerkelijk de juiste vork van je bouwtekening zou zijn.

Maar passen die poten van een Aerox niet in het kroonstuk van een Jog?

Maar het kan met het andere balhoofdstel van een Aerox toch gewoon passen? Die 2cm draad kan maakt pas uit als je het ook helemaal tot onder aandraait en vervolgens nog speling hebt.

Maar dat is allemaal maar een kwestie van gokken nu, je weet het pas zeker zodra je het gaat monteren. Die Aerox vorken heb je ook hoop verschillende en je weet nooit exact welke je nou koopt van welk jaar en of dat daadwerkelijk de juiste vork van je bouwtekening zou zijn.

Maar passen die poten van een Aerox niet in het kroonstuk van een Jog?
Poten van een aerox zijn 30 mm diameter en jog kroonstuk is 26mm diameter voor de poten. Dus nee dat gaat spijtig genoeg niet.
Volgens de informatie die ik heb gevonden zijn er maar 2 type aerox vorken. Voor 2003 en na 2004.

Back