Aerox voor verlichting werkt niet

Beste mensen, ik heb een Yamaha Aerox uit 2009. Ik heb een irritant probleem namelijk: mijn voorlicht en mijn km teller verlichting werken opeens niet meer. Zekering heb ik nagekeken die is heel. Verder zou ik het niet weten.

Advertisement - register to remove this

Sparky

Active Member
Er zijn vele modellen van de Aerox, ik neem aan dat bij jouw model, normaliter de koplamp alleen maar brandt als de motor loopt???

Jvb10033 said:
Dat weet ik niet, want mijn remlicht brand continu. (Dat was al zo)
Dus er is meer aan de hand met de elektrische installatie van je scooter dan alleen de koplamp, zo te lezen.
Toch maar even controleren of je achterlicht werkt of niet want dit is wel belangrijk om iets zinnigs over jouw probleem te zeggen anders blijft het gissen!

Ik
Er zijn vele modellen van de Aerox, ik neem aan dat bij jouw model, normaliter de koplamp alleen maar brandt als de motor loopt???

Dus er is meer aan de hand met de elektrische installatie van je scooter dan alleen de koplamp, zo te lezen.
Toch maar even controleren of je achterlicht werkt of niet want dit is wel belangrijk om iets zinnigs over jouw probleem te zeggen anders blijft het gissen!
Ik heb het even uitgezocht. Het remlicht wat bleef branden kwam doordat de aansluiting niet goed op de remlicht schakelaar zat. Dus remlicht werkt nu weer naar behoren, gewoon licht werkt niet. Net zoals km teller licht en voor licht. Heb ook een andere accu geprobeerd. Geen verschil. En ook als ik de accu meet als hij aan staat is hij rond de 14 volt wat goed is.

Sparky

Active Member
Ok, dan heb ik het goede schema.
De spanning voor je verlichting is een wisselspanning, die direct uit de stator achter je vliegwiel vandaan komt.
Dus met de multimeter op wisselspanning (20V~) even meten op de geel/rode draad bij je stator, uiteraard met draaiende motor.
Zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van je accu, de rode meetpen van je multimeter op deze geel/rode draad.

Ok, dan heb ik het goede schema.
De spanning voor je verlichting is een wisselspanning, die direct uit de stator achter je vliegwiel vandaan komt.
Dus met de multimeter op wisselspanning (20V~) even meten op de geel/rode draad bij je stator, uiteraard met draaiende motor.
Zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van je accu, de rode meetpen van je multimeter op deze geel/rode draad.
Ik heb 0,16 gemeten

Advertisement - register to remove this