aerox vonkt niet zonder teller

luukdk

Member
beste lezer,

ik heb een probleem met mijn project Aerox. De setup van scooter is: 70cc MHR, Yasuni C21, 28mm stage6, standaart membraam en 12 spoels ontsteking. De setup van de motor is eigenlijk niets mis mee want hij loopt en rijd goed. Maar nu heb ik een sportstuur aangeschaft en gemonteerd dit past zoals het hoort. Maar nu zit ik met de teller die natuurlijk niet op dit stuur past. Ik heb zelf helemaal geen behoefde aan een teller dus deze wil ik er ook niet meer op hebben. maar nu heb ik geconstateerd dat wanneer ik de teller van de kabelboom ontkoppel dan wil de scooter niet meer lopen. Het is zelfs zo dat als ik de scooter stationair laat lopen en dan de teller ontkoppel dat de scooter gewoon uitvalt. Ik kan hier niks op het internet over vinden. Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie ook dit probleem ervaren? en kan ik dit bypassen? Ik heb nu zeg maar de teller achter de kappen vast getyrapt en dat werk, Maar dit is uiteraard niet ideaal.

ik zie graag uw tips tegemoet,

met vriendelijke groet,

Luuk
 
Advertisement - register to remove this

het model van mijn scooter is Yamaha SA14 uit 2006.

Op het internet heb ik wel een elektrisch schema gevonden, maar op deze krijg ik nou niet echt mee welke kabels er naar het dashboard gaan. Heeft iemand misschien een iets uitgebreider schema die ik kan inzien?
 
Vanaf de oranje draad van de bobine loopt ook een oranje draad naar je teller, deze staat niet op het schema die Rowan gepost heeft.
In de legenda van het schema staat iets van Geschwindigkeitsmesser-Sensordraht.
In het Nederlands zou dit vrij vertaald worden naar snelheidsmeter-sensor draad echter dit kan niet kloppen omdat je de snelheid van een scooter niet kunt meten met de pulsen die de CDI naar de bobine stuurt.
Ik veronderstel dat ze hiermee bedoelen de toerenteller sensor draad.
Deze oranje draad zou de enigste draad zijn die het ontsteek circuit zou kunnen beïnvloeden, die ook nog eens naar de cockpit loopt.
Controleer eens of deze oranje draad niet tegen massa of een andere draad contact maakt op het moment dat je de cockpit afkoppelt????
 
bedankt voor deze uitleg, alleen zover dat ik kan zien is er geen oranje draad bij deze stekker, ik heb de andere kleuren voor de zekerheid ook doorgemeten. Maar hierbij is er geen enkele draad die met de CDI/bobine verbonden staat. Ik ben niet erg handig met elektra dus misschien dat ik ook gewoon op een verkeerde manier gemeten heb. Wel is er zeker geen oranje draad aanwezig. Het probleem is nog niet opgelost, ik zit er overna te denken om de kabelboom er uit te halen en zelf een kabelboom te maken die puur bestaat uit een killswitch en de kabels die nodig zijn voor het starten. Wat is jullie advies?
 
Welk type/generatie Aerox is het en van welk bouwjaar want ik heb het vermoeden dat de schema's die ik bezit te oud zijn voor jouw type Aerox.

Verder, kun je misschien even aangeven wat de kleuren zijn van de draden op je cdi?
Wellicht zegt dat iets meer over het feit of we de goede schema's gebruiken.
 
Kleuren uit de CDI zijn: 2 zwarten draden, 2 blauw met witte Draden en een oranje draad.

Het type scooter volgens het kentekenbewijs is: Yamaha SA14 uit 06-2006.
 
Ok,

de twee zwarte lopen naar massa.
De blauw/witte loopt naar je startknop.
De wit/blauwe loopt naar de pickup-spoel bij je vliegwiel.
De oranje loopt naar de bobine.

Ik mis nog de ontsteekspanning, heb je goed gekeken, zit er géén bruine draad meer op of een andere kleur draad?
 
Ok, dan zijn de kleuren toch nog hetzelfde als op de oudere schema's.

Op één of andere manier wordt er toch een draad of draden onderbroken op het moment dat je de cockpit afkoppelt, nu is het zaak om te achterhalen welke.

Ik neem aan dat je de beschikking hebt over een multimeter anders voor 4,xx Euro heb je er al eentje bij de Action.

Deze zal niet zo precies en van goede kwaliteit zijn als een dure maar voor dit soort metingen is dit niet zo belangrijk.

1. Zet het contact van de scooter uit.
2. Zet de multimeter op het laagst Ohm-bereik.
3. Doe de zwarte meetdraad van de multimeter in de COM aansluiting van de multimeter.
4. Doe de rode meetdraad van de multimeter in de aansluiting van de multimeter met het Ohm- en V-tekentje.
5. Houdt de beide meetpennen tegen elkaar, je ziet nu een waarde die nagenoeg 0 Ohm is, is deze hoger dan wijkt de meter een beetje af en moet je deze waarde aftrekken van de hieronder gemeten waardes om tot de juiste waarde te komen.
6. Laat de cockpit aangesloten en koppel de cdi af.
7. Meet met de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en met de rode meetpen op één van de zwarte draden bij de losgetrokken CDI-connector, de waarde moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
8. Meet met de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en met de rode meetpen op de andere van de zwarte draden bij de losgetrokken CDI-connector, de waarde moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
9. Meet met de zwarte meetpen op de wit/blauwe draad bij de pickupspoel en met de rode meetpen op de wit/blauwe draad bij de losgetrokken CDI-connector, de waarde moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
10. Meet met de zwarte meetpen op de blauw/witte draad bij de startknop en met de rode meetpen op de blauw/witte draad bij de losgetrokken CDI-connector, de waarde moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
11. Meet met de zwarte meetpen op de oranje draad bij de bobine en met de rode meetpen op de oranje draad bij de losgetrokken CDI-connector, de waarde moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
12. Meet met de zwarte meetpen op de bruine draad bij het contactslot en met de rode meetpen op de bruine draad bij de losgetrokken CDI-connector, de waarde moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
13. schrijf de meetwaardes van de metingen 7 t/m 12 op.
14. koppel nu de cockpit af en doe de metingen 7 t/m 12 opnieuw, nu moet je op één of meerdere draden veel meer dan 0 Ohm meten.
Dit is/zijn dus de draad/draden die onderbroken worden op het moment dat je de cockpit afkoppelt.
15. schrijf ook de meetwaardes van metingen op met afgekoppelde cockpit.

By the way wanneer je OL of L of I in het display van je meter ziet betekent dit dat de gemeten waarde hoger is dan de maximale waarde die de meter kan meten op het ingestelde meetbereik, schrijf dit dan ook zo op in je meettabelletje.

Heb je de metingen gedaan, post ze dan hier dan kunnen we je wellicht verder helpen.
 
Back
Top