Aerox vonkt niet alles is doorgemeten

aerox0412g

New Member
Hallo,
ik heb net een yamaha aerox gekocht die niet vonkt. Ik ben al het hele weekend bezig om te zoeken waar dat aan ligt maar het lukt niet. Er zit een mezoly cdi op waarvan 1 kabeltje los hangt. ik heb opgezocht wat dat kabeltje op een standaard cdi doet en die zou naar de kabelboom gaan. aangezien ik geen kabelboom meer heb omdat alles is doorgelust weet ik niet of het daar aan kan liggen. ik heb voor de rest de bobine en cdi doorgemeten en daar was volgens mij niks mis mee. de bougie en bougiekabel heb ik al vernieuw dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb alle massa's ook gecheckt daar zag er ook niks verkeerds aan. heeft iemand een idee waar het aan kan liggen want ik kom niet verder?
 
Advertisement - register to remove this

ik heb voor de rest de bobine en cdi doorgemeten
Knap gedaan joh, hoe heb je dit voor elkaar geboxt?

Vertel eerst eens om welke Aerox het gaat, de eerste generatie met een AC-CDI of een latere generatie met een DC-CDI?

ik heb opgezocht wat dat kabeltje op een standaard cdi doet en die zou naar de kabelboom gaan.
Alle kabeltjes van de cdi gaan naar de kabelboom welke functie heeft dit kabeltje dan?

aangezien ik geen kabelboom meer heb omdat alles is doorgelust weet ik niet of het daar aan kan liggen.
Wij ook niet, misschien kun je eens een tekeningetje maken hoe je de boel dan wel aan elkaar hebt geknoopt.
 
Hoi sparky,
het is een aerox uit 2007, de cdi komt van mezoly.
Ik kan nergens vinden wat de functie is van deze kabel. het is de helemaal zwarte die samen met de rode in dat stekertje eindigt.
 

Attachments

  • elektra schema aerox.jpg
    elektra schema aerox.jpg
    79.3 KB · Views: 14
  • Screenshot 2023-05-13 194120.png
    Screenshot 2023-05-13 194120.png
    187 KB · Views: 15
het is een aerox uit 2007,
Dus een een Aerox met een DC CDI.

Ik heb geen idee wat de draadkleuren van deze cdi voorstellen.
Als ik moet gokken is de rode van het tweepolige connectortje de accuspanning voor de cdi, die normaliter van je contactslot komt.
De zwarte van het twee-polige connectortje de massa-verbinding en de oranje draad de draad van de bobine.
Het contactslt zit normaliter niet in de bobine leiding maar schakelt de accuspanning naar de het rode draadje van de tweepolige connector.
Heb je geen beschrijving bij die Mezoly CDI want elektriciteit is een exact vak en met gokken kom je meestal niet erg ver en resulteert meestal in een rookwolk en kapotte zekeringen!
 
Ik kan nergens online een beschrijving van de mezoly cdi vinden. voor de cdi die in een standaard aerox komt had ik gevonden dat de oranje draad inderdaad voor de bobine was. de wit-rode en zwart-rode moesten naar de stator wat nu ook klopt en de zwarte was massa. de zwart-witte zou naar de 'kabelboom' lopen maar waarnaartoe precies kon ik niet vinden. Ik heb een nieuwe bobine+cdi besteld. kijken of dat werkt anders stuur ik ze weer terug.
 
Hallo,
ik heb net een yamaha aerox gekocht die niet vonkt. Ik ben al het hele weekend bezig om te zoeken waar dat aan ligt maar het lukt niet. Er zit een mezoly cdi op waarvan 1 kabeltje los hangt. ik heb opgezocht wat dat kabeltje op een standaard cdi doet en die zou naar de kabelboom gaan. aangezien ik geen kabelboom meer heb omdat alles is doorgelust weet ik niet of het daar aan kan liggen. ik heb voor de rest de bobine en cdi doorgemeten en daar was volgens mij niks mis mee. de bougie en bougiekabel heb ik al vernieuw dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb alle massa's ook gecheckt daar zag er ook niks verkeerds aan. heeft iemand een idee waar het aan kan liggen want ik kom niet verder?

Je hebt dus een Aerox gekocht waar flink mee is gerommeld...
Ik zou even stoppen met het proberen om een vonk te krijgen en éérst even controleren welke stator er geplaatst is!
Als dit een stator met 12 spoelen is, is dit het (nieuwe, sinds 2002/2003) DC-CDI systeem.
Stator met 7 spoelen betreft het (oude 2000/2001) AC-CDI systeem!

De screenshots welke jij gepost hebt is van het oude AC-CDI systeem waarbij de energie opgewekt wordt d.m.v. een zgn. laadspoel!
Het DC-CDI systeem pakt echter de opwekspanning vanaf de accu en staat verder geheel los van de stator...

De stekker met de oranje en zwarte draad gaan beide naar de bobine, oranje is de plus en de zwarte is de aarde/massa aansluiting.
De zwart/witte draad is normaliter het signaaldraad van het contactslot wat naar de CDI of bobine loopt.
Deze zorgt ervoor dat zodra je het contact op aan zet, deze verbinding heeft met de CDI.
Contact op uit, zorgt ervoor dat deze draad naar massa geschakeld is waardoor er geen vonk mogelijk is en de motor uitgeschakeld wordt/is.

Vaak is het ook wel terug te zien aan het contactslot van de Aerox...
Oude systeem heeft een contactslot met 5 aansluitingen (waaronder de zwart/witte draad).
Nieuwe systeem heeft een contactslot met maar 3 aansluitingen (zonder de zwart/witte draad). Dit even ter info!

En bouwjaar 2007 (als het klopt) is echt van origine een DC-CDI variant.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar (die er dus niks van snapte) het geheel doorgelust met dit als resultaat!
 
Je hebt dus een Aerox gekocht waar flink mee is gerommeld...
Ik zou even stoppen met het proberen om een vonk te krijgen en éérst even controleren welke stator er geplaatst is!
Als dit een stator met 12 spoelen is, is dit het (nieuwe, sinds 2002/2003) DC-CDI systeem.
Stator met 7 spoelen betreft het (oude 2000/2001) AC-CDI systeem!

De screenshots welke jij gepost hebt is van het oude AC-CDI systeem waarbij de energie opgewekt wordt d.m.v. een zgn. laadspoel!
Het DC-CDI systeem pakt echter de opwekspanning vanaf de accu en staat verder geheel los van de stator...

De stekker met de oranje en zwarte draad gaan beide naar de bobine, oranje is de plus en de zwarte is de aarde/massa aansluiting.
De zwart/witte draad is normaliter het signaaldraad van het contactslot wat naar de CDI of bobine loopt.
Deze zorgt ervoor dat zodra je het contact op aan zet, deze verbinding heeft met de CDI.
Contact op uit, zorgt ervoor dat deze draad naar massa geschakeld is waardoor er geen vonk mogelijk is en de motor uitgeschakeld wordt/is.

Vaak is het ook wel terug te zien aan het contactslot van de Aerox...
Oude systeem heeft een contactslot met 5 aansluitingen (waaronder de zwart/witte draad).
Nieuwe systeem heeft een contactslot met maar 3 aansluitingen (zonder de zwart/witte draad). Dit even ter info!

En bouwjaar 2007 (als het klopt) is echt van origine een DC-CDI variant.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar (die er dus niks van snapte) het geheel doorgelust met dit als resultaat!
ik weet niet of dit raar is maar mijn contactslot heeft 4 aansluitingen.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2023-05-13 at 21.38.02.jpg
    WhatsApp Image 2023-05-13 at 21.38.02.jpg
    66 KB · Views: 10
  • WhatsApp Image 2023-05-13 at 21.39.44.jpg
    WhatsApp Image 2023-05-13 at 21.39.44.jpg
    74.9 KB · Views: 9
oke bedankt dit helpt heel erg, ik ga nu ff zoeken in het contactslot of die apparte kabel nog ergens zit maar ik denk dat de vorige eigenaar die af heeft geknipt oid.
 
Als dit inderdaad het geval is, is er sowieso geen vonk mogelijk!
De zwart/witte signaaldraad is namelijk belangrijk om de motor operationeel te krijgen zodat de opgewekte spanning uit de stator naar alle gebruikers wordt gestuurd. (tevens ook om de motor weer uit te kunnen schakelen via het contactslot!)

Zodra het vliegwiel gaat draaien wordt er in de (aparte) laadspoel een wisselspanning opgewekt. (dit is idem bij de overige lichtspoelen)
D.m.v. voeding van de laadspoel wordt er een condensator in je AC-CDI voorzien van energie, (een condensator is een soort opslagvat voor elektrische energie) d.m.v. een puls van je pick-up word deze opgeslagen energie "losgelaten" op de bobine, daardoor komt er een spanning van rond de 10/20.000+Volt aan de secundaire kant van de bobine en dus ook op de bougie.
Deze beide signalen lopen naar de CDI, die pick-up puls "bedient" een thyristor (soort elektronische schakelaar) en schakelt de ontstekingspuls.
Op de bobine zitten 3 aansluitingen, namelijk de massa/aarde en de andere 2 zijn de AC-CDI en de bougie aansluiting.

Weet niet echt of het een beetje duidelijk is zo, maar dat is wat ik ervan kan zeggen zonder teveel aan technisch geleuter erop los te laten.
Niet verkeerd bedoeld hoor! Ik ben sowieso al de brenger van meer slecht nieuws helaas...
Waarom? Gezien het spul/onderdelen en aansluitingen ben ik er vrij zeker van dat jouw Aerox niet uit 2007 stamt.
Van origine is het dan eerder begin 2003, of zelfs nog verder terug. Maar goed, dit is vooralsnog een aanname van Moi natuurlijk!

Ik voeg even het AC-CDI schema toe in het Engels voor een volledig overzicht, zie het bestand hieronder:

wiring diagram aerox 1996-2002.png

Hoop dat het een beetje duidelijk en leesbaar is...
Voor evt. meer info over de div. schema's van de Yamaha Aerox kun je ook hier: https://scooterforum.net/search/?type=resource even kijken mocht de kabelboom toch (enorm) afwijken.

Type A, B en C (1996/97 t/m 2013) is hier ook aanwezig wat dat betreft.
Wellicht kan dit ook wat helpen in je zoektocht!

Voor nu, 'May the scooterforce be with you' en we lezen het wel ;).
 
Last edited:
Bougiedop goed vastgedraaid op de kabel ?
Ook eens gehad met een aerox zelfs de scooterwinkel vond het niet kon hem voor weinig kopen van ze liep binnen 5 min met een hoop geluk uiteraard
 
Back
Top