Aerox vonkt alleen dmv een kabelverbinding

Alimunsal

New Member
Dag allemaal

Ik ben al een aantal weken bezig met het ontpuzzelen van de kabelboom die de vorige eigenaar wat aangepast heeft van mijn aerox bouwj. 2004.

Zoals vermeld in de titel is er een kabel aangesloten van de rode plus kabel naar de witte stator kabel.

Wanneer ik die kabel ontkoppel, start de scooter niet ( vonkt niet).Ik heb dus met de aerox altijd zonder accu gereden met overspanningsproblemen (lampjes die telkens kapot gaan etc)

Ik heb al tot nu veel onderdelen vervangen zoals:
-nieuwe onsteking
- nieuwe accu ( met dan die kabel aaneengesloten, accu laadt niet op)
- nieuwe spanningsregelaar
- nieuwe cdi
- nieuwe bobine

Weet er iemand wat de probleem is? Ik wil namelijk op een aerox rijden met een accu en zonder electronica problemen.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar problemen gehad met de gelijkspanning van de scooter.
Hij heeft dus de wisselspanning direct doorgekoppeld met het gelijkspanninggedeelte.
Dit houdt echter ook in dat de cdi en de accu ipv gelijkspanning deze pulserende spanning krijgt aangeboden.
Een wonder dat de scooter nog loopt en de CDI nog intact is!

Op dit forum vindt je het schema van jouw scooter hier: https://scooterforum.net/resources/yamaha-aerox-03-06.45/#lg=1&slide=0

Wat ik wel niet begrijp is dat de scooter niet start wanneer je deze kabelverbinding verwijdert, tenzij de zekering defect is of door de vorige eigenaar verwijderd is.
(De zekering is component nr 6 in het bovenstaande schema.)
 
Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar problemen gehad met de gelijkspanning van de scooter.
Hij heeft dus de wisselspanning direct doorgekoppeld met het gelijkspanninggedeelte.
Dit houdt echter ook in dat de cdi en de accu ipv gelijkspanning deze pulserende spanning krijgt aangeboden.
Een wonder dat de scooter nog loopt en de CDI nog intact is!

Op dit forum vindt je het schema van jouw scooter hier: https://scooterforum.net/resources/yamaha-aerox-03-06.45/#lg=1&slide=0

Wat ik wel niet begrijp is dat de scooter niet start wanneer je deze kabelverbinding verwijdert, tenzij de zekering defect is of door de vorige eigenaar verwijderd is.
(De zekering is component nr 6 in het bovenstaande schema.)

Scooter rijdt zeer goed. Zekering is nog in goede staat(7.5amp) . Lopend stopt de scooter wanneer ik de kabelverbinding verwijder. Weet u misschien hoe ik die kabel kan verwijderen zonder dat de scooter stopt? Of hoe kan ik de oorspronkelijke verbindingen maken? Ik ben hellemaal verdwaald in die schema, ben er niet zo goed in:(

Bedankt voor de reactie. U heeft me al een idee gegeven .
 
Zit de originele CDI er nog in of is deze vervangen door een andere?
Werkt je claxon en remlicht zonder dat de motor draait.
Wat is de accuspanning, met de motor uit, met de motor stationair en met de motor aan en een beetje gas?

Als de verbinding zo zit zoals je aangeeft begrijp ik trouwens niet dat de accu niet leeggetrokken wordt via de laadspoel en lichtspoel, of is dit wel het geval?
 
De originele cdi zit er nog in, maar de scooter start ook met een andere cdi.
Er zit geen accu in mijn scooter. Lampjes en remlichten worden kapot na beetje gas geven.

Had een keer een accu geplaatst samen met de kabel die van de stator komt op de plus. Maar idd de accu was snel leeg.
 
Heb je al eens geprobeerd of je vonk hebt nadat je eerste die verbindingskabel hebt verwijderd en daarna een goed geladen accu geplaatst hebt?
Want als dit het enige is wat de vorige eigenaar aan de elektrische installatie heeft gewijzigd zou je een vonk moeten hebben wanneer de cdi een fatsoenlijke gelijkspanning krijgt.
 
Heb je al eens geprobeerd of je vonk hebt nadat je eerste die verbindingskabel hebt verwijderd en daarna een goed geladen accu geplaatst hebt?
Want als dit het enige is wat de vorige eigenaar aan de elektrische installatie heeft gewijzigd zou je een vonk moeten hebben wanneer de cdi een fatsoenlijke gelijkspanning krijgt.
Ik ga nu een nieuwe accu bestellen en eens proberen! Ik laat zeker iets weten. Heel erg bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet
 
Heb je al eens geprobeerd of je vonk hebt nadat je eerste die verbindingskabel hebt verwijderd en daarna een goed geladen accu geplaatst hebt?
Want als dit het enige is wat de vorige eigenaar aan de elektrische installatie heeft gewijzigd zou je een vonk moeten hebben wanneer de cdi een fatsoenlijke gelijkspanning krijgt.
Heb het derjuist geprobeerd met een accu van een vriend die 12 volt gaf aan de multimeter maar probleem is niet opgelost. Die kabelverbinding is noodzakelijk voor het vonken.. ik begrijp het niet meer.. normaal moet een scooter toch kunnen starten zonder accu via de kickstart?
 
Back
Top