Aerox veel te hoge toeren

Hoi,

ik heb al een poosje geleden een gietijzeren 70cc op mijn Aerox gezet. Gewoon voor dagelijks gebruik. Maar het geluid dat hij maakt is net als of het een race scooter is. Na mijn gevoel is dat op lange termijn echt niet goed voor de cilinder.

zou graag willen weten wat ik er aan kan doen om de toeren wat omlaag te halen.

setup:
70cc gietijzer
19mm carb, sproeier 85
Gele drukveer
Gele trekveren
4,5 gram rollen
gianelli reverse uitlaat
 
Advertisement - register to remove this

Jari,

misschien kun je even goed uitleggen wat je nu eigenlijk bedoelt?

Hoge toeren staat niet gelijk aan veel herrie en visa versa.

Een 70cc maakt nu eenmaal ook wat meer geluid dan een 50cc vooral als je ook nog eens een grotere carburateur monteert en misschien wel een open luchtfilter en/of misschien wel een andere uitlaat.

Een 70cc heeft ook meer kracht dan een 50cc, daar doe je het ook voor, neem ik toch aan.
Meer kracht betekent ook dat de krukas de overbrenging (alles achter je carterkap en eindoverbrenging) beter rond krijgt en je niet met de setup kunt blijven rijden, voor wat betreft rolletjes, trekveren en drukveer, als bij de 50cc.
 
Jari,

misschien kun je even goed uitleggen wat je nu eigenlijk bedoelt?

Hoge toeren staat niet gelijk aan veel herrie en visa versa.

Een 70cc maakt nu eenmaal ook wat meer geluid dan een 50cc vooral als je ook nog eens een grotere carburateur monteert en misschien wel een open luchtfilter en/of misschien wel een andere uitlaat.

Een 70cc heeft ook meer kracht dan een 50cc, daar doe je het ook voor, neem ik toch aan.
Meer kracht betekent ook dat de krukas de overbrenging (alles achter je carterkap en eindoverbrenging) beter rond krijgt en je niet met de setup kunt blijven rijden, voor wat betreft rolletjes, trekveren en drukveer, als bij de 50cc.
Nee klopt maar t is net als of ik veel te veel over toeren maak.
 
Jari,

zet je kleine broertje van 10 jaar eens op een racefiets en zet hem in een versnelling waarmee je broertje de trappers goed rond krijgt op een horizontale weg, hij haalt met zijn kracht, misschien een snelheid van 15 kmpu.
Nu ga jij eens op diezelfde fiets zitten in dezelfde versnelling, je bent twee keren zo oud en hebt veel meer kracht dan je kleine broertje, binnen no time, fiets je 20~25 kmpu maar je fiets je te pleuris omdat de versnelling voor jouw te licht is.
Beter voor jouw is om de racefiets in een hogere versnelling te zetten, je krijgt de trappers zelf dan gemakkelijk rond en je hoeft de trappers dan niet zo snel rond te draaien en gaat bovendien harder.

Hopelijk brengt bovenstaande beeldspraak wat meer duidelijkheid in de materie...

De goeie versnelling voor de kracht van je huidige cilinder te kiezen is een kwestie van het goed op elkaar afstemmen van je trekveren , je drukveren en je rolletje op deze cilinder.
 
Last edited:
Jari,

zet je kleine broertje van 10 jaar eens op een racefiets en zet hem in een versnelling waarmee je broertje de trappers goed rond krijgt op een horizontale weg, hij haalt met zijn kracht, misschien een snelheid van 15 kmpu.
Nu ga jij eens op diezelfde fiets zitten in dezelfde versnelling, je bent twee keren zo oud en hebt veel meer kracht dan je kleine broertje, binnen no time, fiets je 20~25 kmpu maar je fiets je te pleuris omdat de versnelling voor jouw te licht is.
Beter voor jouw is om de racefiets in een hogere versnelling te zetten, je krijgt de trappers zelf dan gemakkelijk rond en je hoeft de trappers dan niet zo snel rond te draaien en gaat bovendien harder.

Hopelijk brengt bovenstaande beeldspraak wat meer duidelijkheid in de materie...

De goeie versnelling voor de kracht van je huidige cilinder te kiezen is een kwestie van het goed op elkaar afstemmen van je trekveren , je drukveren en je rolletje op deze cilinder.

wat een kut uitleg is het toch.
hij wilt gewoon dat dat ding bijv in plaats van 12000 toeren. gewoon 7000 toeren loopt en vraagt hoe dat moet.

en een inhoudloos antwoord zoals "ja je moet hem gewoon goed afstellen" slaat nergens op.
WAT moet ie afstellen???
welke kant op moet ie het afstellen. (lichtere of zwaardere rollen. slappere of sterkere trekveren. excetra excetra)
als je dat niet weet, dan antwoord niet.
want met jou uitleg moet hij een halve scooterzaak leeg kopen. en 3 weken sleutelen om uiteindelijk de juiste combinatie te vinden.

ik heb hetzelfde probleem en ik denk dat het voor mij gewoon: ipv 70km/h rijden met vario ring 5mm op wat klinkt als 10000 toeren. vario ring kleiner pak en een toerenbegrenzer (of andere cdi) er op.

(ps let niet op mijn naam. das van 20 jaar geleden tijdens need for speed underground)
 
Back
Top