Aerox stottert bij het gas geven bij het begin.

elianyeh

Minarelli Horizontaal
Ik loop dus tegen steeds meer problemen aan met mijn yamaha aerox 50cc 2t 2009...
Wanneer ik de aerox start en voor een klein minuutje laat stationair lopen en vervolgens ga wegrijden, dan stottert hij. En dit gebeurd maar 1 keertje, wanneer ik na het stotteren gewoon het gas los laat en opnieuw probeer weg te rijden dan gaat hij gewoon vloeiend en netjes weg... Ik dacht dat het was omdat i toen koud is, maar ik had m een minuutje laten stationair lopen en nog beetje gas bij gegeven. Dus wanneer voor het eerst na t starten in de toeren zet en dan probeer weg te rijden, dan stottert hij. Vervolgens gas even los en paar keer lichtjes gas bijgeven en dan gaat i opeens vloeiend weg rijden...

Het kan misschien ook wel zijn dat ik een rooie drukveer en gele trekveertjes heb, ik ga binnekort ze vervangen voor een witte drukveer en trekveer. Als dat de oorzaak is dan weet ik genoeg. Maar hij stottert alleen maar wanneer ik voor t eerst ga wegrijden en wanneer die goed is ingereden (na 2-3km) en ik probeer dan weg te rijden na 2-3 minuten stilstaan (terwijl de motor draait), dan rijd i wel gewoon weg zonder te stotteren. Of misschien gewoon beter laten opwarmen op t begin?

Met stotteren bedoel ik dat i gewoon heel erg inhoud en geen trekkracht heeft dan normaal.

Dus kort gezegd, wanneer ik voor het eerst probeer weg te rijden dan stottert de aerox en houd hij zich in. Wanneer ik de gas dan los laat en dan een paar keer lichtjes gas erbij geef of gewoon nog een keer proberen om weg te rijden, dan gaat i gewoon ineenkeer. Dat is toch raar??

Ik heb wel een e-choke als het daaraan kan liggen, dat de choke pas dicht gaat wanneer ik hoog in de toeren kom??
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk staat het (net) iets te rijk afgesteld waardoor de vonk van de bougie niet alles correct kan ontbranden in de koude startfase.
De vonk wordt dan gedeeltelijk gedoofd door het te rijke mengsel en valt weg als het vermogen toeneemt.

In principe kan dit geen kwaad, maar om er zeker van te zijn even de electrode bekijken van de bougie.
Hittegraad van de bougie niet te koud?
 
Vermoed dat dit komt doordat je hem zo lang stationair laat draaien in koude toestand. Dan krijgt ie gewoon te veel brandstof. Bij de eerste keer gas geven moet dit overschot aan mengsel eerst in de cilinder en uitlaat verbranden. Dat veroorzaakt stotteren.

Overigens stottert vrijwel elke 2e takt de eerste meters na een koude start.
 
Back
Top