Aerox start releas tikt maar start niet.

Aidan384838

Well-Known Member
Hallo allemaal.
Vanochtend toen Ik me scooter uit de schuur pakte en wou starten elektrische starte die al heel moeilijk. K dacht fijn lege accu. Maar nee 13 volt op me accu. Accu is ook nog geen half jaar oud. Ik hoor alleen het reales tikken. Zou ik nu me start reales moeten vervangen ?
 
Advertisement - register to remove this

Meet het is (met een multimeter) tijdens het elektrisch starten van de motor..
Het lijkt er namelijk sterk op dat het instort en er niet genoeg power overblijft voor de startmotor.
Dat het relais tikt wil namelijk niet zeggen dat deze stuk is!

Elek startgebeuren in gang zetten en kijken hoeveel spanning je over houdt, zakt de multimeter onder de 8/9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een nieuwe accu aanschaffen. Weet niet of jouw Rox gebruikt maakt van een DC-CDI, maar is dit wel het geval gaat er waarschijnlijk ook niet genoeg spanning naar de CDI en bobine/bougie. Er moet +12 volt aanwezig wanneer het contact wordt ingeschakeld, en zodra je dus de startmotor bediend moet er nog steeds 12 volt gemeten worden op de accu, ook gaat er een klein stukje naar het remlicht, maar dit mag verder niet veel impact hebben aangezien het om milliampères gaat.
 
Last edited:
Het relais tikt dus het stuurcircuit is in orde.
Het makkelijkste is om tussen de twee dikke draden van het relais een kortsluiting te maken.
Als de startmotor nu wel goed rondgaat is het contact van je startrelais defect.
Maar toch even meten zoals Brute hierboven voorstelde want verbrande relaiscontacten komen vaak voor als men met een slechte accu door blijft starten.
 
Hallo allemaal.
Vanochtend toen Ik me scooter uit de schuur pakte en wou starten elektrische starte die al heel moeilijk.

Ging hierbij ook de startmotor in het rond en begon het tikken pas daarna of?

Maar toch even meten zoals Brute hierboven voorstelde want verbrande relaiscontacten komen vaak voor als men met een slechte accu door blijft starten.

:p uhh, wie zeg je?
 
Last edited:
Meet het is (met een multimeter) tijdens het elektrisch starten van de motor..
Het lijkt er namelijk sterk op dat het instort en er niet genoeg power overblijft voor de startmotor.
Dat het relais tikt wil namelijk niet zeggen dat deze stuk is!

Elek startgebeuren in gang zetten en kijken hoeveel spanning je over houdt, zakt de multimeter onder de 8/9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een nieuwe accu aanschaffen. Weet niet of jouw Rox gebruikt maakt van een DC-CDI, maar is dit wel het geval gaat er waarschijnlijk ook niet genoeg spanning naar de CDI en bobine/bougie. Er moet +12 volt aanwezig wanneer het contact wordt ingeschakeld, en zodra je dus de startmotor bediend moet er nog steeds 12 volt gemeten worden op de accu, ook gaat er een klein stukje naar het remlicht, maar dit mag verder niet veel impact hebben aangezien het om milliampères gaat.
Zal k vanavond doen. Na me werk.
K hoop dat me accu nog goed Is het klonk wel of die het er zwaar mee had. Zou het kunnne omdat er nu een alarm op me scooter zit dat die teveel stroomttekt?
Post automatically merged:

Het relais tikt dus het stuurcircuit is in orde.
Het makkelijkste is om tussen de twee dikke draden van het relais een kortsluiting te maken.
Als de startmotor nu wel goed rondgaat is het contact van je startrelais defect.
Maar toch even meten zoals Brute hierboven voorstelde want verbrande relaiscontacten komen vaak voor als men met een slechte accu door blijft starten.
Gelukkig heb ik nog 2 accus extra.
Post automatically merged:

Ging hierbij ook de startmotor in het rond en begon het tikken pas daarna of?



:p uhh, wie zeg je?
Hij ging nog rond en sloeg ook aan maar naar mate de middag begon had die er steeds minder zin in. Terwel die voorheen letterlijk in 1 sec starten
 
zit t stekkertje vast aan de startmotor...?
BS ook meegemaakt... en maar klote was t gewoon t domme stekkertje..
 
zit t stekkertje vast aan de startmotor...?
BS ook meegemaakt... en maar klote was t gewoon t domme stekkertje..
Zou kunnen dat dir meschien beetje los is gaan zitten. K check zometeen t gewoon goed na want k denk dat het met de massa te maken heeft. Want gister deed die het perfect en nu ineens niet meer.
 
K weet me got niet waar de cdi zit in dit ding.
Volgende gedaan
Multimeter op de accu en elektrische starten maar er gebeurt gewoon helemaal niks hij tikt alleen.
En het doorverbinden van de kabels gaat niet echt lukken t is zoon poep ding
Het rare vind ik ook de rest van me scooter doet het prima me toeter enz werken gewoon met alleen contact aan. Zou het kunnne omdat ik gister door de regen reed dat me massa dat niet zo leuk vond aangezien me massa bij me startmotor recht tegenover me wiel zit
16548138217153050889561336250896.jpg
Post automatically merged:

Ging hierbij ook de startmotor in het rond en begon het tikken pas daarna of?



:p uhh, wie zeg je?
Hij ging nog wel rond en starte ook gewoon alleen echt met moeite
 
Wat je in je handen hebt is het start relais , kun je daarvan de stekker er niet van uithalen , en de twee dikke rode draden met elkaar door verbinden , met een los stuk draad . De startmotor moet dan gaan draaien .
 
Hij ging nog wel rond en starte ook gewoon alleen echt met moeite
Klinkt alsof hij nog net rond ging.
Ik zou vandaag toch echt hier naar kijken en meten wat Floris voorstelde en eventueel de kortsluit-truc van Arie.
Anders moet je vandaag misschien wel gaan lopen met de scooter aan de hand want jouw scooter heeft een DC-CDI en die is ook afhankelijk van een goeie spanning.
Verder als de scooter loopt even de laadspanning over de accu meten want misschien wordt deze wel niet goed bijgeladen.

Doe je dit niet, neem alvast maar een paar stevige wandelschoenen mee voor je vertrekt!
 
Wat je in je handen hebt is het start relais , kun je daarvan de stekker er niet van uithalen , en de twee dikke rode draden met elkaar door verbinden , met een los stuk draad . De startmotor moet dan gaan draaien .
Ik ga kijken of ik daar iets van een stekkertje voor kan bedenken.


Klinkt alsof hij nog net rond ging.
Ik zou vandaag toch echt hier naar kijken en meten wat Floris voorstelde en eventueel de kortsluit-truc van Arie.
Anders moet je vandaag misschien wel gaan lopen met de scooter aan de hand want jouw scooter heeft een DC-CDI en die is ook afhankelijk van een goeie spanning.
Verder als de scooter loopt even de laadspanning over de accu meten want misschien wordt deze wel niet goed bijgeladen.

Doe je dit niet, neem alvast maar een paar stevige wandelschoenen mee voor je vertrekt!
Spanning over stationair meet ik zo.
K hoop echt niet dat ik weer gedoe ga krijgen met de accu.

Wat me wel opviel was als de motor draaide en k op de start knop drukte. Ik weet het mag eigenlijk niet. Maar dan draaide de startmotor wel rond. Zou dat aanleiding met de accu kunnen zijn.
 
heb je de spanning van de accu al eens gemeten tijdens het starten , dan kan je zien of de accu in elkaar zakt qua spanning.
En je hoeft toch geen stekker te maken om de polen te verbinden , kun je niet gewoon een draad aan weerzijde strippen en het blanke eind in de stekker duwen waar nu de dikke rode draden inzitten
 
heb je de spanning van de accu al eens gemeten tijdens het starten , dan kan je zien of de accu in elkaar zakt qua spanning.
En je hoeft toch geen stekker te maken om de polen te verbinden , kun je niet gewoon een draad aan weerzijde strippen en het blanke eind in de stekker duwen waar nu de dikke rode draden inzitten
De accu zakt niks in. Puur omdat die niet wilt starten. Ja die 2 plus polen zitten in een stekker bij aerox.
Ik heb alleen geen losse dikke draden.
 
Wat ik in zo'n geval weleens doe : haal de stekker voor de helft van het blokje los , door het naar beneden te trekken, op een gegeven moment zit de stekker nog aan de contacten , maar kun je met een schroevendraaier de twee contacten overbruggen. Als ik zo de foto zie zitten ze allebei tegenover elkaar , moet dus makkelijk gaan . Je hebt alleen de bevestiging nodig dat je relais oke is , of je startmotor.
 
Of steek er een oude punttang in of een opengebogen dikke paperclip of een haarspeld van je vriendin of een oude vork of een oude schaar, of of of......bedenk maar iets, zolang het maar van metaal is.
 
Wat ik in zo'n geval weleens doe : haal de stekker voor de helft van het blokje los , door het naar beneden te trekken, op een gegeven moment zit de stekker nog aan de contacten , maar kun je met een schroevendraaier de twee contacten overbruggen. Als ik zo de foto zie zitten ze allebei tegenover elkaar , moet dus makkelijk gaan . Je hebt alleen de bevestiging nodig dat je relais oke is , of je startmotor.
Ga ik proberen.
Of steek er een oude punttang in of een opengebogen dikke paperclip of een haarspeld van je vriendin of een oude vork of een oude schaar, of of of......bedenk maar iets, zolang het maar van metaal is.
Haha bedankt me vriendin heeft gelukkig genoeg haarspelden.
 
Back
Top