aerox start nog steeds niet

Hallo,

ik ben hier nieuw nadat ik natuurlijk veel heb gelezen hier op het forum. dank daarvoor maar nu heb ik een probleem of eigenlijk een uitdaging.
ik heb een mooie yamaha aerox, de kappen set heb ik aangepast op wat kleine punten en overgespoten.
de motor was warm gedraaid en ik ben aan de slag gegaan.

vernieuwd:
-relais, knipperlicht en start relais dtm
-kabelboom, origineel
-contactslot
-bobine, oranje nrg
-cilinder-zuiger. 50cc polinie cilinder en kop
-carb 12mm origineel maar met elec. choke, niet aangesloten
-cdi, dtm
-startmotor, dtm
-vario incl blauwe rollertjes
-ontsteking van 12 naar 6 spoels.
-boegie br7 ipv 6
-kickstart incl pendaal, dtm
-pakkingen
-spanningsregelaar, dtm

ik heb compressie,
de carb laat bezine door,
boegie vonkt,
lichten werken maar de startmotor slaat niet aan/werkt niet,
de uitlaat is ontkoold.

ik weet nu niet meer wat er fout aan zit behalve dat ik twijfel over de carb. die elctrische choke zat er nooit op en nu dus wel, is ook niet aangesloten maar zal die werkelijk het probleem veroorzaken dat de motor niet draait?

help

hx5y6m.jpg


t8swwd.png


naast dit ben ik bezig geweest met een open carterkap van str8, mooi ding maar ik wilde deze dicht hebben. ik heb dit gedaan met epoxyhars en het resultaat is wat mij betreft bitchin' (het is veel werk maar goed, nu heb ik alle tijd)
in de rand van de carterkap zit een led strip gelijmt. ik heb een klein gaatje geboord en hierdoor de + en - gedaan. het resultaat:
irqj0hnjp.jpg


o44gjqi54.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hallo,

ik ben hier nieuw nadat ik natuurlijk veel heb gelezen hier op het forum. dank daarvoor maar nu heb ik een probleem of eigenlijk een uitdaging.
ik heb een mooie yamaha aerox, de kappen set heb ik aangepast op wat kleine punten en overgespoten.
de motor was warm gedraaid en ik ben aan de slag gegaan.

vernieuwd:
-relais, knipperlicht en start relais dtm
-kabelboom, origineel
-contactslot
-bobine, oranje nrg
-cilinder-zuiger. 50cc polinie cilinder en kop
-carb 12mm origineel maar met elec. choke, niet aangesloten
-cdi, dtm
-startmotor, dtm
-vario incl blauwe rollertjes
-ontsteking van 12 naar 6 spoels.
-boegie br7 ipv 6
-kickstart incl pendaal, dtm
-pakkingen
-spanningsregelaar, dtm

ik heb compressie,
de carb laat bezine door,
boegie vonkt,
lichten werken maar de startmotor slaat niet aan/werkt niet,
de uitlaat is ontkoold.

ik weet nu niet meer wat er fout aan zit behalve dat ik twijfel over de carb. die elctrische choke zat er nooit op en nu dus wel, is ook niet aangesloten maar zal die werkelijk het probleem veroorzaken dat de motor niet draait?

help

hx5y6m.jpg


t8swwd.png


naast dit ben ik bezig geweest met een open carterkap van str8, mooi ding maar ik wilde deze dicht hebben. ik heb dit gedaan met epoxyhars en het resultaat is wat mij betreft bitchin' (het is veel werk maar goed, nu heb ik alle tijd)
in de rand van de carterkap zit een led strip gelijmt. ik heb een klein gaatje geboord en hierdoor de + en - gedaan. het resultaat:
irqj0hnjp.jpg


o44gjqi54.jpg
knijp je beide remmen in tijdens het starten ?
 
nee die zit er niet op,
daarnaast start ik met de remmen ingeknepen en de standaard ingeklapt.

ook zit er in de vlotterkamer benzine, die heb ik eronder vandaan gehaald en net gecheckd. die kunnen we ook afstrepen haha
de bougie is nat als ik doorstart dus het "verzuipverhaal" is er ook. carb is ook volledig schoongemaakt alleen mis ik nogsteeds de aansluiting van de choke. die is electrisch. ik weet alleen niet of die via de spanningsregelaar moet gaan of via de accu direct. hoe dan ook is dan de vraag, weerhoud die choke me de motor draaiend te krijgen?
 
Last edited:
Om te controleren of het aan de benzine toevoer ligt of aan de ontsteking kun je een handige proef doen. Haal de bougie eruit en giet een klein beetje benzine bovenop de cilinder. Bougie weer terug en proberen te starten. Als hij nu wel start dan weet je dat normaal gesproken de benzine toevoer niet in orde is, start hij nu nog niet, dan weet je dat het aan de ontsteking ligt, de cilinder heeft immers benzine en lucht, het heeft dan alleen nog een vonk nodig.
 
ik zat ook aan de ontsteking te denken, daarom heb ik die verwisseld met 1 waarvan ik weet dat die 100% werkt. het is dan nu een 6 spoels geworden daar waar ik er een 12 spoels in had zitten. kan het misschien daaraan liggen? (de 6 spoels is wel een gebruikte uit een ander motorblok maar dat moet volgens mij weinig uitmaken dacht ik)
 
ok dan wacht ik nog even op die reactie, ik heb de cilinder al ingespoten met benzine zoals jij zei. dus het wordt meer en meer richting de ontsteking. ik moet wel zeggen dat toen ik de 12 spoels ontsteking eruithaalde deze echt vies was. aangekoekt zand, niet bij de spoelen en ook in het huis. dat heb ik schoongeblazen. ik zag daarnaast onder de krukass een tandwieletje zitten die uitkwam op een reservior. die had een slang die nergens op aan was gesloten. bij het tandwieletje zat rouwens een flinke klodder vet die ik niet heb verwijderd.

zie deze foto's
 

Attachments

  • HGHF8433.JPG
    HGHF8433.JPG
    344.1 KB · Views: 13
  • UNTO2256.JPG
    UNTO2256.JPG
    163.3 KB · Views: 13
ok doormeten, waar meet ik wat? Die kennis bezit ik niet. ik heb een multimeter.
schoonmaken is gebeurt. kan die wederom gebruiken.

is de 12spoels eigenlijk niet veel beter dan de 6 spoels vraag ik me hiernaast af maar dat is natuurlijk nog niet de hoofdvraag hahaha
schoonmaken door te spuiten met lucht he, niet met reinigingsmiddelen?
Post automatically merged:

knijp je beide remmen in tijdens het starten ?
jazeker.
 
Last edited:
Kijk uit met reiningsmiddelen ja.
Hier is een schema van een 6 spoels, vind er geen van 12.
Maar je moet weerstanden meten tussen de draden ook tenopzichte van aarde.
Welke waardes weet ik ook niet.
unnamed.jpg
Of maak hem goed schoon en zet hem erin en probeer?
 
Van die type heb ik geen gegevens.
Maar er is dus een nieuwe kabelboom op gekomen.
En die losse kabels wat je nu hebt, waren er niet in de oude boom zeker.
Om de kabels na te lopen waar ze naar toe gaan is zeker niet mogelijk.
Heb je de 12 spoels al uitgeprobeerd?
 
Ja en das geen succes, ik heb er nu remreiniger ingespoten en nogsteeds geen lopende motor. Kan ik concluderen dat de ontsteking naar ze gootje is en dat het daaraan ligt?

dus niet de losse draden en de niet aangeslotenelectrische choke?
 
De choke zou ik toch maar aansluiten, heeft wel niets met het niet starten te maken.
Ik denk dat je wel de 12 spoels moet hebben.
Of die kapot is weet ik niet, misschien iemand anders op het forum die je kan vertellen welke waardes je moet meten.
En de losse kabels wat je nog hebt, kunnen van invloed zijn, als ze aan de andere kant wel zijn aangesloten en in het circuit meedoen.
 
Back
Top