Aerox start niet

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag, ik ben hier weer even om een standaard start niet topic aan te maken, wat ik liever niet had gedaan, maar ik weet het probleem op het moment zelf ook echt niet meer.

Zo als sommigen van jullie misschien wel weten heb ik dus een paar maanden geleden een opknapper aerox uit 2005 gehaald, waar van alles aan mis bleek te zijn.
Na de krukas en cilinder vervangen te hebben, en gister het hele blok weer in elkaar gezet te hebben. Wil hij nog steeds niet starten.
Ondanks dat hij dus gewoon compressie heeft, benzine krijgt want de bougie is flink nat, en een vonk heeft.

Dit is alles wat ik al heb geprobeerd:
- Andere bougie
- Van sproeier 80 tot 102
- Met en zonder luchtfilter (zat een powerfilter op)
- andere carb
- extra massakabel van blok naar frame

De ontsteking doet het want die heeft ook op mijn eigen rox gezeten en daar heeft hij het altijd goed gedaan.
Heb 2 nieuwe lange bougies geprobeerd.
Er zit een DR70 op met een 17.5mm carb.

Hij heeft gister een keer 2 seconde gelopen na dat ik de bougie er voor een kwartiertje uit had, om de benzine te laten verdampen. Maar viel daarna gelijk weer uit.
Maar nu loopt hij het met diezelfde setting helemaal niet meer. Geen leven in te krijgen.

Hij pakt valse lucht want heb de olie aansluiting niet afgedopt. Maar dit zou hem niet moeten tegen houden om op zijn minst (eventjes) te starten. Bovendien was deze wel afgedopt op de andere carb welke ik getest heb (ook een 17.5mm) en daar liep hij ook niet mee.

De keringen zijn nieuw en zitten er net nieuw in tijdens het bouwen van het blok.

Persoonlijk heb ik het idee dat het iets met de mengverhouding is omdat hij dus wel enkele seconde starten gister, wat tevens wel de eerste, maar ook laatste keer was.
Maar hij start ook niet als ik wat benzine in het bougiegat doe. (Wat tevens ook aan mij kan hangen doordat ik er te veel of te weinig in deed).
En remreiniger kan ik niet testen want de gashendel trekt de gasschuif niet omhoog. Dat moest ik nog even fixen, maar wilde hem eerst lopend krijgen.

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag!

Alvast bedankt.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nou even een update, ik ben ietsjes verder, maar het blijft nog steeds een raadsel.

Gister avond heb ik hem lopend gehad, heel beroerd, maar hij liep en bleef lopen, toen heb ik hem uit gezet om de kvs er in te doen, deze bleek te lekken, toen heb ik een paar keer de cilinder kop er af gehaald en uiteindelijk lekte hij niet meer, maar toen starte hij ook niet meer.

En tot nu heeft hij na die keer zonder kvs ook niet meer gelopen. Ik heb nog een andere ontsteking geprobeerd, maar dat werkte ook niet dus het licht wederom niet aan de ontsteking.

Maar het is dus in ieder geval geen probleem met het mengsel / compressie maar met de vonk.
Ondanks dat als ik de bougie op de cilinderkop test er gewoon een goede, consistente vonk is.

Nou was hetgeen wat ik gister had gedaan om hem lopend te krijgen: een accu aansluiten. Toen liep hij telkens heel kort, en na het gas open getrokken te hebben bleef hij lopen. Maar die accu zit er nu nog steeds in en is opgeladen, maar toch is er weer geen leven in te krijgen.

En zelfs als dan de spanningsregelaar kapot zou zijn doordat hij het eerst helemaal niet zonder accu deed, zou hij het nu wel met accu moeten doen.

Ik heb het idee dat het iets met massa te maken heeft.
Als ik connectie meet tussen de - pool op de accu en het blok dan geeft deze connectie aan, maar als ik dit doe met de - pool op de accu en het frame geeft hij geen connectie.
Wanneer ik connectie meet tussen de massakabel bij de bobine en de - pool op de accu geeft hij wel weer connectie aan.

Waaruit ik dus afleid dat er roest of iets dergelijks zit op de plek waar de massakabel op het frame zit bij de bobine.
Maar toen ik ditzelfde testen bij mijn lopende, 1ste rox toen bleek ook dat ik geen connectie had tussen het frame en de - pool.

Dus nu ben ik lichtelijk verward wat nou hoort, want hoe ik het testen is letterlijk gewoon een pin op het frame en de andere op de - pool van de accu. Doe ik dat goed? En horen deze 2 in verbinding te zijn? Want zo als ik al zij is dat dus bij mijn lopende rox ook niet het geval.
 
soms lijken die grasmaaier motoren verdraaid veel op common-rail tech.

massa is het makkelijkst om uit te sluiten..

wat het moeilijkst is om uit te sluiten is de eeuwige drang van de sleutelaar om t blokje rond te laten gaan...

terug naar de tekentafel en begin bij START.. kop fris en kijken/zien.
je ziet hoogst waarschijnlijk iets over t hoofd..

suc6
 
soms lijken die grasmaaier motoren verdraaid veel op common-rail tech.

massa is het makkelijkst om uit te sluiten..

wat het moeilijkst is om uit te sluiten is de eeuwige drang van de sleutelaar om t blokje rond te laten gaan...

terug naar de tekentafel en begin bij START.. kop fris en kijken/zien.
je ziet hoogst waarschijnlijk iets over t hoofd..

suc6
geen idee wat je hier mee bedoeld, het blok loopt onder een andere aerox dus het licht aan de lectra, maar wat.
 
Heb je ook de cdi en de bobine mee gewisseld , van het frame waar hij het wel onder doet naar je andere frame ?
nee dat niet, ik kan dat wel even proberen zodra hij er weer terug onder zit, ga hem nu eerst maar even afstellen dan is dat in iedergeval gebeurd.

Maar hij heeft dus wel op een avond even gelopen. Dus ik kon me niet voorstellen dat er dan iets met de bobine of cdi was.

Eerder iets met massa of kortsluiting want dat kan elke seconde veranderen. Was namelijk ook een beetje aan het kloten met de massa kabels.
 
nee dat niet, ik kan dat wel even proberen zodra hij er weer terug onder zit, ga hem nu eerst maar even afstellen dan is dat in iedergeval gebeurd.

Maar hij heeft dus wel op een avond even gelopen. Dus ik kon me niet voorstellen dat er dan iets met de bobine of cdi was.

Eerder iets met massa of kortsluiting want dat kan elke seconde veranderen. Was namelijk ook een beetje aan het kloten met de massa kabels.

Zoals je al zegt is dit 99% zeker een massa probleem omdat je zelf aan geeft dat je hiermee aan het klooien was.
 
Back
Top