Aerox start niet

Michapicha

Remmen Is Angst
Iemand enig idee waarom mijn aerox niet start?

Setup;
Aerox '05
12spoels ontst.
Malossi Sport 70
Volle wangen pen10 krukas
17,5 DO
Yasuni R
Rest origineel

Gecheckt;
Membraam/20 sproeiers/luchtfilter/benzineaanvoer/tankinhoud
Bobine/bougie/kabel/dop/vliegwiel/spie/extra massa
Cilinder
Keerringen

Heeft 20 minuten gelopen, krijg hem nu niet meer aan. ALS hij 1 op de 100 keer trappen start, pruttelt ie bij gasgeven en ploft soms uit de uitlaat. Vonkt wel regelmatig en blauw.
Bougie blijft nat.
Zou het toch de cdi kunnen zijn? Lijkt me niet als hij regelmatig vonkt, anders hoor ik het graag.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als er een stator met 12 spoelen is gemonteerd heb je een DC systeem.
Wil zeggen dat de spanning voor de CDI vanaf de accu komt en niet opgewekt wordt door de stator.
In dit geval wordt gelijkspanning omgezet in wisselspanning door de CDI, wat vervolgens naar de bobine gestuurd wordt.

Een goede en gezonde accu is dus van belang...
Kan ook zijn dat de accu niet meer bijgeladen wordt vanwege een defecte regelaar.
 
@Floris van bommelstijn bedankt voor de reactie, maar scooter heeft altijd gelopen zonder enige accu überhaupt aangesloten. Dus begrijp je theorie, maar zou hier niet van toepassing moeten zijn. (Ook die 20 minuten met de Mal Sport 70 erop was gwn nog steeds zonder accu)

Edit: maar zou dit wel kunnen betekenen dat als mijn spanningsregelaar het begeven heeft, hierdoor mijn ontsteking het niet goed zo doen?
Gr.
 
Ik lees er niks van terug in je beginpost v.w.b. de accu, en-of dat de scoot altijd zonder gelopen heeft.
V.w.b. het standaard circuit begint het al bij het contactslot. Zodra deze op aan gedraaid is, is de 12V accu verbonden met de CDI.
Zodra de strip of nok van het vliegwiel de pickup-spoel passeert, wordt de spanning welke middels een omvormer in de CDI omgezet is naar wisselspanning naar de bobine en uiteindelijk bougie gestuurd.

Spanning wordt opgewekt voor de verlichting, maar ook voor de accu door de stator en spoelen waar de spanningsregelaar een belangrijke rol in speelt. Mijn vraag aan jou is dan, waar de spanning heen gaat na de spanningsregelaar?
Gaat deze draad nu rechtstreeks naar de CDI of...?
Hoe zit het nu aangesloten en is de zekering ook opgenomen in het circuit?
 
Last edited:
Ja zekering zit er gwn in, enkel de plus en min die normaal op de accu gaan, hangen nu los. Zekering zit nu alleen niet meer in het circuit vgm, gezien het feit dat deze 3 a 4 cm voor het +kabeloog zit.
 
Nee, Sport 70 en 17,5mm DO. Hiervoor 50cc origineel en 12mm origineel. In de cilinder hoef je het niet te zoeken, die ziet en voelt als perfect en hij heeft er al mee gelopen zoals vermeld. De 70 heeft overigens met de 12mm EN de 17,5mm gelopen. @Harrr
 
Ja zekering zit er gwn in, enkel de plus en min die normaal op de accu gaan, hangen nu los. Zekering zit nu alleen niet meer in het circuit vgm, gezien het feit dat deze 3 a 4 cm voor het +kabeloog zit.

Dus niet alleen de aarding/massa hangt los maar ook de rode draad v.w.b. de 12V naar rest en de startmotor?
Startrelais is dan ook niet aangesloten v.w.b. de elektrische start.

Niet om het een of ander, maar ik ben zelf ook een Minarelli eigenaar met scooters welke beide (AC en DC) systemen hanteren.
Met een AC systeem valt er nog wel wat te omzeilen, maar met een DC systeem wordt het een ander verhaal!

Zeer waarschijnlijk heb je dus een (2005) variant met 3 draden uit het contactslot!?

Een rode draad welke direct vanaf de accu naar het contactslot loopt ,
Een bruine draad welke de 12V schakelt (geschakelde plus) naar de CDI en remlichtschakelaars,
En een grijze draad welke naar de olietankvlotter/zender en brandstofvlotter/zender loopt.

Zodra het contactslot op aan gedraaid is, zijn de bruine en grijze draad verbonden met de rode draad, ook wel de constante plus genoemd.
De bruine en grijze draad is dus de geschakelde pluskabel voor ook d.i.v. andere 12V onderdelen, zoals de claxon, startmotor/relais en raw-verlichting.
 
:rolleyes:, je bent niet de enige die dit overkomt hoor...
Vaak worden juist dat soort kleine dingen over het hoofd gezien, niks mis mee maar wel zuur natuurlijk.

Top dat je het even vermeld en suc6 met de Rox.
Zal nog even een link toevoegen v.w.b. het testen van een DC-CDI:


Wellicht makkelijk om erbij te hebben voor de Aerox owners onder ons.
 
Last edited:
Back
Top