Aerox start alleen op choke en valt gelijk uit

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag, ik heb een nieuwe carb op mijn aerox gezet, de 24mm pwk, alleen nu zit ik met het probleem dat hij niet start, er is geen leven in te krijgen, alleen met remreiniger start hij heel even en valt weer uit. Ik heb sproeier 100, 105, 110 en 120 geprobeerd. En alleen met 100 en de choke aan starte hij gister heel even, ging dan hoog in de toeren doordat ik de stationair schroef volledig in heb gedraaid, en viel daarna gelijk uit. Dus zou je denken dat hij te weinig benzine krijgt maar met 105 zit er 0 leven in, niet met choke, niet zonder, niet met gas en niet zonder gas. Inmiddels start hij ook niet meer met sproeier 100 en choke.

De bougie word nat, de luchtschroef staat op 1,5 slag en er zit een open s6 luchtfilter op. Iemand nog een idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nou even een update, ik heb hem inmiddels lopend op sproeier 100, maar echt enorm slecht, hij loopt heel hoor stationair zelfs ook al staat de stationair schroef op zijn verst uitgedraaid, en hij gaat telkens van enorm laag stationair naar enorm hoog stationair / weg rijdend.

En als ik gas geef hoor je weer de bekende bwoaap en valt hij uit, wat er toch weer op wijst dat hij te weinig benzine krijgt, maar als ik er dan weer sproeier 105, 110, 115, 120 of 122 in doe start hij niet eens meer. Ik snap er echt helemaal niks meer van.
 
klinkt toch als valse lucht, onverklaarbare toeren, niet goed reageren op de gashendel. Hou er ook rekening mee dat als je start je de stationair sproeier gebruikt dus dan maakt de maat van je hoofdsproeier niet veel uit, die treedt pas in werking als je hoger in de toeren komt.
 
Ken dit spruitstuk niet, ken deze carburateur niet.
Voor mij is 24 MM PWK carbjes meer dan een decennia terug.
Uren voor een gasschuif monteren klinkt niet goed.
Alles wat ik hier lees en zie in de video heeft veel weg van valse lucht.
Wat die sproeiertjes wisselen betreft moet voor het starten en lopen niet zon probleem zijn.
Met 10-20 maten groter loopt een scooter nog steeds beter dan dit. Zou resulteren in een Flinke stotter, maar dit op de videos is niks.
Hoofdsproeier is wss idd te klein, maar dat zal dan hoofdzakelijk komen door alle lucht die in dit blokje komt.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de 24mm PWK nieuw uit doos is.

Mijn advies zou zijn:
- Dat slangetje waar een tappend schroefje in zit eerst eens afbouten met een boutje en een ty wrip.
- Bougie vervangen
- Die 2 boutjes op het spruitstuk afdichten met vloeibare pakking of een o ring.
- Controleren of de gasschuif in de PWK wel helemaal omlaag staat en niet door een half gemonteerde gaskabel nog deels omhoog staat.

En als dat allemaal niet werkt en voor zover dat past/matcht met voorgaande en aanwezige onderdelen(spruitstukrubbers etc.):

- Voorgaand spruitstuk en carburateur monteren. En zien of de scooter nog wel fatsoenlijk werkt, sluit je iig uit dat er niet iets anders stuk is gegaan. Eventueel een universele gaskabel in de vorige carburateur monteren en er met de hand aan trekken, dan kun je de huidige PWK laten bungelen aan het frame.
- Werkt dat allemaal? Monteer dan de voorgaande carburateur met het nieuwe spruitstuk. Nogmaals, mits je hiervoor een passend aansluitrubber hebt.
- Werkt dit ook, dan is er wellicht iets mis met die carburateur.
Mijn vermoeden is echter dat er ergens tussen inlaat carter en carburateur iets fout gaat.
 
Last edited:
Ken dit spruitstuk niet, ken deze carburateur niet.
Voor mij is 24 MM PWK carbjes meer dan een decennia terug.
Uren voor een gasschuif monteren klinkt niet goed.
Alles wat ik hier lees en zie in de video heeft veel weg van valse lucht.
Wat die sproeiertjes wisselen betreft moet voor het starten en lopen niet zon probleem zijn.
Met 10-20 maten groter loopt een scooter nog steeds beter dan dit. Zou resulteren in een Flinke stotter, maar dit op de videos is niks.
Hoofdsproeier is wss idd te klein, maar dat zal dan hoofdzakelijk komen door alle lucht die in dit blokje komt.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de 24mm PWK nieuw uit doos is.

Mijn advies zou zijn:
- Dat slangetje waar een tappend schroefje in zit eerst eens afbouten met een boutje en een ty wrip.
- Bougie vervangen
- Die 2 boutjes op het spruitstuk afdichten met vloeibare pakking of een o ring.
- Controleren of de gasschuif in de PWK wel helemaal omlaag staat en niet door een half gemonteerde gaskabel nog deels omhoog staat.

En als dat allemaal niet werkt en voor zover dat past/matcht met voorgaande en aanwezige onderdelen(spruitstukrubbers etc.):

- Voorgaand spruitstuk en carburateur monteren. En zien of de scooter nog wel fatsoenlijk werkt, sluit je iig uit dat er niet iets anders stuk is gegaan. Eventueel een universele gaskabel in de vorige carburateur monteren en er met de hand aan trekken, dan kun je de huidige PWK laten bungelen aan het frame.
- Werkt dat allemaal? Monteer dan de voorgaande carburateur met het nieuwe spruitstuk. Nogmaals, mits je hiervoor een passend aansluitrubber hebt.
- Werkt dit ook, dan is er wellicht iets mis met die carburateur.
Mijn vermoeden is echter dat er ergens tussen inlaat carter en carburateur iets fout gaat.
de carb is inderdaad nieuw uit de doos, de gasschuif is gewoon helemaal goed gemonteerd en gaat helemaal om hoog en helemaal omlaag.

Ik heb inmiddels al vloeibare pakking op de 2 schroefjes van het spruitstuk gedaan en dat verandert niks.

Bougie zou hier niks mee te maken horen te hebben toch? hij loopt namelijk wel gewoon met mijn hand voor de luchtinlaat, maar valt dan weer uit als ik men hand weg haal.


en ook met een 30cm boutje in de afdop slangetjes en een tywrap er om heen zit er geen leven in. ik ga maar vloeibare pakking tussen het spruitstuk en het membraam en het membraam en het blok doen, als dat niet werkt geef ik het op met deze carb, heb dan letterlijk alles gehad.
 
En als dat allemaal niet werkt en voor zover dat past/matcht met voorgaande en aanwezige onderdelen(spruitstukrubbers etc.):

- Voorgaand spruitstuk en carburateur monteren. En zien of de scooter nog wel fatsoenlijk werkt, sluit je iig uit dat er niet iets anders stuk is gegaan. Eventueel een universele gaskabel in de vorige carburateur monteren en er met de hand aan trekken, dan kun je de huidige PWK laten bungelen aan het frame.
- Werkt dat allemaal? Monteer dan de voorgaande carburateur met het nieuwe spruitstuk. Nogmaals, mits je hiervoor een passend aansluitrubber hebt.
- Werkt dit ook, dan is er wellicht iets mis met die carburateur.
Mijn vermoeden is echter dat er ergens tussen inlaat carter en carburateur iets fout gaat.
Het is nooit leuk wanneer je nieuw spul besteld, denkt het even over te klikken en het werkt niet.

Wat vloeibare pakking tussen dat spruitstuk etc. kan geen kwaad nee om dat te proberen.

Maar met bovenstaand stappenplan sluit je eerst uit of
- De scooter nog wel werkt.
- Het nieuwe spruitstuk in orde is.
- Het aan de carburateur ligt.


Momenteel is het nog ma de vraag of de hele scooter het niet doet, membraan/spruitstuk issues geeft of de carburateur troep is.

En een tweede bougie hebben slingeren voor een test kan nooit kwaad, maar volgens mij heb je daar nog wel een herinnering van.
Succes en ik ben benieuwd!
 
nou er zit overal vloeibare pakking en hij start op sproeier 100 met de choke wel weer gewoon maar loopt enorm hoog en erg veranderd stationair, van hoog naar laag naar hoog naar laag etc, nog steeds valse lucht dus. Alleen dat hij zo hoog stationair loopt snap ik niet, want ik heb de stationair schroef op zijn aller verst uitgedraaid staan.

Als ik de choke in druk valt hij ook gelijk uit. En bij gas loopt hij nog steeds veels te arm want dan valt hij weer uit met de bwoaaap.

Ofterwijl er is weer helemaal niks veranderd.

Na dat even gecheckt te hebben blijkt de stationair schroef helemaal niks te doen, helemaal ingedraaid staat de gasschuif net zo hoog als zonder die hele schroef.

De gasschuif gaat wel gewoon helemaal omhoog en helemaal omlaag, en er zit veel speling op het gas, dus hij moet wel zo ver als hij kan zakken, is dit de normale hoogte?

1666891683590.png
 
Gasschuif in Rust stand , moet gewoon helemaal afsluiten .
Ik wil niet Zeiken ... ik heb al meerdere malen mee gemaakt , Dat Imitatie Carburateurs waardeloze rotzooi is .
De Flow... afwerking van de kanalen , Venturi....

Probeer eens een echte Polini , of een Dellorto, of Keihin.
Er was eens een tijd dat Mikuni helemaal HYPE was ... was vaak Imitatie , die niet af te stellen was.
Grote kans dat je een Ali-Expresss Carburateur heb , die de prullenbak in mag .
 
Gasschuif in Rust stand , moet gewoon helemaal afsluiten .
Ik wil niet Zeiken ... ik heb al meerdere malen mee gemaakt , Dat Imitatie Carburateurs waardeloze rotzooi is .
De Flow... afwerking van de kanalen , Venturi....

Probeer eens een echte Polini , of een Dellorto, of Keihin.
Er was eens een tijd dat Mikuni helemaal HYPE was ... was vaak Imitatie , die niet af te stellen was.
Grote kans dat je een Ali-Expresss Carburateur heb , die de prullenbak in mag .
dat is juist waarom ik nu geen imitatie carb heb gekocht... zo als ik eerder ook al zij. Hij komt rechtstreeks nieuw uit de doos van K parts en het is een motorforce van toch een goeie 100 euro dus daarbij verwacht ik toch wel kwaliteit.
 

Beschrijving​

Motoforce Carburateur
Deze carburateur is de vervanger van de Stage6 PWK carburateur!

Type: PWK
Maat: 24 mm
Aansluiting spruitstuk: 35 mm
Aansluiting filter: 49 mm
Type sproeier: Keihin PWK
Choke: Handchoke
Aansluitingen: Benzine
Als ik dat lees krijg ik al vraag tekens....
 
Dit is inderdaad niet helemaal omlaag.
Wss vandaar ook dat die stationairschroef niks doet.
Het is trouwens wel interessant dat ik op basis van de verhalen hierboven durf te vermoeden dat die gasschuif niet helemaal omlaag ging.
Heeft een beetje te maken met uren doen over 'montage gaskabel'.
Is dit de originele gaskabel die je gemonteerd hebt? Kan zomaar zijn dat ie vanaf uiteinde omhulsel niet genoeg speling heeft om een 24mm carb te voorzien van genoeg speelruimte.
Maargoed, ik heb deze scooter niet. Ik monteerde vroeger gewoon een universele kabel.



Verder, voor we die carburateur helemaal afschrijven zou ik eerst eens chekken wat ik al benoemd heb.
Imo heb je twee keuzes:

Je gaat systematisch te werk en je loopt de punten af die ik benoemde in de gegeven volgorde.

Of je gaat verder waar je gebleven was en:
Je trekt die gaskabel eens uit je carburateur en kijkt hoe die schuif dan omlaag beweegt en in rust erbij staat.
Zorgt ervoor dat je of de huidige gaskabel goed monteert of een universele.
Vervolgens knikker je die sproeier 120 erin, want groter heb je momenteel geloof ik niet.
Laat je dat beestje even een paar minuten stationair lopen met een carburateur die wel goed gemonteerd is en geef je dan gas.
En dan even laten weten wat er gebeurde.
Alleen als hij het dan niet doet, dan zijn we helaas alsnog terug bij ander spruitstuk en andere carburateur testen. :(
 
Als ik dat lees krijg ik al vraag tekens....
waarom? je kunt mij niet vertellen dat alle carburateurs behalve degene van 150+ (de stage6 carb) "Chinese troep" is, Chinese troep zijn de carbs die je op Amazon voor 20 euro kunt halen, en die heb ik bewust niet genomen. Een carb van 100 euro die bij k parts vandaan komt kan niet slecht af te stellen zijn, en al helemaal niet onbruikbaar.
Post automatically merged:

Dit is inderdaad niet helemaal omlaag.
Wss vandaar ook dat die stationairschroef niks doet.
Het is trouwens wel interessant dat ik op basis van de verhalen hierboven durf te vermoeden dat die gasschuif niet helemaal omlaag ging.
Heeft een beetje te maken met uren doen over 'montage gaskabel'.
Is dit de originele gaskabel die je gemonteerd hebt? Kan zomaar zijn dat ie vanaf uiteinde omhulsel niet genoeg speling heeft om een 24mm carb te voorzien van genoeg speelruimte.
Maargoed, ik heb deze scooter niet. Ik monteerde vroeger gewoon een universele kabel.



Verder, voor we die carburateur helemaal afschrijven zou ik eerst eens chekken wat ik al benoemd heb.
Imo heb je twee keuzes:

Je gaat systematisch te werk en je loopt de punten af die ik benoemde in de gegeven volgorde.

Of je gaat verder waar je gebleven was en:
Je trekt die gaskabel eens uit je carburateur en kijkt hoe die schuif dan omlaag beweegt en in rust erbij staat.
Zorgt ervoor dat je of de huidige gaskabel goed monteert of een universele.
Vervolgens knikker je die sproeier 120 erin, want groter heb je momenteel geloof ik niet.
Laat je dat beestje even een paar minuten stationair lopen met een carburateur die wel goed gemonteerd is en geef je dan gas.
En dan even laten weten wat er gebeurde.
Alleen als hij het dan niet doet, dan zijn we helaas alsnog terug bij ander spruitstuk en andere carburateur testen. :(
ik vind het meer apart dat de gashendel flinke speling heeft, maar de gasschuif dan nog steeds niet volledig naar beneden zakt, dan zou het toch niks met de gaskabel te maken moeten hebben of wel?
 
Gebruik je de juiste Sproeiers ? dwz ... is de schroefdraad van de sproeier niet te lang ? kan zijn dat de gasnaald de sproeier raakt , waardoor de Gasschuif niet geheel naar beneden kan , en de Sproeier afgesloten word als de gasschuif op de onderste stand staat.
Of zet de gasnaald een paar Clipjes hoger , met iets kleinere Hoofdsproeier.
 
Gebruik je de juiste Sproeiers ? dwz ... is de schroefdraad van de sproeier niet te lang ? kan zijn dat de gasnaald de sproeier raakt , waardoor de Gasschuif niet geheel naar beneden kan , en de Sproeier afgesloten word als de gasschuif op de onderste stand staat.
daar zat ik inderdaad ook aan te denken, alleen er is toch maar 1 soort pwk sproeier?
 
ik vind het meer apart dat de gashendel flinke speling heeft, maar de gasschuif dan nog steeds niet volledig naar beneden zakt, dan zou het toch niks met de gaskabel te maken moeten hebben of wel?
Dat kan ik vanaf hier niet zien.
Wellicht zit de speling elders in de lijn, wellicht zit er iets verkeerd in de carb.
Feit blijft dat de foto oogt naar een gasschuif die niet omlaag staat, de stationairschroef die niks doet dit bekrachtigd en het stationair lopen dit vrijwel concludeert.
Op je foto mist bovenop de carb ook dat koperkleurig afstandsbusje.
Ik neem aan dat die erop zat maar dat je deze verwijderd hebt om de (originele) gaskabel erop te krijgen.
Je kan de gaskabel bij het handvat demonteren en zien of de schuif dan wel zakt.
:Edit:

En als je hem dan toch loshaalt.
Als je bij je gashendel wat vrije kabel hebt, steek dan je vinger in je carb via je luchtinlaat tegen de schuif aan en probeer met wat weerstand die schuif eens verder omlaag te duwen.
Als hij dan niet omlaag gaat dan moet de de carburateur toch even los.
 
Last edited:
Dat kan ik vanaf hier niet zien.
Wellicht zit de speling elders in de lijn, wellicht zit er iets verkeerd in de carb.
Feit blijft dat de foto oogt naar een gasschuif die niet omlaag staat, de stationairschroef die niks doet dit bekrachtigd en het stationair lopen dit vrijwel concludeert.
Op je foto mist bovenop de carb ook dat koperkleurig afstandsbusje.
Ik neem aan dat die erop zat maar dat je deze verwijderd hebt om de (originele) gaskabel erop te krijgen.
Je kan de gaskabel bij het handvat demonteren en zien of de schuif dan wel zakt.
het kopere buisje heb ik er inderdaad voor precies die reden af gehaald, ik zal straks de gaskabel even los halen bij de gashendel
 
waarom? je kunt mij niet vertellen dat alle carburateurs behalve degene van 150+ (de stage6 carb) "Chinese troep" is, Chinese troep zijn de carbs die je op Amazon voor 20 euro kunt halen, en die heb ik bewust niet genomen. Een carb van 100 euro die bij k parts vandaan komt kan niet slecht af te stellen zijn, en al helemaal niet onbruikbaar.
Post automatically merged:
Waarom dan wel niet volgens jou?
Motoforce is namelijk juist zo'n ali express carb. Ik probeer je alleen maar te helpen verder maar dit is helaas wel de realiteit.
Neemt niet weg dat er hier ook ongetwijfeld wel wat rijdbaars uit moet komen hoor.

Als je uit de buurt van Roosendaal noord brabant komt of deze kant op kan/wil komen. Ik wil je best helpen zonder ook maar 1cent te vragen. Dan kijken we ff hoe of wat
 
Back
Top