Aerox start alleen op choke en valt gelijk uit

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag, ik heb een nieuwe carb op mijn aerox gezet, de 24mm pwk, alleen nu zit ik met het probleem dat hij niet start, er is geen leven in te krijgen, alleen met remreiniger start hij heel even en valt weer uit. Ik heb sproeier 100, 105, 110 en 120 geprobeerd. En alleen met 100 en de choke aan starte hij gister heel even, ging dan hoog in de toeren doordat ik de stationair schroef volledig in heb gedraaid, en viel daarna gelijk uit. Dus zou je denken dat hij te weinig benzine krijgt maar met 105 zit er 0 leven in, niet met choke, niet zonder, niet met gas en niet zonder gas. Inmiddels start hij ook niet meer met sproeier 100 en choke.

De bougie word nat, de luchtschroef staat op 1,5 slag en er zit een open s6 luchtfilter op. Iemand nog een idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb je compressie genoeg ? En heb je al op valse lucht gecheckt , ook bij je keerringen. Vonk hij goed ?
En wat doet hij als je je oude carb weer terug zet , of had je daar ook problemen mee
 
Heb je compressie genoeg ? En heb je al op valse lucht gecheckt , ook bij je keerringen. Vonk hij goed ?
En wat doet hij als je je oude carb weer terug zet , of had je daar ook problemen mee
ja ik heb compressie genoeg, met de oude 17.5mm carb heeft hij diezelfde dag nog top gelopen. Valse lucht bij de keringen heeft hij dus ook niet, heb deze ook gecheckt voor de zekerheid, hij vonkt prima anders zou hij niet starten op remreiniger / benzine toen met sproeier 100 en choke.
Zit inderdaad ook aan valse lucht te denken maar kan nergens meer aan denken waar hij dit vandaan zou halen, het spruitstuk, de carb en de luchtfilter is het enigste wat er is veranderd, aan de luchtfilter kan niet veel mis zijn, het spruitstuk heb ik de olie en vacuum afsluiting vervangen met 2 boutjes (stage 6 carb), en het opzet stuk goed vast geschroefd, en de carb zelf had 2 aansluitingen waarvan ik niet weet waarvoor ze zijn, ze zien er precies hetzelfde uit en lijken op carb verwarming of iets dergelijks, ze zitten precies tegen over elkaar. Hoe dan ook, zelfs als ik alle bij deze aansluitingen af dop met een slangetje met een schroef er in zit er nog geen leven in.

De 17.5mm er op ga ik niet meer proberen gezien ik er al 3 uur over heb gedaan om de gasschuif op de kabel te krijgen, want dat bleek een hele uitdaging te zijn met die 24mm pwk. Maar gezien hij diezelfde dag daar gewoon keurig op liep ga ik er ook vanuit dat hij daar nu gewoon weer keurig mee zou lopen.
 
Maak eens een fototje van hoe je het hebt aangesloten als je wil.
Valse lucht kan natuurlijk overal vandaan worden gezogen namelijk. En hoe heb je je vacuum en olie afgesloten? Want als dat verkeerd zit kan daar ook natuurlijk lucht naar binnen, maar een stage6 24mm zal geen carb verwarming hebben dus die kun je alvast wegstrepen.

Maare 3 uur met een gaskabel aan het stoeien geweest? Waarom niet gewoon een nieuw universeel kabeltje erin? Stelt geen reet voor om aan te sluiten
 
Maak eens een fototje van hoe je het hebt aangesloten als je wil.
Valse lucht kan natuurlijk overal vandaan worden gezogen namelijk. En hoe heb je je vacuum en olie afgesloten? Want als dat verkeerd zit kan daar ook natuurlijk lucht naar binnen, maar een stage6 24mm zal geen carb verwarming hebben dus die kun je alvast wegstrepen.

Maare 3 uur met een gaskabel aan het stoeien geweest? Waarom niet gewoon een nieuw universeel kabeltje erin? Stelt geen reet voor om aan te sluiten
Ik heb wat foto's bijgevoegd van hoe alles er nu uit ziet.

Vacuüm en olie op het spruitstuk zijn zo als je kunt zien afgesloten door 2 boutjes, maar zelfs al zet ik hier de originele slang bevestigingspunten weer op en verbindt de punten met elkaar start hij nog niet.

De vacuüm op de carb is in gebruik en werkt, de vlotterbak zit ook gewoon vol met benzine.

Voor de rest zie je dus de 2 aansluitingen op de carb waar ik het over had, als carb verwarming weg valt moet het wel olie zijn, maar de andere blijft voor mij dan een raadsel. Hoe dan ook zie je dat ik op beide een slang met een schoef er in heb gedaan om ze af te doppen.

Het is trouwens niet een stage 6 24mm pwk, maar een motorforce 24mm pwk, is een imitatie, maar goed, ik zeg het maar even.

Het was niet de gaskabel waar mee ik zat te kloten, maar de gasschuif haha, welke niet op de gaskabel wilde, wat altijd wel een gedoe is, maar bij de 24mm pwk was dat wel heel extreem, was niet alleen te doen en zelfs met 2 man was het een behoorlijke uitdaging.

Hier nog een video van de start gisteren, maar dit doet hij dus inmiddels ook niet meer met sproeier 100, dit was dus alleen met choke, zonder starten hij toen niet:

 

Attachments

  • 20221021_220026.jpg
    20221021_220026.jpg
    279.1 KB · Views: 25
  • 20221021_220020.jpg
    20221021_220020.jpg
    180.5 KB · Views: 24
  • 20221021_220016.jpg
    20221021_220016.jpg
    166.9 KB · Views: 25
  • 20221021_220002.jpg
    20221021_220002.jpg
    205.8 KB · Views: 23
  • 20221021_220000.jpg
    20221021_220000.jpg
    183.9 KB · Views: 26
Last edited:
Als ik de Foto uitvergroot , lijkt het er op dat er 2 scheurtjes in het draaibaar spruitstuk zit.
het is geen draaibaar spruitstuk, het is het s6 spruitstuk wat bij de stage 6 inlaat set zit, welke van hard plastic is volgens mij, dus kan me moeilijk voortstellen dat er scheuren in zitten, ik zal het straks nog wel even checken maar het lijkt me sterk.
 
Houd je hand eens voor de carburateur als je hem start. Springt ie dan aan? Misschien is die 24pwk wel over kill voor deze cilinder. En pakt ie nu veel te veel lucht, waardoor die niet aan springt.
 
Houd je hand eens voor de carburateur als je hem start. Springt ie dan aan? Misschien is die 24pwk wel over kill voor deze cilinder. En pakt ie nu veel te veel lucht, waardoor die niet aan springt.
24mm pwk hoort geen overkill te zijn voor deze cilinder, ken ook mensen met exact dezelde setup en die hebben sproeier 102, elk blok is anders natuurlijk maar de carb hoort gewoon op deze setup te passen. Met een hand voor de carb starte hij nog steeds niet destijds, ik kan het morgen nog is proberen maar schat de kans klein.
 
Als je eens simpel redeneert.

Hij heeft gestart.
Dus je hebt peut, lucht en ontsteking.
Hij blijft niet lopen.
Dus zal het aan het mengsel liggen.

Meer/minder peut.
Meer/minder lucht.

Dus klooien met sproeier en stelschroef.
Stelschroef op 1 slag uit en Sproeier wisselen tot hij blijft lopen DAN pas aan de stelschroef weer lopen fijn afstellen.

Nog vragen ? Nee! Mooi!
 
Als je eens simpel redeneert.

Hij heeft gestart.
Dus je hebt peut, lucht en ontsteking.
Hij blijft niet lopen.
Dus zal het aan het mengsel liggen.

Meer/minder peut.
Meer/minder lucht.

Dus klooien met sproeier en stelschroef.
Stelschroef op 1 slag uit en Sproeier wisselen tot hij blijft lopen DAN pas aan de stelschroef weer lopen fijn afstellen.

Nog vragen ? Nee! Mooi!
nou ik zit vol met vragen, 1 slag gaat namelijk sowieso niet werken, want dat is veel te laag, attands, ik heb nog nooit een scooter kunnen starten met 1 slag lucht. Hoe dan ook, op 1.5 slagen loopt hij weer op sproeier 100, gaat hij hoog in de toeren, en valt hij weer uit:
hij starten nu wel in 1 kick telkens achter elkaar, en bleef langer lopen. Maar hij klinkt veel te arm zo als je hoort, en als ik gas geef, hoor je ook bwoaaap, en hij start ook alleen op de choke, oftewel, alles wijst er op dat hij te arm loopt. Maar als ik er dan weer sproeiers hoger in doe, 105, 110 of 115 start hij helemaal niet meer. Te allen tijde blijft hij starten als ik mijn hand op de luchtinlaat houd. Alleen niet lopen.

Dus zou je denken dat de sproeier nog hoger zou moeten, omdat hij wel start met een hand voor de luchtinlaat, met welke sproeier dan ook. Maar dan zou het weer niet kloppen met het feit dat hij wel met luchtfilter start op sproeier 100, en niet op sproeier 105, 110 of 115.

Het is dus allemaal heel erg dubbel.
 
Maar waarom die mini stapjes met die sproeiers? Kijk eens wat ie doet met 150 bijvoorbeeld.

En je vacuum is ook gewoon goed? Want als je benzine slang er af trekt zou die met een goed vacuum moeten blijven stromen. Kan makkelijk dat als je kickt dat ie net ff genoeg vacuum trekt en dan zodra je gas geeft zuigt ie lucht daar extra bij en valt ie uit. Sowieso lastig oordelen vanaf een beeldschermpje natuurlijk
 
Maar waarom die mini stapjes met die sproeiers? Kijk eens wat ie doet met 150 bijvoorbeeld.

En je vacuum is ook gewoon goed? Want als je benzine slang er af trekt zou die met een goed vacuum moeten blijven stromen. Kan makkelijk dat als je kickt dat ie net ff genoeg vacuum trekt en dan zodra je gas geeft zuigt ie lucht daar extra bij en valt ie uit. Sowieso lastig oordelen vanaf een beeldschermpje natuurlijk
ministapjes? ik vind dit al enorme stappen, van 100 naar 122. Zeker gezien je normaal op de sproeier al verschil merkt. Bovendien heb ik niet hoger dan 122, omdat ik er niet vanuit ging dat ik boven de 122 nodig heb als iemand met exact dezelfde setup 102 er in heeft.

Vacuum werkt goed, als ik er aan zuig komt een een plons benzine uit en als ik kick met de slang los komt er ook een scheutje benzine uit. De vlotterbak zit ook gewoon vol en hij krijgt benzine anders zou hij niet starten.

Alleen nu start hij al weer niet meer op sproeier 100, als ik hem omwissel en weer terug er in doe doet hij het soms wel en soms niet, dus volgensmij is er toch iets wat ik mis bij het wisselen van een sproeier, want soms loopt hij wel op 100 en soms niet nadat ik hem verwisseld heb.

Ik haal nu gewoon het rondje onder in de vlotterbak los en verwissel de sproeier, ik kan me niet bedenken dat je daarbij wat fout kunt doen maar goed. Ik lijn de puntjes in het rondje op met de gleuven in de vlotterbak zodat daar gewoon benzine door kan komen.
 
Back
Top