Aerox start alleen op choke en valt gelijk uit

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag, ik heb een nieuwe carb op mijn aerox gezet, de 24mm pwk, alleen nu zit ik met het probleem dat hij niet start, er is geen leven in te krijgen, alleen met remreiniger start hij heel even en valt weer uit. Ik heb sproeier 100, 105, 110 en 120 geprobeerd. En alleen met 100 en de choke aan starte hij gister heel even, ging dan hoog in de toeren doordat ik de stationair schroef volledig in heb gedraaid, en viel daarna gelijk uit. Dus zou je denken dat hij te weinig benzine krijgt maar met 105 zit er 0 leven in, niet met choke, niet zonder, niet met gas en niet zonder gas. Inmiddels start hij ook niet meer met sproeier 100 en choke.

De bougie word nat, de luchtschroef staat op 1,5 slag en er zit een open s6 luchtfilter op. Iemand nog een idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Waarom dan wel niet volgens jou?
Motoforce is namelijk juist zo'n ali express carb. Ik probeer je alleen maar te helpen verder maar dit is helaas wel de realiteit.
Neemt niet weg dat er hier ook ongetwijfeld wel wat rijdbaars uit moet komen hoor.

Als je uit de buurt van Roosendaal noord brabant komt of deze kant op kan/wil komen. Ik wil je best helpen zonder ook maar 1cent te vragen. Dan kijken we ff hoe of wat
ik kan me toch niet voorstellen dat een 100 euro carburateur troep is. En motorforce is in het algemeen gewoon een prima merk zo ver ik hoor.

Kom uit de buurt van Arnhem dus dat word hem helaas niet.


Ik heb de gasschuif er af gehaald en hij valt inderdaad een stuk verder zonder de gaskabel er aan. Maar dit is zelfs het geval als ik de gaskabel helemaal los haal van de gashendel. En ik kan hem ook niet verder trekken, dus de kabel haalt ergens aan, maar waar?
 
Is deze carb mede niet gewoon te groot voor deze setup? Want ik zou verwachten dat je dit alleen doet als je getunede carters en cilinder hebt e.d.
Machines zoals de racers op sprints en zo rijden. Denk met een 19 je veel meer succes hebt, mits een goed merk.
Ik las namelijk dat hij t met de 17 t perfect deed en je deze hoe dan ook er op moet hebben.
 
Is deze carb mede niet gewoon te groot voor deze setup? Want ik zou verwachten dat je dit alleen doet als je getunede carters en cilinder hebt e.d.
Machines zoals de racers op sprints en zo rijden. Denk met een 19 je veel meer succes hebt, mits een goed merk.
Ik las namelijk dat hij t met de 17 t perfect deed en je deze hoe dan ook er op moet hebben.
Cilinder is een Top Performances Roze Top ... is geen Kattepis , is vaak onderschat , en 24MM moet kunnen met alle juiste ingredienten.
 
Start dan eens met de gaskabel uit de gasschuif .
ik ga er vanuit dat hij dan gewoon start, en dat hij eerst alleen met sproeier 100 starte omdat hij anders verzoop door de gasschuif die dus niet helemaal beneden lag.

Alleen ik probeer de gasschuif nu goed te krijgen met de gaskabel maar dat is nog een behoorlijke klus, met de bocht die eerst op mn 17.5mm zat heb ik dus dat hij net enkele mm niet naar beneden zakt, en met de orgineel meegeleverde aluminium afstands buis is de kabel veels te lang waardoor de gasschuif nouwlijks opent met gas geven
 
Waarom ik het zei ... FF zonder gaskabel ? omdat je zei dat die al hoog stationair draait . als de gaskabel weg is ... en de Scooter draait dan laag Stationair ???? en kan je het Toerental opvoeren door de Stationair schroef in te draaien ? Snappie ?
 
Waarom ik het zei ... FF zonder gaskabel ? omdat je zei dat die al hoog stationair draait . als de gaskabel weg is ... en de Scooter draait dan laag Stationair ???? en kan je het Toerental opvoeren door de Stationair schroef in te draaien ? Snappie ?
euhm snap niet helemaal wat je bedoeld, hoe dan ook, het probleem dat hij hoog stationair liep en niet reageerde op de stationairschroef was dus omdat de gasschuif niet helemaal op de bodum ruste.
 
ik kan me toch niet voorstellen dat een 100 euro carburateur troep is. En motorforce is in het algemeen gewoon een prima merk zo ver ik hoor.
Zit ik er toch al die tijd naast dan?

Als iedereen zoveel tijd en moeite er in zou steken als jij doet waren mijn posts ook vast stuk minder lullig. Nogmaals ik bedoel het niet als een teringleier. Maar als je 3uur met je gasschuif of gashendel bezig bent dan is het een beetje dubbel op snap je.

Start dat ding eens zonder het tonnetje in je gashendel te doen. Dus dat je je buitenkabel met de binnenkabel eruit hebt steken en je gasschuif helemaal dicht. Wat gebeurt er dan?
Post automatically merged:

Cilinder is een Top Performances Roze Top ... is geen Kattepis , is vaak onderschat , en 24MM moet kunnen met alle juiste ingredienten.
Nouja overdrijven is ook een vak he maat
Mijn 7t reed perfect met een 19mm en net geen 22pk.

Roze top is de "ultieme" gietijzer cilinder in mijn boekje verder maar 19mm is inderdaad dikke prima.
 
Last edited:
Cilinder is een Top Performances Roze Top ... is geen Kattepis , is vaak onderschat , en 24MM moet kunnen met alle juiste ingredienten.
Ik ken ze wel hoor.Ga al een aardige tijd mee in de scooter wereld. Juist daarom zag ik 24 vaak bij de Getunede setups(met alle respect).
Ik heb ook nergens gezegd dat ik de cilinder onderschat. het gaat er om dat een 17 goed werkt volgens de 2e post van TS en na deze carb dus niet meer.
 
Ik ken ze wel hoor.Ga al een aardige tijd mee in de scooter wereld. Juist daarom zag ik 24 vaak bij de Getunede setups(met alle respect).
Ik heb ook nergens gezegd dat ik de cilinder onderschat. het gaat er om dat een 17 goed werkt volgens de 2e post van TS en na deze carb dus niet meer.
met een yasuni R en een 17.5 mm liep hij op zijn best bedoelde ik hier mee, hij was toen perfect af gesteld en trok echt geweldig goed voor een 17.5 de topsnelheid in tegendeel was met enorm veel moeite mischien net 90, terwijl de roze top toch echt wel naar de 120 moet gaan. Alleen dat gaat natuurlijk niet lukken met een 17.5mm en een yasuni R, vandaar de switch naar een C16 en 24mm pwk, ken tevens iemand met ook een roze top, 24mm pwk en c16 en daar loopt dat setje ook perfect op.

Dat hij nu niet loopt is (hoogst) waarschijnlijk gewoon een montage fout, en wat nu blijkt dus de gasschuif die niet ver genoeg naar beneden zakt. Als hij het eenmaal doet dan zal het een stuk beter lopen als met een 17.5 mm
 
Tuurlijk kan een 17,5 goed werken .
Had ik ook met mijn huidige Set Up , maar met 19 Mm werkte het nog beter , er is een grens natuurlijk .
Ik heb voor mijn Runner een Blauwe Top besteld , met een 21 MM Polini en een Nardo uitlaat,. als dat goed loopt laat ik het zo .
 
Grotere carb is niet altijd beter he....
19 of 21 is prima 24 klinkt natuurlijk sneller en maakt misschien een "dikker" geluid maar rijd gemiddeld ook 1 op een tankstation. Maar die 120 km per uur die je noemt is dat berg-af-kin-op-stuur-kroeg-inzicht tempo? Want dat red je echt nooit
 
Vergis je niet Bart... Ramon van S-F Forum, 135 met Roze Top , met auto er achter..
Ja mijn speedfight ging ook 130 vroeger. We weten allemaal dat in onze tijd toen alles zwart wit was 120 DE magische snelheid was. En dan had iedereen mooie verhalen en reden ze een standaard scootertje voorbij en leek het inderdaad 120. Maar ik heb in mijn tijd menig roze top gebouwd en veel getest en geprobeert. Binnenrotors alle maten carbs die je toen had, vertandingen overbrengingen noem maar op en nooit in de buurt van 130 gekomen. Tenzij ik op de weegschaal ging staan maar dat is een ander verhaal
 
ik ga er vanuit dat hij dan gewoon start, en dat hij eerst alleen met sproeier 100 starte omdat hij anders verzoop door de gasschuif die dus niet helemaal beneden lag.

Alleen ik probeer de gasschuif nu goed te krijgen met de gaskabel maar dat is nog een behoorlijke klus, met de bocht die eerst op mn 17.5mm zat heb ik dus dat hij net enkele mm niet naar beneden zakt, en met de orgineel meegeleverde aluminium afstands buis is de kabel veels te lang waardoor de gasschuif nouwlijks opent met gas geven
Dit is een beetje de reden dat wanneer je een 24mm carb monteert je de gaskabel vervangt voor een universele. Geen gezeik.
Nu ga je de 'bocht' moeten verwijderen en iets vinden om het omhulsel van de gaskabel op de benodigde lengte te 'verlengen'. Wat een pijpje kan zijn of een stuk slang of wat dan ook.
Ideaal wordt het niet zonder het juiste hulpmiddel, eigenlijk gewoon niet zonder universele kabel. :p

Lekker offtopic hiero.
Met een MHR Replica 70CC, HPI en omgelaste MHR Team uitlaat, Stage 6 inlaatje en 24mm vlakschuif, MHR meuk achter de carterkap en originele vertanding ging mijn Speedfightje naar mijn herinnering 108-110 GPS. Dit werd niet echt sneller met een omgebouwde MHR Speed destijds, wel sneller op de top. :p
Dat waren tijden dat je dit gewoon met n Bosch pompje van de autosloop en een racesetup over straat kon rijden. Nooit gepakt.

Nu lekker tuffen op een snorscooter 4takt chinese troep met 55kmh(invordergrens rijbewijs niet overtreffen) GPS met helm op.
 
Lekker offtopic hiero.
Met een MHR Replica 70CC, HPI en omgelaste MHR Team uitlaat, Stage 6 inlaatje en 24mm vlakschuif, MHR meuk achter de carterkap en originele vertanding ging mijn Speedfightje naar mijn herinnering 108-110 GPS. Dit werd niet echt sneller met een omgebouwde MHR Speed destijds, wel sneller op de top. :p
Dat waren tijden dat je dit gewoon met n Bosch pompje van de autosloop en een racesetup over straat kon rijden. Nooit gepakt.
Dat waren mooie tijden he, trapte hier met een 7t blok naar mn MBO opleidingkje fietsenmaker. Iedereen tegen elkaar racen in de pauzes en ook nooit gepakt. Stond je in de schuur te sleutelen hoorde je weer iemand voorbij vliegen door de wijk, starten dat ding en meevliegen
 
Nou ik heb de stelschroef van de gaskabel bocht af gehaald en dat was net die paar mm die de gasschuif omhoog hield, nu start hij gewoon keurig met elke sproeier en doet de stationairschroef het ook.

Uiteindelijk zal er rond de sproeier 125 in moeten, maar dat is gewoon afstel werk, want hij loopt nu wel gewoon goed stationair en dus geen valse lucht.

Allemaal erg bedankt voor alle hulp! Ik heb weer wat geleerd haha.
 
Back
Top