Aerox slaat af

Csotranme

Well-Known Member
Hallo lui,

Vandaag naar mn werk geweest op de scooter en op de terug weg toen ik bijna thuis was ging mn Aerox(2009) in een keer lijp doen.
Normaal rij ik 100 op de teller ofzo en nu kwam hij niet boven de 35-40 uit. Het vermogen was totaal weg.
Heel langzaam nog naar huis kunnen rijden maar in mijn straat sloeg hij toch echt helemaal af...

De laatste tijd vond ik al dat hij moeilijk startte en de elektrische start maakt af en toe een takke herrie.

Het eerst waar ik zelf aan dacht was de ontsteking. Gelijk even een bougie sleutel gepakt en er een nieuwe bougie erin gedraaid. Helaas had dit geen effect. Het viel mij op dat de oude bougie echt pik zwart was. Waarschijnlijk dus nog een te grote sproeier erin hangen.
Na het verwijderen van de nieuwe bougie gekeken of hij nat was maar dat was niet het geval. Hij is dus ook niet verzopen.

Carterkap toen maar eens los gehaald maar zie ik ook zo niks vreemds aan...

Af en toe lukt het me wel om hem te starten maar dan draait hij echt vreselijk laag stationair en slaat uit zichzelf na een paar seconden af of hij slaat af als je de gashendel ook maar ietsje aan raakt.

Ik ben zelf een beetje ten einde raad. Het enige wat ik nog kan bedenken is een verstopte sproeier.. Ik heb alleen niet zoveel zin om die te gaan checken aangezien ik dat een keer gedaan heb en een dag bezig was om een onderdeeltje op de juiste plek terug te krijgen...
Verder is het een rot klus om erbij te komen zoals alle Aerox eigenaren weten..

Heeft iemand nog een mogelijke oorzaak of moet ik toch echt mn sproeier gaan checken?

ook nog maar ff mn setup,
standaard cilinder, koppeling, vario, drukveer
vario ring eruit
Yasuni R ontpropt
sproeier 68(?) en rolletjes/trekveertjes geen idee...

Alvast bedankt!
king.gif
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk dat je het toch in de benzinetoevoer moet zoeken.
Je zou je luchtfilter een beetje dicht kunnen houden om te kijken of dat iets scheelt.
Controleer ook even je vacuumpomp/slangetje.
 
Ik denk dat je het toch in de benzinetoevoer moet zoeken.
Je zou je luchtfilter een beetje dicht kunnen houden om te kijken of dat iets scheelt.
Controleer ook even je vacuumpomp/slangetje.
Wat zou er moeten gebeuren dan als ik mijn luchtfilter dicht hou?

En waar zit de vacuumpomp?:rolleyes:
 
Als je het luchtfilter gedeeltelijk dicht houd verander je de lucht/benzine verhouding, als je scooter dan beter op het gas reageert weet je dat hij te weinig benzine krijgt (Verstopte sproeier, slechte benzine toevoer).

De vacuumpomp zit aan de benzinetank, maar je moet gewoon 2 slangetjes van de carb. afhalen (1 voor de benzine toevoer en een "vacuumslangetje"), als je zachtjes aan het vacuumslangetje zuigt (Echt zacht (Met valse lucht) en korte teugjes) dan moet de benzine uit het andere slangetje stromen, als dat niet het geval is (Of als er erg weinig benzine gaat stromen) dan heb je misschien het probleem gevonden.
 
Even een update:

Vanavond alles uit elkaar gehad en tot de conclusie gekomen dat het spruitstuk gescheurd is.
Het spruitstuk zit verlijmd met een ijzeren plaatje en die lijm is waarschijnlijk wat gaan oplossen door de benzine waardoor dat los is gaan laten en is gaan scheuren.

Maandag gaat hij voor een beurt naar de dealer en laat ik er gelijk even een ijzeren spruitstuk op zetten en een ander membraan.

Hopelijk lost dit alle problemen weer op. Mn dealer zoekt het mooi allemaal maar uit. De rekening gaat toch naar mijn ouders.
 
Ik had een soort gelijk probleem. Alleen sloeg die van mij niet telkens af, tenzij ik het gas losliet! Ik heb dus de rolletjes vervangen (deze waren zo hoekig als een vierkant zowat), toen weer geprobeert trok weer normaal! Starten was vrij slecht dus nieuwe bougie en bougie dop er afgelopen zaterdag in gezet en alles deed weer goed! Enige probleem is nu blokophanging (lagersversleten).
 
Weer even een update. Gister mn Roxje weer opgehaald bij de dealer. Hij heeft het spruitstuk en het membraan vervangen. Het spruitstuk was gescheurd en er zat een heel gat in het membraan.

Hij loopt nu gelukkig weer als een zonnetje!
 
Back
Top