Aerox raar probleem? HELP!

AeroxFan

New Member
Goede avond!

Laatst reed ik naar mijn werk met mijn Aerox uit 2007 (vlam origineel). Tot ik een raar probleem kreeg ergens halverwege de rit (na een kilometer of 4), begon hij vanuit volgas te stotteren en haperen tot bijna stilstand waarna hij opeens zich weer herpakte en ik kon de rit(nog 6KM) afmaken. Dacht misschien een vuiltje in de carbarateur

De dag erna hetzelfde probleem alleen dit keer al veel eerder na ong 2,5KM. Ook viel hij dit keer compleet uit. Starte daarna wel meteen maar zodra ik gas gaf maakt hij toeren, viel weg, maakte hij toeren viel weg etc. dit alles zonder 1 meter te rijden hij kwam dus niet van zijn plek maar liep gewoon. Scooter uitgezet en laten staan. 4 uur later opgepikt starte meteen en kon gewoon ermee rijden. Na echter 1,5 KM hetzelfde probleem. Dit keer starte hij niet meer. Thuis met koude motor start hij wel gewoon. Echt raar? Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Enkele kenmerken;

- scooter rookt/stottert veel bij koude motor na 100 meter doet hij het prima.
- elektrische start deed het wel maar opeens ook niet meer. Knipperlichten etc doen het wel. Hoor wel dat hij aan wil maar lijkt niet genoeg kracht te hebben.
- Verder loopt hij altijd goed trekt ook goed.

Accu, bougie en luchtfilter reeds vervangen met onderhoud.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Gr
 
Advertisement - register to remove this

Meet de accu eens na, in rust zo'n 12,5 volt, meet of hij wel bijgeladen wordt met draaiende motor, zo'n 14 volt.
Kijk de aansluitingen op je accu na, of deze goed vast zitten en ook de massakabel die aan het frame of blok zit.
 
Meet de accu eens na, in rust zo'n 12,5 volt, meet of hij wel bijgeladen wordt met draaiende motor, zo'n 14 volt.
Kijk de aansluitingen op je accu na, of deze goed vast zitten en ook de massakabel die aan het frame of blok zit.
Zal ik doen. Ik heb nu ook de complete inlaat los gehaald. Veel viezigheid en 1 membraan klepje was een klein beetje afgebroken en stond open. Verder niets geks gezien.
 
Goedemiddag,

Heb vandaag nieuw membraan (ivm kapotte klepje) erin gezet met nieuwe bobine en CDI. De bobine had zoveel aanslag maar was nog wel gewoon goed. Ook de hele zooi schoongemaakt.

Ook ben ik erachter gekomen dat een Aerox na 2004 een andere CDI heeft die stroom nodig heeft van de accu. Zonder accu vonkt hij niet en start hij dus niet.

De contactpunten van de startmotor mooi opgeschuurd en deze doet het nu ook. Hij start direct. Blijft ook netjes stationair draaien. En de radiateurslangen/radiateur worden ook mooi warm dus kan in mijn ogen geen warmloper zijn geweest.

Ik moet hem nog even in elkaar zetten en test rijden. Ook even de accu doormeten wat hij doet qua waardes.

Was even een update*.
 
Een warmloper heb je niet gehad in ieder geval...
Heb precies zelfde symptomen gehad met mijn Aerox.
Ook hier was 1 van de membraan plaatjes (metaal) flink verbogen (gelukkig niet gebroken).

Heb toen gelijk de beide plaatjes vervangen voor carbonnen, en ook gelijk een nieuwe pakking voor onder het membraan geplaatst. Deze was bij mij een beetje zompig geworden en viel bijna uit elkaar na het verwijderen..., zat ook flink wat vuil tegen aangezogen (waarschijnlijk ook lek).

Nu maar hopen dat het afgebroken stukje bij jou via de uitlaatpoort verdwenen is.
Als dit stukje onderin het blok terechtgekomen is kan het wel schade veroorzaken op den duur aan lagers e.d.
Ik gebruik vaak een flexibele slang met een magneetje (en led lampje) om toch even te kijken of ik er wat kan uitvissen.
 
Een warmloper heb je niet gehad in ieder geval...
Heb precies zelfde symptomen gehad met mijn Aerox.
Ook hier was 1 van de membraan plaatjes (metaal) flink verbogen (gelukkig niet gebroken).

Heb toen gelijk de beide plaatjes vervangen voor carbonnen, en ook gelijk een nieuwe pakking voor onder het membraan geplaatst. Deze was bij mij een beetje zompig geworden en viel bijna uit elkaar na het verwijderen..., zat ook flink wat vuil tegen aangezogen (waarschijnlijk ook lek).

Nu maar hopen dat het afgebroken stukje bij jou via de uitlaatpoort verdwenen is.
Als dit stukje onderin het blok terechtgekomen is kan het wel schade veroorzaken op den duur aan lagers e.d.
Ik gebruik vaak een flexibele slang met een magneetje (en led lampje) om toch even te kijken of ik er wat kan uitvissen.
Doet die van jou het nu weer helemaal perfect?

Gr
 
Ik gebruikte mijn Rox ook voor woonwerk verkeer toen der tijd....
Is alweer even geleden dus, maar het antwoord op je vraag is (was bij mij) ja!
Heb daarna geen problemen meer gehad, ben zelfs een keer heen & weer gereden op vol vermogen en heb geen hikje of stotteren/uitvallen probs meer gehad. (24 km in een stuk)

Moet wel zeggen dat ik in die tijd wel alles los heb gehad en gereinigd en/of waar nodig het e.e.a. vervangen hebt.
Spul lag toch al uit elkaar en was het dus een kleinigheid om ook de rest even aan te pakken.
(krijgt best een hoop voor de kiezen als het scootertje een werkpaardje betreft)
 
Ik gebruikte mijn Rox ook voor woonwerk verkeer toen der tijd....
Is alweer even geleden dus, maar het antwoord op je vraag is (was bij mij) ja!
Heb daarna geen problemen meer gehad, ben zelfs een keer heen & weer gereden op vol vermogen en heb geen hikje of stotteren/uitvallen probs meer gehad. (24 km in een stuk)

Moet wel zeggen dat ik in die tijd wel alles los heb gehad en gereinigd en/of waar nodig het e.e.a. vervangen hebt.
Spul lag toch al uit elkaar en was het dus een kleinigheid om ook de rest even aan te pakken.
(krijgt best een hoop voor de kiezen als het scootertje een werkpaardje betreft)
Ja dat heb ik nu dus ook gedaan met hetzelfde uitgangspunt. Ook meteen groot onderhoud en echt alles schoongemaakt tot de kabelboom met stekkertjes aan toe. Uitlaatje was ook vrij rot aan het worden dus daar zit weer een nieuwe op. Moet zeggen dat de rest er gewoon top uitziet. Dus kan me haast niet voorstellen dat het probleem blijft. Maar je weet het nooit. Ik haat onbetrouwbaarheid.

Ik update het topic als hij in elkaar zit.

Thanks in ieder geval!
 
Update: 12KM gereden, dag erna; start direct zowel elektrisch als kick. Heb hem flink getest gedurende de 12KM. Geen enkel probleem. Doet het prima nu. Wordt netjes warm, verbruikt olie, geen lekkage. Volgende eraan gedaan;

- bobine vervangen.
- cdi vervangen.
- membraan vervangen.
- carb volledig schoongemaakt.

Thnkx guys.20210627_103933.jpg
 
Jaa, lekker man!!
Weet je in ieder geval zeker dat het beestje weer een flink aantal km's kan hebben....

Bedankt voor de terugkoppeling, en veel plezier met de Rox.
(ik heb mijn Rox-2004 ook nog steeds, inmiddels 52.000 km op te teller maar nog steeds best wel fit voor z'n leeftijd ;))
 
Back
Top