Aerox problemen

Shampoo

Member
Oké, vadaag was de grote dag dat ik mijn nieuwe Leovince uitlaat onder mijn Aerox wilde plaatsen.
Ik had op mijn werk al diverse keren de tapeindjes en moeren schoongeborsteld en in de Wd40 gezet. Helaas draaide ik beide moertjes dol en heb ik de tapeindjes afgezaagd net onder de moertjes in de hoop dat als de spanning van de flens was, ik de tapeindjes uit de cilinder kon draaien. De uitlaat is los maar de tapeindjes zitten muurvast in de cilinder. Ik heb alle mogelijke (grip)tangen geprobeerd maar ik krijg er geen beweging in. Ik ben bang dat ik de cilinder moet verwijderen om goed toegang tot de tapeindjes te krijgen en ze eventueel uit te boren... Heeft iemand nog een goede tip?

Tijdens het verwijderen van de standaard uitlaat zat er nog een module aan vast met 2 slangen. Heeft dit te maken met de elektrische choke? En zo ja, hoe moet ik hiermee omgaan met de Leovince?
Ik dacht dat ik een scooter had gekocht waar weinig aan gerommeld was maar als ik zie hoe de uitlaat vastzat, heb ik twijfels aan de skills van de vorige eigenaar...
 

Attachments

  • 20210731_160802.jpg
    20210731_160802.jpg
    170 KB · Views: 31
  • 20210731_160809.jpg
    20210731_160809.jpg
    170.9 KB · Views: 25
  • 20210731_160827.jpg
    20210731_160827.jpg
    267.5 KB · Views: 28
Advertisement - register to remove this

De module is een afgeknepen katalysator vgm. Normaal gesproken heeft je scooter een iets grotere sproeier nodig hierdoor dus onthoud dat.

Je kan twee moeren op je tapeind tegen elkaar vastdraaien om grip te krijgen. Mocht dat niet passen kan je er misschien een sleuf in slijpen. Heetstoken of aceton gebruiken wil ook wel eens werken. Anders word het zelf uitboren of naar een revisiebedrijf?
 
De Leovince uitlaat heeft geen aansluiting voor dat ding op de foto's. Ik heb nu een m12 bout in de slang gedaan. Wat is het gevaar als ik het ding achterwege laat?
 
Je zou kunnen kijken of je aan een vreetdop kunt komen. Warm stoken zou ik zelf niet doen i.v.m. permanent krom trekken van motoronderdelen.
Mijn ervaring is ook dat lassen vrijwel niet te doen is mits je er goed mee om kan gaan.

Die klep zorgt volgens mij voor extra lucht bij de katalysator hierdoor warmt hij sneller op. Pas als een katalysator op temperatuur is gaat hij de vervuilende gassen katalyseren naar minder schadelijk gassen. Aangezien je de katalysator weg doet heb je die ook niet meer nodig.
 
Cilinder loshalen, eerst proberen goed warm te stoken. Dan met een hamer het metaal een beetje laten schrikken icm met wd40.

zoniet sneetje erin zagen/slaan en met een platkop proberen

dan kan je als laatste probeerse met een scherpe bijtel en een hamer linksom op het tapeind slaan, dan komt hij altijd wel los maar wel voorzichtig te werk gaan!
 
De boosdoener is eruit! Na demontage van de cillinder heb ik tapeinde in de bankschroef gezet en kon ik door de cilinder te draaien het tapeindje losdraaien. Echter schrok ik van de cilinder en dan met name de bevestigingpunten van de uitlaat. Dat de uitlaat niet hoorbaar gelekt heeft is een wonder.

Het lijkt me dus beter om een andere cilindertje te monteren. Ik had ergens gelezen dat je beter geen goedkope standaard cilinder kan kopen wegens enorme slijtage en slechte timing. Dan maar een gerenommeerd merk.
De DR50cc kan ik online niet vinden maar wel een Airsal/Eurokit 50cc cillinderset. Is dit wat of zijn er betere opties in deze prijsklasse? Ik hoor het graag van jullie.
 

Attachments

  • 20210802_210317.jpg
    20210802_210317.jpg
    218.5 KB · Views: 17
  • 20210802_210225.jpg
    20210802_210225.jpg
    131.6 KB · Views: 17
Thanks! Ze zijn echter 2 weken op vakantie en ik wil graag zsm mijn scooter weer aan de praat krijgen. Andere alternatieven welke redelijk betaalbaar zijn?
Post automatically merged:

Het mag ook een goede kwaliteit standaard cilinder zijn.
 
Stage 6 is zowiezo goede kwaliteit. Gietijzer is slijtvaster echter heb je met een Aluminium wel iets meer vermogen/koeling. Net wat je zelf wilt.

Een goedkoper merk zoals airsal daar heb ik ook prima ervaringen mee. Wel allemaal goed monteren en in laten lopen of course.
 
Back
Top