Aerox problemen op problemen (nu starten)

Hawiep

New Member
Goedendag,

Om te beginnen moet ik vermelden dat ik niet heel superveel verstand heb van scooters, dus vandaar dat ik hier kom koekeloeren.
Zelf ben ik eigenaar van een Yamaha Aerox R uit 2009
Ding 100km naar huis gereden allemaal leuk en aardig! Maar toen kreeg ik een ongeluk (met 50 op een busje geklapt), en sindsdien heeft hij problemen.
Om het niet heel lang te maken, na 9 á 10 reparaties (na de reparatie van het ongeluk zelf) bij een wat mij verteld is een goede scooterzaak, rijdt hij EINDELIJK goed!

Nu is het enige probleem dat hij elektrisch niet meer start (hoor wel het relais klikken).
Iemand enig idee waar ik naar kan kijken? Heb echt geen zin om weer naar een zaak te gaan.

Ohja, koud kickt hij in 1x aan, en warm 5+ keer plus gas, (weet niet of dit uitmaakt).

Setup (voor zover ik weet):
std 50cc
17,5 dellorto carb (rijdt hierdoor wel eindelijk beter, maar zuipt veel)
sproeier 82
std uitlaat
En ik geloof een andere koppeling van Polini
net iets meer dan 16k op de klok. (14 toen ik hem kocht)

Afstelling is goed, bougie koffiebruin en trekt in 1x door naar 65-70.
Wat wel raar is, is dat de prop uit de uitlaat is, maar er nog wel een kleine(re) varioring in zit. Hij hoeft niet harder te gaan, maar heb begrepen dat je juist eerst de ring moet verwijderen, en daarna de prop.

Alvast bedankt,
Glenn
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Mijn vorige post is helaas verwijderd? Ben nieuw hier dus geen idee.

Zal het deze keer kort houden.

Na 9 á 10 keer langs de garage in 2 maanden met mijn Aerox R uit 2009 met 16000 op de klok, rijdt hij eindelijk weer goed.
Alleen doet sinds de laatste keer de elektrische start het niet meer.

Ik hoor wel het relais klikken, maar verders gebeurt er niks. (alleen bij mijn linker remhendel geeft hij een klik, bij mijn rechter niet (ook geen remlicht)).
Hebben jullie enig idee waar ik naar kan kijken? Zit er niet op te wachten om dat ding weer meerdere malen weg te brengen.

Setup (voor zover ik weet, heb er niet veel verstand van):
std 50cc
17,5 carb (rijdt hierdoor eindelijk goed, maar zuipt wel veel meer)
sproeier 82
andere polini koppeling (weet niet welke)


Meteen een tweede vraag:

Ik wou hem iets harder hebben dan standaard, dus hebben ze de prop uit de uitlaat gehaald en een kleinere varioring geplaatst.
Weet niet of het beter is om de prop terug te plaatsen en de varioring helemaal te verwijderen?

Alvast bedankt!
Glenn
 
Glen,

het niet werken van je remlicht bij het intrekken van de rechter remhendel ligt aan de schakelaar in je remhendel.

Verder het klikken van je startrelais wil zeggen dat het relais wordt aangestuurd en dat de fout zit in het hoofdcircuit.

Zoek je startrelais op, verbind hier de twee dikste draden met elkaar door.
Als de startmotor nu meteen gaat draaien is het hoofdcontact in je startrelais defect en moet je het startrelais vervangen.
Draait de startmotor echter niet, kan het volgende aan de hand zijn:

1. de accu onvoldoende geladen of defect (accu kan dus niet voldoende stroom leveren).
2. de accuklemmen zijn niet voldoende aangedraaid of maken slecht contact door bijv. oxide vorming.
3. de dikke draad tussen accu en startrelais vertoont een slecht contact of een breuk.
4. de dikke draad tussen startrelais en startmotor vertoont een slecht contact of een breuk.
5. de startmotor zelf is kaduuk.
6. de startmotor heeft een slechte massa verbinding.
 
Back
Top