aerox paar electra problemen...

hoijooo

Well-Known Member
heey,


sinds gister doet mijn electrische start het niet meer. Hij reageert gewoon helemaal niet...


een aantal van mij electra problemen:
- linker knipperlicht doet het maar knippert niet (blijft gewoon aanstaan)
- rechter knipperlicht doet het niet
- electrische start is nu ineens kapot
- remlicht doet het niet (al echt heel lang niet)

ik kon ook altijd electrisch starten, zonder mijn rem in te houden. Dus daar zat al iets niet goed, maar had geen zin/tijd/kennis om het te maken.
+ toen mijn electrische start het nog deed, zeiden mensen (en hoorde het zelf ook) dat hij een raar knagent geluid maakt zodra ik hem probeer te starten. Zoiets van kggggggggggggggggggg en dan springt die aanx|


het gaat overigens over een yamaha aerox. Ik ben ervaren in het motorische deel, maar in electra ben ik feitelijk een beginner8P

ik heb al gecheckt op:
- zekering is niet gesprongen
- accu is nog goed, me claxon werkt perfect zonder dat me scooter aan staat.

heeft iemand een idee van mijn problems:)?
mvg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Met je knipperlichten lijkt het me dat je relais kapot is, dat hij wel in de ene stand aan blijft staan maar niet knippert.
En je elektrische start kan ook de start relais kapot zijn.
Hoor je wel een zachte klik als je de knop indrukt?
Anders kan het zijn dat je remsensor niet helemaal meer 100 is en dat daardoor je relais niet bekrachtigt wordt en dus niet schakelt.
Verder kan het ook zijn dat je startemotor doorgebrand is vanwege het knarsende geluid. (Dat de motor extra moeite moest doen om te draaien en zo te heet is geworden)

Dit lijken mij de 1e paar dingen waar ik naar zou kijken, als dit het probleem niet is kan er altijd nog een breuk in de kabel van je remlicht en/of start relais zitten
 
Heb je de lampjes van de knipperlichten gecontroleerd? Het zou idd het relais kunnen zijn, maar lampjes controleren kost niks:P Let ook even op of de lampjes de contacten goed raken (Bij het achterlicht is het een klote klus omdat je dan de kappen eraf moet halen en 2 of 3 schroeven/moeren los moet draaien).
Eventueel zou je de contacten en de lampjes (tin op de achterkant van het lampje) licht op kunnen schuren, soms is het tin op het lampje half weggesleten doordat het contact er niet strak tegenaan heeft gezeten (Opschuren en een nieuw kloddertje tin erop, of gewoon een nieuw lampje kopen).

Dat de claxon het doet wil niet zeggen dat de accu nog genoeg capaciteit heeft om elektrisch te starten, maar zoals Elixz al zei: hoor je wel een zachte klik als je elektrisch wilt starten?

Dat je elektrisch kunt starten zonder de rem in te houden ligt waarschijnlijk aan een schakelaartje op de remhendels, misschien moet je ze iets verder indraaien, of het pinnetje is afgebroken/afgesleten of de remhendel gaat niet ver genoeg terug uit zichzelf.

Bijna ieder probleem heb ik pas nog verholpen bij een Aerox van een kennis, alleen het probleem van de startmotor moet ik nog verhelpen (Als ik de starterkrans iets verdraai dan start hij wel, maar volgens mij is het de startmotor zelf die niet soepel draait).
 
Met je knipperlichten lijkt het me dat je relais kapot is, dat hij wel in de ene stand aan blijft staan maar niet knippert.
En je elektrische start kan ook de start relais kapot zijn.
Hoor je wel een zachte klik als je de knop indrukt?
Anders kan het zijn dat je remsensor niet helemaal meer 100 is en dat daardoor je relais niet bekrachtigt wordt en dus niet schakelt.
Verder kan het ook zijn dat je startemotor doorgebrand is vanwege het knarsende geluid. (Dat de motor extra moeite moest doen om te draaien en zo te heet is geworden)

Dit lijken mij de 1e paar dingen waar ik naar zou kijken, als dit het probleem niet is kan er altijd nog een breuk in de kabel van je remlicht en/of start relais zitten

vanmiddag deed hij het ineens weer wel gek genoeg, echter was de motor al warm gedraait (moest tanken), maar de knop zelf deed het, hij draaide als het waren weer.

Gister hoorde je niks nee, je kon drukken wat je wilde.

oke naar die remsensor ga ik even kijken, en dat knarsende geluid bij het starten heb ik zover ik weet al echt een hele tijd (6 maanden of langer), dus iets doorgebrand denk ik niet want dan zou die allang helemaal hebben kunnen doorbranden8P

naar de lampjes in me knipperlicht zou ik even kunnen kijken ja|(
 
Heb je de lampjes van de knipperlichten gecontroleerd? Het zou idd het relais kunnen zijn, maar lampjes controleren kost niks:P Let ook even op of de lampjes de contacten goed raken (Bij het achterlicht is het een klote klus omdat je dan de kappen eraf moet halen en 2 of 3 schroeven/moeren los moet draaien).
Eventueel zou je de contacten en de lampjes (tin op de achterkant van het lampje) licht op kunnen schuren, soms is het tin op het lampje half weggesleten doordat het contact er niet strak tegenaan heeft gezeten (Opschuren en een nieuw kloddertje tin erop, of gewoon een nieuw lampje kopen).

Dat de claxon het doet wil niet zeggen dat de accu nog genoeg capaciteit heeft om elektrisch te starten, maar zoals Elixz al zei: hoor je wel een zachte klik als je elektrisch wilt starten?

Dat je elektrisch kunt starten zonder de rem in te houden ligt waarschijnlijk aan een schakelaartje op de remhendels, misschien moet je ze iets verder indraaien, of het pinnetje is afgebroken/afgesleten of de remhendel gaat niet ver genoeg terug uit zichzelf.

Bijna ieder probleem heb ik pas nog verholpen bij een Aerox van een kennis, alleen het probleem van de startmotor moet ik nog verhelpen (Als ik de starterkrans iets verdraai dan start hij wel, maar volgens mij is het de startmotor zelf die niet soepel draait).

waar zit dat schakelaartje precies? moet me remhendel er dan af om hem te zien?
 
Back
Top