Aerox op gevoel te weinig kracht

Aerox.je

New Member
Hallo,

ik heb een aerox uit 2005 met de setup:
50cc standaard
Technigas next-r
17.5mm carb
5.5g rollen
Sproeier 108
stage6 powerfilter.

heb hem zojuist getest en heb niet superveel trekkracht en top speed is ongeveer 60-65..

Is dit normaal of wat zal het probleem zijn?

( begin net in de scooters.. dus heb er nog niet zo heel veel verstand van)

Ik hoop op een snelle reactie.
alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Hallo,

ik heb een aerox uit 2005 met de setup:
50cc standaard
Technigas next-r
17.5mm carb
5.5g rollen
Sproeier 108
stage6 powerfilter.

heb hem zojuist getest en heb niet superveel trekkracht en top speed is ongeveer 60-65..

Is dit normaal of wat zal het probleem zijn?

( begin net in de scooters.. dus heb er nog niet zo heel veel verstand van)

Ik hoop op een snelle reactie.
alvast bedankt
Cilinder misschien versleten, het ding is van 2005.. Dus dan kan je dat wel verwachten als je 15 jaar later bent. Vorige eigenaar veel mee gereden en weinig aan gedaan..
ja, toen ik mijn aerox kocht zat er koelvloeistof in de cillinder maar de cillinder en de zuiger zien er nog prima uit.. zonder gleuven ofzo of moet ik gewoon een nieuwe cillinder kopen?
 
ja, toen ik mijn aerox kocht zat er koelvloeistof in de cillinder maar de cillinder en de zuiger zien er nog prima uit.. zonder gleuven ofzo of moet ik gewoon een nieuwe cillinder kopen?

Bij het eraf halen van de cilinder kan er altijd wat koelwater in de cilinder lopen, maar als er koelwater in de cilinder terecht komt terwijl het motortje gewoon in elkaar zit dan duid dit op een lekke pakking. Als je koppakking lek is dan zul je daar compressie verliezen, dat zorgt dan weer voor vermogensverlies.

Verlies je ook koelvloeistof of heb je excessieve witte rook (stoom) uit de uitlaat? Hoe ziet je bougie eruit? Je zou eens kunnen beginnen met een compressietest. Dan weet je zeker of je cilinder, zuiger+zuigerveren en pakkingen in goede conditie zijn.

Ik neem aan dat je uitlaat en vario gewoon ontgrenst zijn?
 
Bij het eraf halen van de cilinder kan er altijd wat koelwater in de cilinder lopen, maar als er koelwater in de cilinder terecht komt terwijl het motortje gewoon in elkaar zit dan duid dit op een lekke pakking. Als je koppakking lek is dan zul je daar compressie verliezen, dat zorgt dan weer voor vermogensverlies.

Verlies je ook koelvloeistof of heb je excessieve witte rook (stoom) uit de uitlaat? Hoe ziet je bougie eruit? Je zou eens kunnen beginnen met een compressietest. Dan weet je zeker of je cilinder, zuiger+zuigerveren en pakkingen in goede conditie zijn.

Ik neem aan dat je uitlaat en vario gewoon ontgrenst zijn?
Hallo,

ja alles is ontgrenst.

toen ik mijn aerox kocht zat de koelvloeistof er al in.. wat dus bleek: de koppakking was kapot, dus een nieuwe koppakking gehaald en weer in elkaar gezet.

bougie is koffiekleur..

Wat me wel opvalt is dat als ik aan het rijden ben dan maakt mijn aerox een zacht sissend geluid..
 
Hallo,

ja alles is ontgrenst.

toen ik mijn aerox kocht zat de koelvloeistof er al in.. wat dus bleek: de koppakking was kapot, dus een nieuwe koppakking gehaald en weer in elkaar gezet.

bougie is koffiekleur..

Wat me wel opvalt is dat als ik aan het rijden ben dan maakt mijn aerox een zacht sissend geluid..
Hmm als je er al een nieuwe koppakking op gezet hebt dan zal dat wel in orde zijn.

Komt 't motortje verder wel mooi op toeren enzo? Bougie koffiekleur is hardstikke prima, dus die afstelling zou goed moeten zijn.
Als het motortje gewoon goed op toeren komt en soepel klinkt zou ik toch kijken of de cilinder misschien toch niet wat compressie mist.

Ik weet niet precies wat het effect is van een versleten membraan, maar meestal merk je het wel aan het lopen van de motor. Je zou ze even kunnen bekijken om te zien of ze nog goed zijn.
 
Hmm als je er al een nieuwe koppakking op gezet hebt dan zal dat wel in orde zijn.

Komt 't motortje verder wel mooi op toeren enzo? Bougie koffiekleur is hardstikke prima, dus die afstelling zou goed moeten zijn.
Als het motortje gewoon goed op toeren komt en soepel klinkt zou ik toch kijken of de cilinder misschien toch niet wat compressie mist.

Ik weet niet precies wat het effect is van een versleten membraan, maar meestal merk je het wel aan het lopen van de motor. Je zou ze even kunnen bekijken om te zien of ze nog goed zijn.
De membraan heb ik ook nagekeken, die was nog goed. heb bijna alles nagekeken behalve de krukas. Motor loopt goed op toeren.
 
Last edited:
De membraan heb ik ook nagekeken, die was nog goed. heb bijna alles nagekeken behalve de krukas. Motor loopt goed op toeren.
Als het aal aan je krukas ligt dan hoor je dat wel - dat maakt echt een takkeherrie.

Heb je al een compressietest gedaan? Dat het er mooi en glad uit ziet kan misleidend zijn.

Je cilinder zou alsnog compressie kunnen missen.

Als je afstelling verder goed is en er niks mis is met je vario zou ik toch controllers of je motortje wel in orde is.
 
Als het aal aan je krukas ligt dan hoor je dat wel - dat maakt echt een takkeherrie.

Heb je al een compressietest gedaan? Dat het er mooi en glad uit ziet kan misleidend zijn.

Je cilinder zou alsnog compressie kunnen missen.

Als je afstelling verder goed is en er niks mis is met je vario zou ik toch controllers of je motortje wel in orde is.
Ik kan de compressie nu niet testen..
Is er misschien iets met de rollen? Te zwaar/te licht? (Hij heeft trouwens geen dip)
 
Ik kan de compressie nu niet testen..
Is er misschien iets met de rollen? Te zwaar/te licht? (Hij heeft trouwens geen dip)
Als je rollen te zwaar of te licht zijn dan komt ie of niet goed op toeren, of hij maakt veel te veel toeren.

Vaak als je rolletjes wat te zwaar zijn trekt ie langzaam op maar haalt ie nog steeds zijn top. Een Aerox tweetakt met de standaard 50cc en standaard uitlaat moet al 80 kunnen, dus dat zal die van jou ook moeten kunnen halen.


Meestal door gehoor kan ik wel horen of een scooter het juiste toerental loopt. Ik weet niet precies welke rolletjes het beste bij jou scooter zouden passen, dat verschilt echt enorm per setup.

Pas als je VEEL te zware of te lichte rolletjes hebt kan je je topsnelheid niet of moeilijk bereiken, dan zou ie wel erg weinig of juist erg veel toeren moeten maken en dat merk je meestal wel. Rolletjes zou kunnen, maar het lijkt me sterk.


Ik zal toch kijken of je niet ergens misschien compressie kunt laten meten, dat een cilinder en zuiger er nog mooi uit zien verteld je niet het gehele verhaal; een goed gebruikte cilinder kan ovaal slijten waardoor je compressie verminderd. Dan is ie nog wel mooi en glad, maar kunnen de zuigerveren niet meer zo mooi afsluiten en heb je minder compressie.
 
Als je rollen te zwaar of te licht zijn dan komt ie of niet goed op toeren, of hij maakt veel te veel toeren.

Vaak als je rolletjes wat te zwaar zijn trekt ie langzaam op maar haalt ie nog steeds zijn top. Een Aerox tweetakt met de standaard 50cc en standaard uitlaat moet al 80 kunnen, dus dat zal die van jou ook moeten kunnen halen.


Meestal door gehoor kan ik wel horen of een scooter het juiste toerental loopt. Ik weet niet precies welke rolletjes het beste bij jou scooter zouden passen, dat verschilt echt enorm per setup.

Pas als je VEEL te zware of te lichte rolletjes hebt kan je je topsnelheid niet of moeilijk bereiken, dan zou ie wel erg weinig of juist erg veel toeren moeten maken en dat merk je meestal wel. Rolletjes zou kunnen, maar het lijkt me sterk.


Ik zal toch kijken of je niet ergens misschien compressie kunt laten meten, dat een cilinder en zuiger er nog mooi uit zien verteld je niet het gehele verhaal; een goed gebruikte cilinder kan ovaal slijten waardoor je compressie verminderd. Dan is ie nog wel mooi en glad, maar kunnen de zuigerveren niet meer zo mooi afsluiten en heb je minder compressie.
Ik ga dik weekend de compressie testen, als ie niet goed is moet ik dan een nieuwe cilinder kopen? Alvast bedankt voor de hulp :)
 
Ik ga dik weekend de compressie testen, als ie niet goed is moet ik dan een nieuwe cilinder kopen? Alvast bedankt voor de hulp :)
Geen probleem ik help graag!

Als de compressietest niet goed is dan kan je inderdaad beter een andere cilinder kopen. Installeren van een cilinder is best makkelijk, je moet alleen even uitkijken met de zuigerveren en zorgen dat de borgclipjes die de zuigerpen op z'n plek houden goed vast zitten. Oude clipjes ook nooit hergebruiken, als zo'n clipje kapot gaat loopt de zuigerpen eruit en dan kan je helemaal opnieuw beginnen! Je zou eventueel kunnen oefenen door je oude cilinder en zuiger uit elkaar te halen en terug proberen te monteren.

Wat voor cilinder je dan koopt is helemaal aan jou, ik heb een DR70 70cc op mijn Neo's gezet en het ding gaat aardig vlot. Ik weet niet zeker ofdat ie lekker werkt met jou uitlaat, maar ik vind 't zeker een aanrader. Op mijn Leovinci Touring uitlaat, welke echt niet de beste is, werkt ie ook prima.
 
Geen probleem ik help graag!

Als de compressietest niet goed is dan kan je inderdaad beter een andere cilinder kopen. Installeren van een cilinder is best makkelijk, je moet alleen even uitkijken met de zuigerveren en zorgen dat de borgclipjes die de zuigerpen op z'n plek houden goed vast zitten. Oude clipjes ook nooit hergebruiken, als zo'n clipje kapot gaat loopt de zuigerpen eruit en dan kan je helemaal opnieuw beginnen! Je zou eventueel kunnen oefenen door je oude cilinder en zuiger uit elkaar te halen en terug proberen te monteren.

Wat voor cilinder je dan koopt is helemaal aan jou, ik heb een DR70 70cc op mijn Neo's gezet en het ding gaat aardig vlot. Ik weet niet zeker ofdat ie lekker werkt met jou uitlaat, maar ik vind 't zeker een aanrader. Op mijn Leovinci Touring uitlaat, welke echt niet de beste is, werkt ie ook prima.
Ik mag van mijn ouders geen 70cc dus moet wel 50cc :(

ik denk dat ik dan voor de dr50 ga.

hoe weet ikdst de compressie goed is?

Toen ik mijn aerox kocht was de koppakking gesmolten bij de vorige eigenaar dus waarschijnlijk is de cillinder veel te heet geworden.
 
Ik mag van mijn ouders geen 70cc dus moet wel 50cc :(

ik denk dat ik dan voor de dr50 ga.

hoe weet ikdst de compressie goed is?
Ik ben juist m'n vader af aan het remmen want die wilt er eigenlijk nog groter spul op gooien :tearsofjoy:
Maargoed ik ben dan ook wel weer een stukje ouder en het ding is een projectje van ons samen.

Ik weet niet precies wat de compressie van een Aerox standaard cilinder hoort te zijn, maar ik gok dat dat rond de 10 is. Als je veel minder hebt dan dat dan kun je ervanuit gaan dat je cilinder versleten is. Ik geloof dat onder de 7 of 8 bar dan kan je 'm als afgeschreven beschrijven.

Ik heb momenteel even geen nummers bij de hand, is er misschien iemand anders die de nummers beter weet dan ik?


Zorg er in ieder geval voor dat je het gas vol open houdt tijdens de compressietest!
 
Ik ben juist m'n vader af aan het remmen want die wilt er eigenlijk nog groter spul op gooien :tearsofjoy:
Maargoed ik ben dan ook wel weer een stukje ouder en het ding is een projectje van ons samen.

Ik weet niet precies wat de compressie van een Aerox standaard cilinder hoort te zijn, maar ik gok dat dat rond de 10 is. Als je veel minder hebt dan dat dan kun je ervanuit gaan dat je cilinder versleten is. Ik geloof dat onder de 7 of 8 bar dan kan je 'm als afgeschreven beschrijven.

Ik heb momenteel even geen nummers bij de hand, is er misschien iemand anders die de nummers beter weet dan ik?


Zorg er in ieder geval voor dat je het gas vol open houdt tijdens de compressietest!
Jow thanks! Ik zal eventjes voor de zekerheid op internet kijken
 
Hallo,

ik heb een aerox uit 2005 met de setup:
50cc standaard
Technigas next-r
17.5mm carb
5.5g rollen
Sproeier 108
stage6 powerfilter.

heb hem zojuist getest en heb niet superveel trekkracht en top speed is ongeveer 60-65..

Is dit normaal of wat zal het probleem zijn?

( begin net in de scooters.. dus heb er nog niet zo heel veel verstand van)

Ik hoop op een snelle reactie.
alvast bedankt
Open filter op standaard 50 heeft geen nut
.dat verminderd de doorstroomsnelheid.dus minder vulling.
luchtfilter huis is helemaal ontworpen voor die 50 cc.
beter dat standaard filter erop zetten en daarop afstellen het heeft echt weinig nut op standaard 50. t houd alleen maar tegen
 
ja, toen ik mijn aerox kocht zat er koelvloeistof in de cillinder maar de cillinder en de zuiger zien er nog prima uit.. zonder gleuven ofzo of moet ik gewoon een nieuwe cillinder kopen?

Cilinder hoef je niet direct te vervangen, maar als je er controlles erop uit oefend zal je moeten kunnen zien of dat de cilinderkit nog goed is of niet.
Het heeft alleen geen zin om er nieuwe zuigerveren erin te zetten als de cilinder helemaal uitgelopen is. Dan kan je beter voor nieuw gaan.

Iemand zei overigens open filter.. Dus ga er wel vanuit dat je cilinder er slecht eruit ziet.. En zeker wel 2,5 x sneller slijt dan als je er normaal ermee om gaat.
 
Cilinder hoef je niet direct te vervangen, maar als je er controlles erop uit oefend zal je moeten kunnen zien of dat de cilinderkit nog goed is of niet.
Het heeft alleen geen zin om er nieuwe zuigerveren erin te zetten als de cilinder helemaal uitgelopen is. Dan kan je beter voor nieuw gaan.

Iemand zei overigens open filter.. Dus ga er wel vanuit dat je cilinder er slecht eruit ziet.. En zeker wel 2,5 x sneller slijt dan als je er normaal ermee om gaat.
Tja die powerfilter zit er nog maar net op dus ik gooi die standaardfilter er weer op
 
Back
Top