This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Aerox ontstekingsprobleem

BoTJe

- -
Hallo,

Dit weekend heb ik een project-aerox gekocht. Eén van de zaken die gemonteerd zat, was een hpi binnenrotor. Omdat ik van plan ben om eerst een wat "beschaafdere" setup te monteren, heb ik vandaag de originele ontsteking opnieuw gemonteerd.

Hierbij ben ik echter gestoten op enkele probleempjes. Namelijk dat ik een 3tal draadjes over heb, waar ik eigenlijk geen raad mee weet. Heeft iemand een idee wat ze zijn, en waar ze moeten bevestigd worden?

Ik kon de scoot wel starten met 1x kicken. Echter toen ik wou gas geven was het alsof ie stil wilde vallen. Dit was met de binnenrotor niet het geval. Misschien dat het te maken heeft met de losse draden?

Nog een laatste vraag : is het nodig om de batterij te bevestigen aan de + en de - pool? Of zou is dit niet nodig om een goeie ontsteking te hebben?

Alvast heel erg bedankt

high def : http://users.telenet.be/BoTJe_84/BOT_0005.jpg

Last edited:
Ik heb via het elektrisch schema van een aerox gevonden dat deze draden er niet echt iets toe doen.

- Bruin en grijs dienen voor een olie niveau meter.
- Rood/geel dient voor de aansluiting van de thermostaat.

Ik heb echter nog steeds het probleem dat ie niet in toeren wil stijgen als je gas geeft, maar dat ie gewoon afvalt.
Het is zelfs 1x gebeurt dat ie wel wou gas geven, maar toen liep ie achteruit.

De search heeft me geleerd dat dit een ontstekingsprobleem zou moeten zijn.
Volgende oorzaken zou het niet mogen hebben :

- Alle draden van de ontsteking-bobine-cdi zijn correct gemonteerd.
- Een extra massadraadje maakt geen verschil.
- Het is een originele ontsteking, maw ik kan niet missen met het monteren van stator(2 boutjes) en rotor (spie zit erin).
- Ik heb de batterij voor alle zekerheid gemonteerd, maar dat maakte geen verschil.

Iemand anders nog een idee?

Alvast bedankt!

Vandaag nog eens doorgezocht :

- Bobine is ok
- Cdi is ok
- Pickup - weerstand is ok
- Spoel - weerstand is ok
- Draden die er toe doen zijn doorgemeten en zijn ok
- Massa is ok

Het enige waar ik nu nog kan aan denken is dat ik een verkeerd type van ontsteking heb. Misschien eentje van een ander blok. Daarom heb ik foto's genomen. Iemand een idee of deze ontsteking + vliegwiel van een mina horizontaal is ?

Of iemand met een ander idee ? Want ik weet het niet meer.

Alvast bedankt

Als je scooter achteruit rijdt staat je ontsteking te vroeg. Aangezien jij een vaste ontsteking erop hebt gezet, kan ik alleen bedenken dat er wat uitgefreest is voor die HPI, of dat je een verkeerde spie hebt waardoor het tijdstip niet klopt. Dit moet iemand anders echter even bevestigen of ontkrachten, mijn kennis van ontstekingen reikt niet ver..

Edit: ooh er was meer te lezen.. welke bobine/cdi heb je er bij, ook een originele?

stekker verkeerd?

Neen, stekkers zitten correct.

Ik heb de originele bobine gebruikt, en ook die van de hpi, geen enkel verschil.

Wat bedoel je met een verkeerde spie? Een spie is een spie dacht ik. Het enige wat daar kan verkeerd aan zijn is dat je een vliegwiel hebt waarbij de uitholling van de spie anders staat tov de nok op het vliegwiel.

dan nog kan ie daarom iig niet achteruit lopen..

dit moet in de bedrading zitten , of je hebt een verkeerd vliegwiel oid.

Update :

Gisterenavond ben ik nog om een andere ontsteking gegaan + vliegwiel van een std aerox die zeker ging.

Deze heb ik gemonteerd en ik had nog steeds hetzelfde :|.

Het kon maw bijna enkel maar meer in de bedrading zitten.

Daarom heb ik het volgende gedaan :

Hierbij heb ik op geen enkele manier gebruik gemaakt van de kabelboom.

Toen ik dit opstarte, kon ik gas geven. En gaf ie ook aanstalte om vooruit te rijden.

Het probleem dat ik nu echter nog steeds heb is dat ie toch nog durft uitvallen bij middelhoge toeren.

Ik heb toen nog volgende zaken vervangen :

- CDI gewisseld : probleem blijft
- Bobijn gewisseld : probleem blijft
- Ontsteking + vliegwiel gewisseld : probleem blijft
- Boegie gewisseld : probleem blijft

Iemand nog een idee ?

aerox ontsteking

hallo beste , als ik mij niet vergis dan heb je de spoel verkeerd gezet, want de ontsteking,zal naar je achterbrug moeten wijzen, dat zwarte doosje op de foto',,,

ik ondervind hetzelfde probleem. nu weet ik dat ik, na het verwisselen van de kabelboom, 1 ding heb "vergeten" te plaatsen, namelijk deze:

weerhoud dit mijn ontsteking te werken?
hoe sluit ik dit weer aan? (langs de cdi? direct op de accu? of tussen de ontstekings draden naar de cdi?)

ik heb excact dezelfde acties gedaan als de beginner van dit topic.