Aerox ontlucht niet

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag,
Ben ik weer, met een probleempje met mijn roze top aerox, dit probleem heb ik al eerder gehad, maar nu krijg ik het niet meer opgelost.
Namelijk: na dat ik de koelvloeistof (noodgedwongen) heb vervangen wil hij niet ontluchten. Standaard zou je met een minarelli blok de scooter enkele minuten stationair moeten laten lopen zodat alle lucht uit de rvs slangen gepompt wordt. Maar dit heeft nooit gewerkt bij mij, als ik hem stationair laat lopen word hij na enkele minuten al veels te heet en moet ik hem uit zetten omdat hij anders gaat warmlopen.
En dit komt allemaal doordat de rvs niet rond gaat, er is geen straal in het rvs reservoir, wat wel hoort.

En dit komt dan weer doordat er lucht in de leidingen zit welke er niet uit wil.
Normaal gesproken kneep ik altijd een paar keer in de slang vanaf de cilinder terug naar het reservoir en dan kwam er op en gegeven moment wel weer gewoon een straal in het reservoir. Maar nu heb ik al 2 dagen staan knijpen, schudden, laten lopen en wat niet maar er blijft maar geen straal uit komen. En na enkele minuten moet ik hem telkens weer uit zetten voor een uur, want anders gaat men cilinder naar de hemel.

Hij koelt wel altijd gewoon goed als eenmaal alle lucht er uit is. Maar ik krijg nu dus de lucht er niet meer uit.
Voordat alle reacties al gaan komen: "Je radiateur zit misschien verstopt of de slangen zijn verstopt", bespaar me de moeite: dit hoor ik elke keer als ik hier over begin maar dat is niet zo, 3 dagen geleden heb ik er nog gewoon op gereden met goede koeling, voordat ik de rvs vervangen had. En als ik in de slang knijp komt er ook een straaltje rvs in het reservoir.
De slang vanaf de cilinder terug naar het reservoir is ook veel zachter dan de slang vanaf het reservoir naar de waterpomp, dus daar zit de lucht in.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb het zelf laatste ook gedaan, ging in 1x goed. Ik denk dat de je bout uit de cilinder bent vergeten te draaien. Al vind ik het idee met het voorwiel op een stoel zoals hierboven genoemd een hele goede. Dit om te voorkomen dat er lucht in de knik in de leiding na de cilinder blijft zitten

Mijn stappen:
- bout uit kop bovenin cilinder
- KV vullen in reservoir tot er KV uit gat in cilinder komt
- Bout in cilinder draaien
- KV verder vullen tot reservoir op max staat
- scooter keer warm laten draaien
- reservoir weer op max afvullen
 
aaa, de lucht zit inderdaad in de knik na de cilinder @Jeroen_Sp dus dan zou het idee van @Brute-Force inderdaad werken, zal dat straks even proberen bedankt beide!
Alleen snap ik niet helemaal wat jullie bedoelen met de bout uit de cilinder kop, er zitten 2 boutjes in de cilinder kop, 1 welke voor de temperatuur sensor, en 1 welke gewoon puur een boutje is, nooit geweten waarvoor.
Op een std cilinder zit er zelfs maar 1 boutje en dat is de temp sensor.

Maar het boutje welke niet de temperatuur sensor zit, zit nog onder de rvs slang van de clinder, dus als ik die er uit haal loopt de rvs leeg niet waar?

Nog even ter reactie op burute force, ja de waterpomp werkt.
 
Dat ene Boutje waar je niet weet waar die voor is ... is de Ontluchtings Nippel .
Deze altijd open draaien VOOR het vullen van de KVS , als er tijdens het vullen KVS uitkomt , deze dicht draaien .
En die Truuk met de stoel onder het voorwiel , werkt perfekt ... ( heb ik niet zelf uitgevonden hoor )...
 
Dat ene Boutje waar je niet weet waar die voor is ... is de Ontluchtings Nippel .
Deze altijd open draaien VOOR het vullen van de KVS , als er tijdens het vullen KVS uitkomt , deze dicht draaien .
En die Truuk met de stoel onder het voorwiel , werkt perfekt ... ( heb ik niet zelf uitgevonden hoor )...
aaa oke, nooit gebruikt haha, duwt de kvs sowieso niet de lucht weg zolang de lucht naar boven kan? Gezien ik het dus altijd zonder die bout gedaan heb.


Heb de voorkant ff omgoog gezet en de slang zo horizontaal mogelijk gehouden en het is inderdaad weg nu! Dus er komt weer keurig een straal in het reservoir.

Bedankt voor de hulp @Brute-Force en @Jeroen_Sp
 
ben ik weer, een maand later en exact hetzelfde probleem, deze keer bij een andere aerox, het raren is dat de lucht er deze keer in is gekomen tijdens het rijden, opeens ging de cilinder roken, en net op tijd nog uit kunnen zetten anders had ik een nieuwe cilinder kunnen gaan halen.
En ook hier weer, geen straal in het reservuar en de slang van de pomp naar de cilinder is zacht, en zo ook de slang van de cilinder naar de radiateur.
Ik heb hem al op een tafel gezet in een bijna 90 graden hoek, maar de lucht wil er maar niet uit.

Ik gok dat ik iets zal moeten met die ontluchtings nippel op de cilinder kop, maar nog nooit gedaan, en dat is puur een boutje nu, moet die veranderd worden voor een daadwerkelijke nippel of?
 
Doet de waterpomp het wel , als je geen circulatie hebt , en het systeem lekt niet , zou de koelvloeistof te heet kunnen worden daardoor.
Andere manier dat er lucht in is gekomen is er haast niet. ( of je koppakking moet lek zijn ) . Kijk als je hem hebt ontlucht of hij door het expansie vaatje circuleert.
 
Doet de waterpomp het wel , als je geen circulatie hebt , en het systeem lekt niet , zou de koelvloeistof te heet kunnen worden daardoor.
Andere manier dat er lucht in is gekomen is er haast niet. ( of je koppakking moet lek zijn ) . Kijk als je hem hebt ontlucht of hij door het expansie vaatje circuleert.
de waterpomp doet het, gister heeft hij nog gewoon gereden. De koelvloeistof word inderdaad te heet doordat het niet rond gaat, en dat het niet rond gaat komt doordat er lucht in de lijdingen zit. Heb ik elke keer na het verversen van koelvloeistof en nu ook opeens zonder dat er iets mee gebeurd is.

Ik dacht dat de lucht er mischien is ingekomen toen ik op het achterwiel reed, dat hij dan in een zodanige hoek staat dat de lucht uit het reservoir in de lijdingen komt.

Het probleem hier is "als je hem hebt ontlucht" dat is tevens ook mijn vraag, want ik krijg hem niet ontlucht.
 
Dan kan het haast niet anders , of wat ik ook al aangaf , dat de koppaking misschien door lekt in het koelsysteem , hoeft niet meteen in de cilinder te komen , maar door het hete gas in het koelsysteem te blazen houd je hier lucht in , en wordt hij hierdoor te heet.
 
Dan kan het haast niet anders , of wat ik ook al aangaf , dat de koppaking misschien door lekt in het koelsysteem , hoeft niet meteen in de cilinder te komen , maar door het hete gas in het koelsysteem te blazen houd je hier lucht in , en wordt hij hierdoor te heet.
mm, toch appart, want die pakkingen zit er nog geen week op. Maar ik kan is kijken, het klinkt wel logisch ja.
 
Het is niet de bedoeling dat je de cilinderkop enorm strak aandraait , maar op de voor geschreven aanhaal spanning , hiermee mol je alleen maar de pakking , of trek je de tapeinden stuk..
Maar als hij dus niet circuleert weet je dan zeker dat de waterpomp wel werkt , niet dat het schoepen wiel b.v los op de as zit
 
Wellicht is het handig dat jij zoiets gaat zoeken:


Want als er volgende week een derde Aerox is die niet ontlucht, dan word ik er betrekkelijk verdrietig van. :laughing:
 
Wellicht is het handig dat jij zoiets gaat zoeken:


Want als er volgende week een derde Aerox is die niet ontlucht, dan word ik er betrekkelijk verdrietig van. :laughing:
haha, die ga ik zeker onthouden.

Nou het probleem was weer eens heel simpel, de waterpomp was op wonderbaarlijke wijze losgeschoten.
Ik ging er inmiddels al niet meer vanuit dat het daar aan lag want ik heb dit zo vaak gehad toen de waterpomp nog wel gewoon goed was. Maar goed, daar is weer het gevaar van ergens vanuit gaan he.

Weer iets geleerd, alles checken, hoe onwaarschijnlijk het ook is.

Bedankt allen (nogmaals).
 
haha, die ga ik zeker onthouden.

Nou het probleem was weer eens heel simpel, de waterpomp was op wonderbaarlijke wijze losgeschoten.
Ik ging er inmiddels al niet meer vanuit dat het daar aan lag want ik heb dit zo vaak gehad toen de waterpomp nog wel gewoon goed was. Maar goed, daar is weer het gevaar van ergens vanuit gaan he.

Weer iets geleerd, alles checken, hoe onwaarschijnlijk het ook is.

Bedankt allen (nogmaals).
klappen.png

Lekker bezig!
Dat spul is echt geweldig op een auto.
Maargoed wel weer zonde van de euros.
Veel plezier verder.
 
Back
Top