Even ter info:
De betreffende weerstand is enkel opgenomen in het (elek) circuit als er een aan/uit schakelaar voor het voor & achterlicht aanwezig is.
Bij latere bouwjaren van de Rox is deze schakelaar komen te vervallen vanwege continu verlichting als de motor in werking is!
De schakelaar heeft dan maar 2 standen i.p.v. 3...
Bouwjaar 1997/98 t/m eind 2002 maakt nog gebruik van het oude (AC-CDI) systeem.
Vanaf bouwjaar 2003 is Yamaha overgestapt op een nieuw (DC-CDI) systeem waarbij de weerstand en de aan/uit schakelaar overbodig werden en kwam ter vervallen.
Stuurschakelaar is dan ook anders..
Een weerstand zorgt er alleen voor dat de spanning niet te hoog oploopt en tijdig wordt afgevoerd naar massa/aarding.
In dit geval is de weerstand puur bedoeld om de wisselspanning van de stator (lichtspoelen) op te vangen als de verlichting niet is ingeschakeld!
Een spanningsregelaar en/of gelijkrichter begrenst voornamelijk de stroom uit de stator en zet deze o.a. om in gelijkspanning.
V.w.b. de verlichting wordt het begrenst op ongeveer 14,7 volt wisselspanning.
Die spanning is echter continu aanwezig als de motor in werking is en moet worden opgevangen als het voor & achterlicht niet in werking is..., zoals bijvoorbeeld overdag. Het keramiekje blokje wordt dan vaak loeiheet!
Edit: Ik bezit trouwens wel een Aerox welke als bouwjaar 2004 heeft.
Ook hier met een nieuw systeem zonder een zgn. lichtweerstand!
Sowieso is de kabelboom en div. schakelingen in het systeem van de Rox al enkele malen gewijzigd en/of aangepast.
T/m 2016 zijn er 4 types, namelijk:
Type A >1997-2001 (oud systeem met lichtweerstand)
Type B >2002 (oud systeem met lichtweerstand)
Type C >2003-2006 (nieuw systeem zonder lichtweerstand)
Type D >2006-2016 (nieuw systeem zonder lichtweerstand, maar wel met een zgn. control box unit voor de elektrische choke)
Control unit:
https://www.easyparts.nl/Cont.-Unit-p33531517
Positie waar normaliter de lichtweerstand gemonteerd zit, zie thumbnail: