Aerox komt niet op toeren, ploft uit uitlaat etc.

Vincent-Aerox

Scooterloos
Mensen,

Ik heb een probleem(pje).

Hopelijk neem je de tijd om dit hele verhaal te lezen :love:

Mijn Aerox komt niet op toeren en ploft uit de uitlaat.
Ik heb dit wel een eerder gehad, toen de carb schoongemaakt, helemaal doorgeblazen en hij deed het weer prima.

Nu heb ik al 3x de carb GOED schoongemaakt, alle sproeiers eruit etc, doorgeblazen met luchtpistool en alles weer gemonteerd.
En toch gaat het niet van harte.

Een paar week terug ben ik wel tegen een boom geknald, niet erg hard, maar toch waren er een aantal kappen beschadigd en de buddy gescheurd, ik raakte de boom vanaf de zijkant (zijstandaard) en het frame en alles is nog recht.
Toen ik de boom geraakt had ben ik nog gewoon naar huis gereden, hij reed toen gewoon prima zoals hij altijd deed, geen gehaper of gestotter oid. Motorisch dus niks aan de hand zou je zeggen.

Ik wou hem dus gister even in orde maken, en weer even de oude kappen erop, zodat ik volgende week met mijn examens weer met de scooter naar school kan. Toen ik hem had weggezet, na het ongeluk, deed hij het dus perfect, en tussen dat moment en gister heb ik hem wel eens vaker aangehad en ook toen deed hij het prima en liep hij gewoon netjes zonder geplof etc.

Kan hierbij (ongeluk) de ontsteking iets beschadigd zijn, of iets gedraaid zijn oid, zodat hij niet op toeren komt? Gaat hier om een standaard ontsteking van een Aerox uit 2002.

Ik heb ook de benzine tank al schoongemaakt, want ik dacht dat die misschien rommel aanvoerde. Ik heb inmiddels een nieuw vacuumpompje/benzinefilter en daar zit een smal zwart staafje aan met stukjes gaas erin(filter), toen ik mijn huidige eruit haalde om de tank door te spoelen, zat er GEEN zwart staafje aan.

Kunnen die dingen zo makkelijk los gaan en zit hij dus waarschijnlijk nog in de tank? (nog niet bij daglicht bekeken)

Is het te zien als je ontsteking niet goed staat ,of in het ergste geval, kapot is?

Als ik het waterpomphuis eraf haal, kan ik het dan direct zien? Als het goed is loopt de kvs er dan niet uit toch?

Tips/oplossingen zijn van harte welkom :!

Thanks !
 
Advertisement - register to remove this

Net even mijn tank eraf gehaald en ik kon horen dat er vanalles in zat.

Het filtertje zat erin + het afsluit rubberen ringetje en ook het schijfje wat onderaan je benzinesensor zat en er zat een takje van 10cm oid in...

Nu is na wat geklooi alles eruit, het filtertje + rubbertje weer op mn vacuumpompje gezet, en de boel weer gemonteerd.

Maar, hij ploft nog steeds, en komt niet op toeren.

Dus is het 99% de ontsteking.

Als ik de waterpomp + waterpompdeksel er af haal, stroomt er geen KVS uit toch?

Dan kan ik zo de ontsteking zien?

En hoe kan ik controleren of het goed gemonteerd is?

Wat zal het probleem zijn denken jullie?, Draait het vliegwiel misschien niet mee, zodat hij niet op toeren komt?
 
Als je vliegwiel niet draaide liep je scooter niet.

Heb je het al geprobeerd met de uitlaat heel iets los van je cilinder? Misschien is die gewoon aan het dichtslippen door dat je hem een tijdje hebt laten stilstaan.

Heb je een doorzichtige benzine leiding? Dan kan je gewoon zien of er ruim voldoende doorstroomt en of het heldere benzine zonder zooi is.

Is je massakabel niet losgeschoten of 'geknikt' oid?
Heb je het al met een vers bougietje geprobeerd?
Zit je bougiekabel nog goed in de bobine?

Doet hij het zonder luchtfilter (een beetje spelen met je hand voor de lucht inlaat) het beter of anders of lijkt het totaal niet uit te maken?

En wordt het niet eens tijd dat ding te verkopen :p
 
Haha, tja ik heb er iig geen geluk mee.

- Nieuwe bougie heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik vanavond even doen denk ik.
- Heb een zwarte benzineleiding, heb een aantal keren alles schoongemaakt en tank + vacuumpompje/filter nagekeken en dat werkt allemaal goed.
- Massakabel weet ik zo niet. Hoor je vaak wat over maar waar zit dat ding? Die zwarte draad die achter de startmotorinbus zit?

- Vanavond kijk ik ook ff of de bougiekabel nog goed in de bobine zit.

Over dat zonder luchtfilter.

Gister deed hij het dus een minuut of 5 wel gewoon goed. Als ik het luchtfilter eraf haalde dan bleef hij stationair wel lopen, met filter niet. Dus gewoon een te rijk mengsel lijkt me.

Morgen is het precies 3 weken na het ongeluk, maarja. Na 3 weken moet hij gewoon lopen lijkt me. Maar ik zal ook eens naar de uitlaat kijken als alle andere dingen in orde zijn.
 
- Bougiekabel zit nog goed in de bobine
- Andere bougie geprobeerd(probleem blijft)
- De oude bougie was wel pik en pik zwart
- Massakabel is in orde. Heb even het inbusje van de startmotor eruit gehaald en met een staalborsteltje het carter en het massakabel ijzertjes even licht geschuurd.

Probleem blijft.

Kan dit probleem veroorzaakt zijn doordat de 2 slangetjes van de cilinderkop naar de carb omgewisseld zijn?
 
- Sproeier 70 erin.

Nog steeds hetzelfde.

Heb daarvoor mn uitlaat er ook al onderweg gehaald en er zit een prop in en die was vochtig samen met de hele flens. Dus staat de ontsteking te laat? Kan misschien door de klap tegen de boom gekomen zijn, maar daarna heeft hij het nog 15 km prima gedaan, dus dat is dan wel weer vreemd.

Kan het niet komen doordat de kopmoeren te los zitten oid. Daar las ik iets over, maar leek me vreemd dat het daaraan zou liggen.

Waterpomphuis eraf halen gaat ook nog ff duren, de bovenste van de 3 inbusjes was al compleet dol, dus dat moet ik eerst even zien te fixen......

Iemand?
 
Last edited:
Als je kop niet vast genoeg zit heb je compressie en/of mengsel verlies, dan zal die niet stationair willen blijven lopen en behoorlijk bwoaaapen als je ineens volgas geeft (meestal).

Kom je echt helemaal NIET op toeren dwz haal je de 15km/uur niet eens of rijdt hij gewoon alsof je sproeier 90 erin hebt.

Je ontsteking zit vast, ik kan me haast niet voorstellen dat die van tijdstip zou veranderen..
 
mja , als ie inhoudt zal ie meestal te weinig mengsel krijgen..

maar in dit geval kan het zoveel zijn , koppakking lek , bougie kapot , ontsteking kapot , te arm mengsel , membraanplaten kapot , keerring lek of eruit oid ..

ik zou gewoon eerst eens de vario eruit halen , dan kijken naar de keerring , daarnaa eens de carb eraf en membraan nakijken.

en altijd zorgen dat je alles NETJES in elkaar zet.
 
Als je kop niet vast genoeg zit heb je compressie en/of mengsel verlies, dan zal die niet stationair willen blijven lopen en behoorlijk bwoaaapen als je ineens volgas geeft (meestal).

Kom je echt helemaal NIET op toeren dwz haal je de 15km/uur niet eens of rijdt hij gewoon alsof je sproeier 90 erin hebt.

Je ontsteking zit vast, ik kan me haast niet voorstellen dat die van tijdstip zou veranderen..

Hij haalt de 15 helemaal niet. Het achterwiel gaat niet eens draaien zelfs.

mja , als ie inhoudt zal ie meestal te weinig mengsel krijgen..

maar in dit geval kan het zoveel zijn , koppakking lek , bougie kapot , ontsteking kapot , te arm mengsel , membraanplaten kapot , keerring lek of eruit oid ..

ik zou gewoon eerst eens de vario eruit halen , dan kijken naar de keerring , daarnaa eens de carb eraf en membraan nakijken.

en altijd zorgen dat je alles NETJES in elkaar zet.

Hmm oke. Thanks voor de tips.

Ik zal er na m'n examens eens goed naar kijken.

Maar ik vermoed dat het met de ontsteking te maken heeft ipv de andere dingen...

Of kunnen die andere dingen ook veroorzaken dat de flens + prop vochtig zijn van de benzine + olie...

Bougie vonkt iig goed.
 
Heb al eens een aerox gezien met dezelfde symptonen als de jouwe, achterwiel wilde gewoon niet draaien zo weinig toeren maakte die, bleek toen inderdaad "de ontsteking" te zijn. Ik weet helaas niet of dat dan echt de ontsteking was of de massakabel of de cdi/bobine daar ik zelf niet aan die scooter gezeten heb, maar wat je denkt kan dus goed kloppen. Heb je geen vriend met een aerox ;)? Kan je dingen uitwisselen
 
Ja, genoeg. Maar die zijn hem ook dagelijks nodig.

En momenteel heb ik er niet zoveel tijd voor ivm examens die volgende week beginnen.

Maar de bougiedop zit iig nog goed in de bobine.

Verder weet ik nog niets.

Eerst de waterpomp eraf zien te krijgen.
 
Yoo vincent.

ik had dus hetzelfde probleem gehad.

ik was tegen boompje aangeknald:D ( had geen remmen namelijk =) ).
maargoed ot. de onsteking bleek bij mij iig niet meer goed heb er nieuwe opgezet en alles was bij mij verder weg. en het liep ook weer lekker...

Ben bang dat jij hetzelfde probleem hebt..
misschien is je bougiedop er ook wel vanaf getrild/bougei kapot/cdi kapot/bobine ..
 
Bougiedop is nog goed ---> zit ook goed in de bobine.
Bougie ook goed, 2 verschillende geprobeerd, vonkt goed.

CDI en bobine, tja of die kapot zijn weet ik niet...

Hoe controleer je dat?
 
Ik sprak iemand die zeer stellig beweerde dat het aan m'n bobine ligt.

Mensen hier die ervaring hebben met ploffen uit uitlaat en niet op toeren komen?

Waar lag het bij jullie aan?
 
Heb dit zelf gehad bij mn peugeot toen der tijd. Heb toen de gehele ontsteking vernieuwd en zelfs nog een nieuwe kabelboom erin gezet. Na een paar maanden pas erachter gekomen dat het lag aan valse lucht. Had mn oliepomp afgekoppeld maar vergeten af te sluiten. Als ik de scooter dus ook deed starten en gaf gas had die ook de neiging om uit te vallen. Echter ging het tijdens het rijden wel aardig. Alleen inderdaad het optrekken vanuit stilstand ging moeilijk...
 
Back
Top