Aerox koelt slecht / Helemaal niet wanneer blok warm wordt

PeterHeeftHetOverleeft

Well-Known Member
Goedemorgen,

Mijn Aerox koelt wel. Echter koelt hij niet erg goed. De straal die terug komt in het reservoir is klein.
Wanneer het blok goed warm is, koelt hij helemaal niet meer.



De waterpomp doet het nog.

Ook heb ik alle slangen losgehad en doorgespoeld. Ook de radiator helemaal doorgespoeld.

Daarnaast heb ik op alle slangen, nieuwe slangklemmen gezet. (Zit allemaal weer goed strak vast.)

Ook heb ik alle pakkingen bij de cilinder vernieuwd.

Thermostaat heb ik er al niet meer inzitten.

Ook heb ik het systeem al meerdere keren ontlucht.

Ik heb het idee dat er ergens lucht in het systeem komt, maar ik zou bij god niet weten waar dat dan aan zou kunnen liggen.



Wat zou hiervan het probleem kunnen zijn?

Groeten
Peter
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou zelf adviseren om een nieuwe radiator te plaatsen..

Een waterpomp is een dom ding dat alleen rond draait (al zou je de propellor eens kunnen nakijken of dat deze nog heel is) zonder de vinnen word het heel lastig de KVS te verplaatsen.

De slangen zijn normaal van een grote diameter dat er eigenlijk niet snel kan verstoppen...

Je zou de ingang bij de cilinder en uitgang op de kop kunnen nakijken, hier zitten wel eens wat ver nauwingen en kan iets dicht gaan zitten..

Maar vermoed dat de radiator gewoon helemaal dicht zit geslibt (kleine kanaaltjes die naar vieze gore KVS helemaal vol gaan zitten en nou de door stroming niet goed is en daardoor kan de KVS ook ze opgenomen warmte niet kwijt...
 
Ik heb de waterpomp gecontroleerd en die is nog heel en draait prima.

Ook de ingang van de cilinder en de uitgang op de kop zijn niet verstopt.

De radiator heb ik helemaal doorgespoelt, dus de kvs zou gewoon rond moeten pompen, ongeacht of de radiator nou wel of niet goed koelt vanwege de kleine dichtgeslibde kanaaltjes.

Wat me wel opvalt is dat de slang die op de cilinderkop zit erg zacht is. Volgensmij zit hier allemaal lucht in. Maar waar en hoe zou die lucht dan in het systeem terecht kunnen komen?
 
Volgens mij snap je niet hoe een radiator werkt aan je antwoord te zien... Een radiator vergroot juist het koel oppervlak.. Tsja als hij voor de helft dicht zit, dan koelt het ook maar de helft helaas.

Ik snap het ook wel, dat als je radiator half dicht zit de koelvloeistof gewoon door loopt. Alleen de warmte afgifte aan de radiator is beneden optimaal. Die kleine kanaaltjes zijn juist het belangrijkste van de hele radiator.. KVS word hier versneld door heen geperst.. Door het dunner te maken kan de overdracht van de warmte naar de radiator.. Dus de warmte van de KVS word daar geloosd.

De bedoeling is juist dat de kvs uit de slang zich gaat verspreiden over het gehele oppervlak van de radiator, zodat je juist de warm beter kan lozen.. Wat er nou gebeurd is dat de KVS naar mijn idee voor 10 -15% maar afkoeld en direct de loop inloopt.. Het KVS is daardoor elke ronde weer warmer.

Zo lang er geen lucht in systeem zit is de radiator de belangrijkste factor...

Wellicht kan eens proberen om er goede kwaliteit kvs erin te doen als je er zelf maar wat water of eigen brouwsel erin hebt gegoten.

Maar goed kijk maar verder of je het zelf op kan lossen..
 
Last edited:
Eurokit, ik denk dat ik het niet helemaal goed uitgelegd heb.

Eigenlijk komt er helemaal geen straaltje kvs weer terug in het reservoir.
Dus de kvs wordt helemaal niet verplaatst.

Zou het dus zo kunnen zijn dat er ergens lucht zit waardoor de kvs niet meer doorgepompt wordt?
Wanneer ik de cilinder ontlucht, vervolgens de scooter start, dan komt er minder dan 1 seconde een straaltje kvs terug in het reservoir.
Daarna houdt hij er gelijk weer mee op.

Dit weekend ga ik mijn Aerox trouwens aansluiten op een andere radiator (Van een andere Aerox) om dat te testen.

Bedankt voor de hulp!

PS: Ik heb er nieuwe kwalitatieve kvs inzitten. Heeft nooit water of goedkope meuk in gezeten.
 
KVS komt normaal ook niet terug in je reservoir.. Dit is niks of minder dan gewoon een vulpunt en een soort van compressie vat om lucht uit het systeem te krijgen..

Als je de loop eenmaal gevuld heb zal de KVS niet meer in het reservoir komen omdat deze hoger zit dan de radiator.

Op je reservoir staan wel 2 streepje die heel erg super belangrijk zijn... Zelfde als bij een accu.. Je hebt een MIN niveau en een MAX niveau..

Kom je onder het Min niveau dan kan er lucht in het systeem komen.. Zit je boven de MAX dan kan de overdruk in het systeem niet weg.. Anders knalt je reservoir dop eraf met het gevolg dat je je verbrand aan de KVS.

Normaal sproken kan je wel in je reservoir kijken maar je zal inderdaad niet zien dat er stroming in het systeem is.

KVS niveau hoort dus tussen de MIN en de MAX te staan net als bij een oliepeilstok van een auto of andere motor.
 
Back
Top