Aerox gaat niet harder als 85 km/u

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag, ben ik weer, opnieuw, had het liever zelf gedaan, maar na een weekje afstellen en van alles geprobeerd te hebben ben ik toch maar weer naar sf gekomen om is even om advies te vragen.

Het gaat weer is om mijn roze top aerox, zo als jullie weten zit er nu een 24mm c16 setup op en dat maakt behoorlijk wat toeren, alleen ben ik nu in een heel raar tafereel gelopen, hij valt namelijk uit bij de +/- 85km/u, hij wil nog een stuk harder, maar hij valt dan gewoon uit, gas geven doet daarna niks meer, geen ontploffing, en zodra je stil staat valt hij gelijk uit. Even een minuutje wachten en dan start hij weer en blaast hij rustig door (tot de 85km), het is geen warmloper want de temperatuur is gewoon normaal 45 tot 55 graden. En het gebeurt ook elke keer op die snelheid. Ik dacht eerst dat het misschien de powerjet zou zijn, dat die in werking treed bij dat toerental en dat hij daardoor verzoop, maar als ik deze afdop dan heb ik het probleem nog steeds.

Het is ook geen geleidelijke uitvaller, het is gewoon opeens, bam, 0 power, geen leven, niks, en dan mag je hem laten uitrollen en sta je stil. Je hoort zeg maar geen gestotter of iets dergelijks.
Het zal waarschijnlijk wel iets met de carb te maken hebben, maar ik kan me niet bedenken wat dan het probleem zou zijn en hoe je dat kan oplossen, want vol gas is vol gas toch? Je kan niet zo veel veranderen aan vol gas als je 30 rijd en vol gas als je 80 rijd of wel? Dit is de run:
Screenshot_20221105-152436_Drag Racer.jpg

En daar vallen dus 2 dingen op, 1 is de 6 seconde van 0 naar 30, en 2 is dus dat hij er met +/- 85 mee op houdt, dat hij daarna nog even harder ging is door wind mee haha.

De 6 seconde van 0 naar 30 is ook een apart verhaal, want heb vrijwel alles geprobeerd, maar daar komt geen verandering in, heb Malossi blauw, Malossi rood, omega zilver en omega zwart trekveren geprobeerd, maar daar komt geen verandering in, omega zwart lijkt wel op het goede moment aan te grijpen, maar hij komt daarna gewoon niet goed weg, en bij 30 km/u schiet hij dan de toeren in en blaast hij hem rustig naar de 80. Had er eerst 4.1 rollen in, nu 3.6 maar ook dat lost het niet op, het eerste wat ik nu ga proberen is 3.2g rollen, maar die moet ik nog even bestellen. Al vind ik dat toch wel aardig licht voor een roze top.

De drukveer is al Malossi rood, en zo ver ik kon vinden is er geen Malossi zwart of paars voor minarelli, maar dat kan aan mij liggen want ik zweerde mensen met een paarse drukveer op minarelli gezien te hebben.

Dit is hoe de run hier boven klinkt op basis van toeren:

Iemand nog ideeën wat betreft de problemen? Met namen het uitvallen, maar voorstellen wat betreft de dip zijn natuurlijk ook welkom, scheelt weer onderdelen bestellen haha.
 
Advertisement - register to remove this

Een goedemiddag, ben ik weer, opnieuw, had het liever zelf gedaan, maar na een weekje afstellen en van alles geprobeerd te hebben ben ik toch maar weer naar sf gekomen om is even om advies te vragen.

Het gaat weer is om mijn roze top aerox, zo als jullie weten zit er nu een 24mm c16 setup op en dat maakt behoorlijk wat toeren, alleen ben ik nu in een heel raar tafereel gelopen, hij valt namelijk uit bij de +/- 85km/u, hij wil nog een stuk harder, maar hij valt dan gewoon uit, gas geven doet daarna niks meer, geen ontploffing, en zodra je stil staat valt hij gelijk uit. Even een minuutje wachten en dan start hij weer en blaast hij rustig door (tot de 85km), het is geen warmloper want de temperatuur is gewoon normaal 45 tot 55 graden. En het gebeurt ook elke keer op die snelheid. Ik dacht eerst dat het misschien de powerjet zou zijn, dat die in werking treed bij dat toerental en dat hij daardoor verzoop, maar als ik deze afdop dan heb ik het probleem nog steeds.

Het is ook geen geleidelijke uitvaller, het is gewoon opeens, bam, 0 power, geen leven, niks, en dan mag je hem laten uitrollen en sta je stil. Je hoort zeg maar geen gestotter of iets dergelijks.
Het zal waarschijnlijk wel iets met de carb te maken hebben, maar ik kan me niet bedenken wat dan het probleem zou zijn en hoe je dat kan oplossen, want vol gas is vol gas toch? Je kan niet zo veel veranderen aan vol gas als je 30 rijd en vol gas als je 80 rijd of wel? Dit is de run:
View attachment 67452

En daar vallen dus 2 dingen op, 1 is de 6 seconde van 0 naar 30, en 2 is dus dat hij er met +/- 85 mee op houdt, dat hij daarna nog even harder ging is door wind mee haha.

De 6 seconde van 0 naar 30 is ook een apart verhaal, want heb vrijwel alles geprobeerd, maar daar komt geen verandering in, heb Malossi blauw, Malossi rood, omega zilver en omega zwart trekveren geprobeerd, maar daar komt geen verandering in, omega zwart lijkt wel op het goede moment aan te grijpen, maar hij komt daarna gewoon niet goed weg, en bij 30 km/u schiet hij dan de toeren in en blaast hij hem rustig naar de 80. Had er eerst 4.1 rollen in, nu 3.6 maar ook dat lost het niet op, het eerste wat ik nu ga proberen is 3.2g rollen, maar die moet ik nog even bestellen. Al vind ik dat toch wel aardig licht voor een roze top.

De drukveer is al Malossi rood, en zo ver ik kon vinden is er geen Malossi zwart of paars voor minarelli, maar dat kan aan mij liggen want ik zweerde mensen met een paarse drukveer op minarelli gezien te hebben.

Dit is hoe de run hier boven klinkt op basis van toeren:

Iemand nog ideeën wat betreft de problemen? Met namen het uitvallen, maar voorstellen wat betreft de dip zijn natuurlijk ook welkom, scheelt weer onderdelen bestellen haha.
Word de vlotterbak leeg getrokken misschien?
 
Ik dacht dat je de vlotter een stukje kon bijbuigen zodat er iets meer benzine in de vlotterbak kan, maar ik heb dat zelf nooit gedaan en dus geen ervaring mee.
mm, ik zal even kijken of ik hem rechter kan krijgen, maar vergeleken met de "traditionele" manier waarop je een PWK carb op een minarelli blok zet (schuin met subframe) staat de mijne al enorm recht, omdat ik nog een gedraaid spruitstuk heb en men carb dus nog gewoon naar links gaat.
 
Misschien ook belangrijk om te checken dat de vlotter niet blijft hangen en dat de vaccuum goed is misschien. Ik had op een beun scooter van mij ook wel is dat die uitviel na lang volgas rijden. Als je dan aan het vacuum slangetje zoog en ff een tikje op de carb gaf, startte die weer en ging die weer als een malle
 
Misschien ook belangrijk om te checken dat de vlotter niet blijft hangen en dat de vaccuum goed is misschien. Ik had op een beun scooter van mij ook wel is dat die uitviel na lang volgas rijden. Als je dan aan het vacuum slangetje zoog en ff een tikje op de carb gaf, startte die weer en ging die weer als een malle
de vacuum doet het prima lijkt me, want ik kan hem wel gewoon een lange tijd stationair laten lopen bijvoorbeeld zonder dat hij uitvalt, en als ik gewoon "langzaam" rij dan doet hij het ook gewoon prima. De carb is net nieuw dus zou niet goed zijn als de vlotter blijft hangen, en hetzelfde geldt voor de vlotter, op lage snelheden doet alles het prima, maar bij die 85 is de vlotter dan waarschijnlijk leeg, alsof hij sneller zuipt dan dat hij bijvult
 
Precies hetzelfde gehad, klinkt als benzine. In je carb zitten (meestal) twee vlotters, welke gaan drijven als de vlotterbak vol zit. Zeker bij een schuin geplaatste carb willen deze nog al eens te snel gaan drijven en de carb afsluiten, waardoor je vlotterbak sneller leeggetrokken word dan je benzine aanvoer hem bij kan vullen. Kwestie van de pootjes van het hefboompje die door de vlotters omhoog geduwd word wat verder bijbuigen naar boven, zodat het langer duurt voor de toevoer zich sluit. Wel in de gaten houden of de carb niet gaat lekken hierna.

Wat ook nog te controleren is is de benzine toevoer. Even de slang van de carb halen en de benzineslang in een maatbeker hangen. Kijken hoeveel hij in een minuut geeft. 300/400ml moet ie echt wel geven is mijn ervaring. Misschien heb je er nog een benzinefiltertje of iets dergelijks tussen zitten, dit kan de flow ook zeer slecht beïnvloeden, zeker met verschillende slang diameters.
 
Een goedemiddag, ben ik weer, opnieuw, had het liever zelf gedaan, maar na een weekje afstellen en van alles geprobeerd te hebben ben ik toch maar weer naar sf gekomen om is even om advies te vragen.

Het gaat weer is om mijn roze top aerox, zo als jullie weten zit er nu een 24mm c16 setup op en dat maakt behoorlijk wat toeren, alleen ben ik nu in een heel raar tafereel gelopen, hij valt namelijk uit bij de +/- 85km/u, hij wil nog een stuk harder, maar hij valt dan gewoon uit, gas geven doet daarna niks meer, geen ontploffing, en zodra je stil staat valt hij gelijk uit. Even een minuutje wachten en dan start hij weer en blaast hij rustig door (tot de 85km), het is geen warmloper want de temperatuur is gewoon normaal 45 tot 55 graden. En het gebeurt ook elke keer op die snelheid. Ik dacht eerst dat het misschien de powerjet zou zijn, dat die in werking treed bij dat toerental en dat hij daardoor verzoop, maar als ik deze afdop dan heb ik het probleem nog steeds.

Het is ook geen geleidelijke uitvaller, het is gewoon opeens, bam, 0 power, geen leven, niks, en dan mag je hem laten uitrollen en sta je stil. Je hoort zeg maar geen gestotter of iets dergelijks.
Het zal waarschijnlijk wel iets met de carb te maken hebben, maar ik kan me niet bedenken wat dan het probleem zou zijn en hoe je dat kan oplossen, want vol gas is vol gas toch? Je kan niet zo veel veranderen aan vol gas als je 30 rijd en vol gas als je 80 rijd of wel? Dit is de run:
View attachment 67452

En daar vallen dus 2 dingen op, 1 is de 6 seconde van 0 naar 30, en 2 is dus dat hij er met +/- 85 mee op houdt, dat hij daarna nog even harder ging is door wind mee haha.

De 6 seconde van 0 naar 30 is ook een apart verhaal, want heb vrijwel alles geprobeerd, maar daar komt geen verandering in, heb Malossi blauw, Malossi rood, omega zilver en omega zwart trekveren geprobeerd, maar daar komt geen verandering in, omega zwart lijkt wel op het goede moment aan te grijpen, maar hij komt daarna gewoon niet goed weg, en bij 30 km/u schiet hij dan de toeren in en blaast hij hem rustig naar de 80. Had er eerst 4.1 rollen in, nu 3.6 maar ook dat lost het niet op, het eerste wat ik nu ga proberen is 3.2g rollen, maar die moet ik nog even bestellen. Al vind ik dat toch wel aardig licht voor een roze top.

De drukveer is al Malossi rood, en zo ver ik kon vinden is er geen Malossi zwart of paars voor minarelli, maar dat kan aan mij liggen want ik zweerde mensen met een paarse drukveer op minarelli gezien te hebben.

Dit is hoe de run hier boven klinkt op basis van toeren:

Iemand nog ideeën wat betreft de problemen? Met namen het uitvallen, maar voorstellen wat betreft de dip zijn natuurlijk ook welkom, scheelt weer onderdelen bestellen haha.
Zo te horen is de vlotterkamer gewoon leeg , werkt je benzinekraan nog wel goed ? als het vacuum wegvalt dan gaat je kraan dicht !! of het vacuumslangetje is lek , dit heb ik al eens meegemaakt met een skipper 125 cc , was uiteindelijk het vacuumslangetje.
 
Zo te horen is de vlotterkamer gewoon leeg , werkt je benzinekraan nog wel goed ? als het vacuum wegvalt dan gaat je kraan dicht !! of het vacuumslangetje is lek , dit heb ik al eens meegemaakt met een skipper 125 cc , was uiteindelijk het vacuumslangetje.
uiteraard werken deze goed, anders zou hij helamaal niet lopen, hij vult gewoon niet snel genoeg bij.
Maar ik ga is even kijken of ik de vlotter iets kan verbuigen, zo als david en brute en bassie al zijden.
 
Nou ik heb de metaaltjes van de vlotter wat bijgebogen maar er is niks veranderd, ik zie inderdaad wel wat jullie bedoelen met dat hij (te) vroeg afsluit, maar met het verbuigen van het "haakje" win je daar niet zo veel mee want er zit nog een paar mm tussen de hele vlotter en dat haakje, waardoor als de vlotter omlaag gaat eerst die paar mm ertussen nog weggewerkt moet worden voordat daadwerkelijk de kogel uit de benzine toevoer komt.

Ik heb even een foto bijgevoegd van hoe hij nu gebogen is, en de kogel lijkt nu wel iets eerder er uit te komen, maar het heeft niks veranderd in de praktijk.
 

Attachments

  • 20221107_122016.jpg
    20221107_122016.jpg
    154.1 KB · Views: 35
Maak eens een foto hoe je carb zit? Want als ik je uitleg een beetje begrijp zit je carb dus als hetware een beetje gekanteld/gedraaid in je spruitstuk? En wat voor kleur is je bougie nu? Koffiebruin of zwartig of grijs/wit?

de carb zit kaarsrecht, we maakten alleen even een vergelijking met hou een pwk normaal zou staan op een minarelli blok (bijna helemaal verticaal)

de bougie is goed, koffiebruin
 
nou ik heb hem nog is open gehaald, en na het metalen "staafje" waar de vlotternaald aan hangt iets omhoog gebogen te hebben, zodat hij sneller in contact komt met de vlotternaald, valt hij niet meer uit.

Alleen tot mijn verbazing gaat hij nu niet harder als dat hij destijds met de yasuni R en 17.5mm ging, hij wil niet harder als 85km/u en als ik op die snelheid rijd, valt hij elke paar seconde heel even een seconde weg, gewoon geen ontploffing lijkt het wel.
En hij zit op zijn hoogst in de toeren maar gaat gewoon niet harder.
 
Last edited:
nou ik heb hem nog is open gehaald, en na het metalen "staafje" waar de vlotternaald aan hangt iets omhoog gebogen te hebben, zodat hij sneller in contact komt met de vlotternaald, valt hij niet meer uit.

Alleen tot mijn verbazing gaat hij nu niet harder als dat hij destijds met de yasuni R en 17.5mm ging, hij wil niet harder als 85km/u en als ik op die snelheid rijd, valt hij elke paar seconde heelf een een seconde weg, gewoon geen ontploffing lijkt het wel.
En hij zit op zijn hoogst in de toeren maar gaat gewoon niet harder.
Deze keer geen mooie video?
:p

Ontstekingsprobleem?
Welk bouwjaar is deze scooter ook alweer?
En welke sproeier rijd je nu eigenlijk uiteindelijk mee?
 
Deze keer geen mooie video?
:p

Ontstekingsprobleem?
Welk bouwjaar is deze scooter ook alweer?
En welke sproeier rijd je nu eigenlijk uiteindelijk mee?
ik kan morgen wel even een video maken, al ben ik bang dat je er niet veel van hoort als ik 85 rij, behalve een flinke lading wind.

Het is een aerox uit 2008, en ik rij met sproeier 135, de boubie kleurt daar bij goed bruin, al heb ik mijn twijfels aangezien ik hem sinds dat ik deze carb er op heb geen andere kleur gezien heb, dus ik zal morgen ook even een nieuwe bougie proberen en even kijken welke kleur die wort.

De dip aan het begin is opgelost met 3.2 gram rollen en de luchtschroef naar 2 slagen.
 

hierbij de video, zo als ik al had voorspeld, meer wint dan dat je daadwerkelijk hoort wat er gaande is, maar je kan de toeren wel een beetje horen.
Dit is de run die bij de video hoort:

Screenshot_20221110-142005_Drag Racer.jpg
Hij pakt hem prima op tot de 70km/u dan is het opeens een slak op wielen geworden.

Ik merkte dat je vrij weinig hoort van dat hij telkens een beetje weg valt, maar dat je het meer voelt, hij trekt niet in een rechte lijn door zeg maar, hij zakt soms heel ff in, alsof hij enkele explosies mist.
 
Back
Top