Aerox gaat niet harder als 85 km/u

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag, ben ik weer, opnieuw, had het liever zelf gedaan, maar na een weekje afstellen en van alles geprobeerd te hebben ben ik toch maar weer naar sf gekomen om is even om advies te vragen.

Het gaat weer is om mijn roze top aerox, zo als jullie weten zit er nu een 24mm c16 setup op en dat maakt behoorlijk wat toeren, alleen ben ik nu in een heel raar tafereel gelopen, hij valt namelijk uit bij de +/- 85km/u, hij wil nog een stuk harder, maar hij valt dan gewoon uit, gas geven doet daarna niks meer, geen ontploffing, en zodra je stil staat valt hij gelijk uit. Even een minuutje wachten en dan start hij weer en blaast hij rustig door (tot de 85km), het is geen warmloper want de temperatuur is gewoon normaal 45 tot 55 graden. En het gebeurt ook elke keer op die snelheid. Ik dacht eerst dat het misschien de powerjet zou zijn, dat die in werking treed bij dat toerental en dat hij daardoor verzoop, maar als ik deze afdop dan heb ik het probleem nog steeds.

Het is ook geen geleidelijke uitvaller, het is gewoon opeens, bam, 0 power, geen leven, niks, en dan mag je hem laten uitrollen en sta je stil. Je hoort zeg maar geen gestotter of iets dergelijks.
Het zal waarschijnlijk wel iets met de carb te maken hebben, maar ik kan me niet bedenken wat dan het probleem zou zijn en hoe je dat kan oplossen, want vol gas is vol gas toch? Je kan niet zo veel veranderen aan vol gas als je 30 rijd en vol gas als je 80 rijd of wel? Dit is de run:
Screenshot_20221105-152436_Drag Racer.jpg

En daar vallen dus 2 dingen op, 1 is de 6 seconde van 0 naar 30, en 2 is dus dat hij er met +/- 85 mee op houdt, dat hij daarna nog even harder ging is door wind mee haha.

De 6 seconde van 0 naar 30 is ook een apart verhaal, want heb vrijwel alles geprobeerd, maar daar komt geen verandering in, heb Malossi blauw, Malossi rood, omega zilver en omega zwart trekveren geprobeerd, maar daar komt geen verandering in, omega zwart lijkt wel op het goede moment aan te grijpen, maar hij komt daarna gewoon niet goed weg, en bij 30 km/u schiet hij dan de toeren in en blaast hij hem rustig naar de 80. Had er eerst 4.1 rollen in, nu 3.6 maar ook dat lost het niet op, het eerste wat ik nu ga proberen is 3.2g rollen, maar die moet ik nog even bestellen. Al vind ik dat toch wel aardig licht voor een roze top.

De drukveer is al Malossi rood, en zo ver ik kon vinden is er geen Malossi zwart of paars voor minarelli, maar dat kan aan mij liggen want ik zweerde mensen met een paarse drukveer op minarelli gezien te hebben.

Dit is hoe de run hier boven klinkt op basis van toeren:

Iemand nog ideeën wat betreft de problemen? Met namen het uitvallen, maar voorstellen wat betreft de dip zijn natuurlijk ook welkom, scheelt weer onderdelen bestellen haha.
 
Advertisement - register to remove this

Hallo undercover.

Vaag verhaal wel. En vooral omdat ik vandaag voor het eerst een echte test gedaan heb met mijn firefox (minarelli) en roze Top. Ik was benieuwd wat hij werkelijk kon en of mijn afstelling goed was. Nou dat was het. Ik wist niet dat ik zo goed kon afstellen lol.

Via GPS heb ik nog niet bekeken wat hij kon. maar met de kilometerteller van de scooter ging hij tussen de 120 en 130km/h.

misschien heb je hier iets aan.

roze Top
21 mm polini carb.
Sproeier 95
Gasnaald hoogste stand.
3,8 gram rollen
rode malossi drukveer.
witte trekveren (polini) wil nog niet eens testen met gele van malossi.

Ben wel een poos bezig geweest met afstellen.

Heeft geen dip en trekt alleen maar door naar zijn top.

Geen idee dus wat het probleem is...
 
Hallo undercover.

Vaag verhaal wel. En vooral omdat ik vandaag voor het eerst een echte test gedaan heb met mijn firefox (minarelli) en roze Top. Ik was benieuwd wat hij werkelijk kon en of mijn afstelling goed was. Nou dat was het. Ik wist niet dat ik zo goed kon afstellen lol.

Via GPS heb ik nog niet bekeken wat hij kon. maar met de kilometerteller van de scooter ging hij tussen de 120 en 130km/h.

misschien heb je hier iets aan.

roze Top
21 mm polini carb.
Sproeier 95
Gasnaald hoogste stand.
3,8 gram rollen
rode malossi drukveer.
witte trekveren (polini) wil nog niet eens testen met gele van malossi.

Ben wel een poos bezig geweest met afstellen.

Heeft geen dip en trekt alleen maar door naar zijn top.

Geen idee dus wat het probleem is...
mm, ik heb de gasnaald ook op hoogste stand, 3,2 gram rollen, rode malossi drukveer.
Alleen een 24mm pwk met sproeier 135, nog al een verschil. En omega zwart nu, want malossi blauw of malossi geel was toen niet genoeg, ik kan het nu weer eens proberen met de 3.2 gram rollen, maar wit en zwart is zowat het grootste verschil mogelijk.
Hoe dan ook, deze afstelling trekt tot de 70 ook in een keer, redelijk vlot door maar bij de 70 heeft hij er gewoon geen zin meer in.
 
Zou je de 24mm niet omwisselen voor een 21mm.... 24mm is misschien wat overdreven..

Bij mij hangt er trouwens een yasuni R onbegrensd onder.
juist niet, ken genoeg mensen met een roze top 24mm c16 en dat is toch wel het optimale.
Een yasuni R had ik er eerst onder maar toen ging hij ook niet harder als 91 wind mee.
Post automatically merged:

Heb nog een laatste vermoeden, de zuiger, het lijkt er namelijk op dat die geen spoelpoorten heeft:

al vind ik het wel een gek verhaal, want deze zuiger zat er origineel bij: https://www.scooterdiscounter.nl/ci...due-plus-minarelli-horizontaal-lc-pen-10.html

En bovendien trekt hij wel goed, of niet?
 
Last edited:
juist niet, ken genoeg mensen met een roze top 24mm c16 en dat is toch wel het optimale.
Een yasuni R had ik er eerst onder maar toen ging hij ook niet harder als 91 wind mee.
Post automatically merged:

Heb nog een laatste vermoeden, de zuiger, het lijkt er namelijk op dat die geen spoelpoorten heeft:

al vind ik het wel een gek verhaal, want deze zuiger zat er origineel bij: https://www.scooterdiscounter.nl/ci...due-plus-minarelli-horizontaal-lc-pen-10.html

En bovendien trekt hij wel goed, of niet?
Inderdaad apart verhaal ik heb van de week de "black trophy" 70cc (zwarte top) van Top performance binnen gekregen.
De zuiger die daarbij zat had wel spoelpoorten, en de roze top zou toch een segmentje hoger moeten zijn dan de zwarte.
Bij mij was de kit verzegeld, misschien heeft de dozenschuiver vette vingers gehad, en em even "geleend" van je?
 
Inderdaad apart verhaal ik heb van de week de "black trophy" 70cc (zwarte top) van Top performance binnen gekregen.
De zuiger die daarbij zat had wel spoelpoorten, en de roze top zou toch een segmentje hoger moeten zijn dan de zwarte.
Bij mij was de kit verzegeld, misschien heeft de dozenschuiver vette vingers gehad, en em even "geleend" van je?
op de site staat deze zuiger er std bij dus dat lijkt me niet
 
Cilinders van Top Performance oa BlackTropy en Due Plus hebben gaten in de zuiger , vreemd dat die van jou dat niet heeft .
Vraag eens aan Circusofinsanity
hoe zijn zuiger er uit ziet , hij heb pas een Roze Top kit gekocht.
En waarom loopt dat ding van Circusofinsanity wel als de Brandweer ? met Yasuni R en 21 MM Polini.
Je uitlaat kan ook overkill zijn voor jou Set Up .
Bij jou klopt er gewoon (helaas ) iets niet ... zou mooi zijn als we het oplossen.
 
Last edited:
Cilinders van Top Performance oa BlackTropy en Due Plus hebben gaten in de zuiger , vreemd dat die van jou dat niet heeft .
Vraag eens aan Circusofinsanity
hoe zijn zuiger er uit ziet , hij heb pas een Roze Top kit gekocht.
En waarom loopt dat ding van Circusofinsanity wel als de Brandweer ? met Yasuni R en 21 MM Polini.
Je uitlaat kan ook overkill zijn voor jou Set Up .
Bij jou klopt er gewoon (helaas ) iets niet ... zou mooi zijn als we het oplossen.
bij deze @Circusofinsanity, heeft jou zuiger wel de 2 spoelpoorten zo als de foto bij k parts aangeeft?

Ik herinner me zelf nog dat jij mij hebt aanbevolen een c16 er onder te zetten @Brute-Force :eek:
Want een yasuni R is voor laag toerige cilinders, en een roze top is middel / in de buurt van hoog toerig.
Maar goed, toch jammer, 300+ euro uitgegeven aan exact 0 prestatie toenamen, want de 17.5mm yasuni R setup met std luchtfilter liep vrijwel hetzelfde als nu met de 24mm pwk, powerfilter, c16.
 
bij deze @Circusofinsanity, heeft jou zuiger wel de 2 spoelpoorten zo als de foto bij k parts aangeeft?

Ik herinner me zelf nog dat jij mij hebt aanbevolen een c16 er onder te zetten @Brute-Force :eek:
Want een yasuni R is voor laag toerige cilinders, en een roze top is middel / in de buurt van hoog toerig.
Maar goed, toch jammer, 300+ euro uitgegeven aan exact 0 prestatie toenamen, want de 17.5mm yasuni R setup met std luchtfilter liep vrijwel hetzelfde als nu met de 24mm pwk, powerfilter, c16.
Daar komt het verlossende antwoord.

Nee. Die van mij heeft ook geen spoelpoorten.
Ik zat net ook gelijk even te googlen of er überhaupt een zuiger van top is met spoelpoorten die op de due plus past. Maar kan m niet vinden...
 
Daar komt het verlossende antwoord.

Nee. Die van mij heeft ook geen spoelpoorten.
Ik zat net ook gelijk even te googlen of er überhaupt een zuiger van top is met spoelpoorten die op de due plus past. Maar kan m niet vinden...
mm, bedankt voor het verlossende antwoord haha, dan kan het niet anders dan dat de vertanding toch te kort is lijkt me.

Maar dat blijf ik toch appart vinden want standaard minarelli / aerox vertandingen horen toch gewoon wel richting de 120 aan te kunnen zo ver ik weet.

Is er nog iets anders (in de overbrenging) wat de topsnelheid zo drastisch kan beperken?
 
mm, bedankt voor het verlossende antwoord haha, dan kan het niet anders dan dat de vertanding toch te kort lijkt mij.

Maar dat blijf ik toch appart vinden wil standaard minarelli / aerox vertandingen horen toch gewoon wel richting de 120 aan te kunnen zo ver ik weet.

Is er nog iets anders (in de overbrenging) wat de topsnelheid zo kan verbeteren?
lk heb ook nog de originele vertanding erin zitten hoor. En de scooter heeft 38k gelopen. .
 
lk heb ook nog de originele vertanding erin zitten hoor. En de scooter heeft 38k gelopen. .
Indien elk minarelli blok dezelfde std vertanding heeft dan kunnen we dat ook uitsluiten. Alleen weet ik niet of ik daar nou bepaald blij mee ben, want dat betekent dus ook dat ik zelf geen idee meer heb wat het probleem dan is.

Welke v-snaar, halfpoulie en vario heb jij er in @Circusofinsanity?
 
nog mensen met een idee? Ik heb nog wat lopen kloten en alle (shim) ringen er tussen uit gehaald, maar nog steeds niet harder dan 90km/u
Bij mij was het probleem dat de v snaar niet hoog genoeg in de vario ging. Scooter bleef maar haken op 85 met diverse setups. Dit was met een polini vario (gekregen bij de scooter). Heb toen mhr vario voor minarelli gekocht. Gaat nu 100-105 teller met Malossi giet en yasuni r.
 

Attachments

  • IMG_20221114_181110.jpg
    IMG_20221114_181110.jpg
    175.8 KB · Views: 11
Bij mij was het probleem dat de v snaar niet hoog genoeg in de vario ging. Scooter bleef maar haken op 85 met diverse setups. Dit was met een polini vario (gekregen bij de scooter). Heb toen mhr vario voor minarelli gekocht. Gaat nu 100-105 teller met Malossi giet en yasuni r.
heb een mallosi multivar er in, en heb inderdaad ook het idee dat de v snaar niet hoog genoeg in de vario komt. Maar of dat nou een verschil van +/- 40km moet gaan oplossen betwijfel ik.

Ik kan eens een dikkere v snaar proberen en een lichtere drukveer, maar rood hoort prima te zijn.
 
heb een mallosi multivar er in, en heb inderdaad ook het idee dat de v snaar niet hoog genoeg in de vario komt. Maar of dat nou een verschil van +/- 40km moet gaan oplossen betwijfel ik.

Ik kan eens een dikkere v snaar proberen en een lichtere drukveer, maar rood hoort prima te zijn.
Ja kan veel schelen. Zet een streep op de vario weet je het gelijk. Drukveer moet zo licht mogelijk. Rood lijkt mij aan de sterke kant. Ik heb wit maar heb ook een mildere cilinder.. Misschien is geel een optie.
 
Back
Top