Aerox gaat bij 3/4 gas net zo hard als bij vol gas

Isseybor

AEROX
Hallo iedereen,

Ik heb een Aerox uit 2005 met volgende setup:

Malossi sport 70cc
Leovince touring uitlaat (geen prop)
17,5mm carb (sproeier 92)
Standaard luchtfilter (begrenzing eruit)
5gr rollen
Witte Malossi drukveer
Vario en koppeling zijn standaard

Het probleem is dat hij niet harder gaat dan zo'n 85 kmh teller. Hij haalt en behoudt de 85 kmh met vol gas en 3/4 gas. Lijkt net alsof er soort begrenzer in zit. Wat is probleem denken jullie?
 
Advertisement - register to remove this

Hallo iedereen,

Ik heb een Aerox uit 2005 met volgende setup:

Malossi sport 70cc
Leovince touring uitlaat (geen prop)
17,5mm carb (sproeier 92)
Standaard luchtfilter (begrenzing eruit)
5gr rollen
Witte Malossi drukveer
Vario en koppeling zijn standaard

Het probleem is dat hij niet harder gaat dan zo'n 85 kmh teller. Hij haalt en behoudt de 85 kmh met vol gas en 3/4 gas. Lijkt net alsof er soort begrenzer in zit. Wat is probleem denken jullie?
Gaskabel begrenzer?
 
Gaskabel begrenzer?
Nee dat denk ik niet, hoor wel geluidsverschil namelijk en voel dat ik de kabel verder aantrek.
Post automatically merged:

Kijk de kleur van de Bougie Eens na, ik vind de sproeier aan de grote kant.
Zou daar weer eens naar kijken. Had met mij Std 50cc sproeier 88. Was met een 12mm carb en bougie koffiebruin. Nu is de bougie zwart maar vind het raar om lager te gaan.
 
Die Leo Touring is ook een (echte) standaard 50cc uitlaat, niks mis mee maar i.c.m. een laagtoerige 70cc is het een draak!
Ik denk ook dat een andere uitlaat (en/of type) er meer er uit zal (kunnen) halen.
Dit is echter een keuze die je zelf moet maken...

Gasnaald staat ook goed afgesteld.., dus niet te rijk?
 
ik had hetzelfde, carb ging niet helemaal open met volgas dus heb snelgas erop gedaan. maarja dat was 24mm ik weet niet of je hetzelfde probleem hebt met een 17mm. anders doe je ff je luchtfilter eraf en kijk je of die open 100% gaat.
 
Uitlaat zou kunnen. Gasschuif gaat denk ik wel volledig open omdat ik een verandering in toon hoor. Inlaat geluid wordt duidelijk harder als je meer gas geeft. Optrekken gaat ook sneller met volgas dan met halfgas. Maar het lijkt net of hij geen hogere "versnelling" meer heeft. Gaat ook even hard met z'n tweeën.
Post automatically merged:

Die Leo Touring is ook een (echte) standaard 50cc uitlaat, niks mis mee maar i.c.m. een laagtoerige 70cc is het een draak!
Ik denk ook dat een andere uitlaat (en/of type) er meer er uit zal (kunnen) halen.
Dit is echter een keuze die je zelf moet maken...

Gasnaald staat ook goed afgesteld.., dus niet te rijk?
Gasnaald staat trouwens in de normale stand. In het midden.
 
Bedankt weer voor alle reacties. Ga een power1 Vario monteren hoor dat standaard minarelli Vario's toch al niet heel goed zijn. Is ook al 17 jaar oud. Als ie daarmee net zo raar doet dan zet ik een streepje op de vario
 
85 km/u met de Leo is helemaal niet verkeerd wat dat betreft.., enkel met een goede/juiste terugloper uitlaat valt er meer uit te halen.
Met de nieuwe vario zal de topsnelheid praktisch hetzelfde blijven (kan iets schelen, maar verwacht geen wonderen), de P1 vario zorgt voor een stabieler toerenverloop met ook (een stuk) minder rpm/tpm op top!

Nadeel is wel dat je het rollengewicht moet aanpassen omdat de P1 vario een steilere hoek (lees: loopvlak) heeft t.o. de standaard vario.
Zonder carterkap gaan rijden kan resulteren in een gebroken motorblok, dus niet doen!

Edit: De 17,5 mm carburateur is niet standaard en aansluitingen kunnen dus afwijken.
Dit klinkt misschien wat vreemd maar voor de gaskabel en handmatige chokekabel kan het wel uitmaken.

Tenzij je nieuwe kabels hebt aangeschaft kan het zo zijn dat je de huidige standaard kabels moet gaan aanpassen.
(maat/afstand van de kabelgeleiders kan ook flink afwijken)
Uiteraard heb ik het hier dan over de buitenmantel en niet de kabel zelf!

Een streep trekken (met viltstift) op de vario en/of halfpoelie kan wel, echter zegt dit niet heel veel v.w.b. de juiste afstelling.
Het kan echter wel dienen als indicatie waar je het qua gewicht moet zoeken!


De enige die dit echt heeft uitgezocht is Aidix van de website; Revolution 70 die inmiddels niet meer bestaat helaas.
Misschien dat het nog terug te vinden is op het fora hier of het www?
 
Last edited:
85 km/u met de Leo is helemaal niet verkeerd wat dat betreft.., enkel met een goede/juiste terugloper uitlaat valt er meer uit te halen.
Met de nieuwe vario zal de topsnelheid praktisch hetzelfde blijven (kan iets schelen, maar verwacht geen wonderen), de P1 vario zorgt voor een stabieler toerenverloop met ook (een stuk) minder rpm/tpm op top!

Nadeel is wel dat je het rollengewicht moet aanpassen omdat de P1 vario een steilere hoek (lees: loopvlak) heeft t.o. de standaard vario.
Zonder carterkap gaan rijden kan resulteren in een gebroken motorblok, dus niet doen!

Edit: De 17,5 mm carburateur is niet standaard en aansluitingen kunnen dus afwijken.
Dit klinkt misschien wat vreemd maar voor de gaskabel en handmatige chokekabel kan het wel uitmaken.

Tenzij je nieuwe kabels hebt aangeschaft kan het zo zijn dat je de huidige standaard kabels moet gaan aanpassen.
(maat/afstand van de kabelgeleiders kan ook flink afwijken)
Uiteraard heb ik het hier dan over de buitenmantel en niet de kabel zelf!

Een streep trekken (met viltstift) op de vario en/of halfpoelie kan wel, echter zegt dit niet heel veel v.w.b. de juiste afstelling.
Het kan echter wel dienen als indicatie waar je het qua gewicht moet zoeken!


De enige die dit echt heeft uitgezocht is Aidix van de website; Revolution 70 die inmiddels niet meer bestaat helaas.
Misschien dat het nog terug te vinden is op het fora hier of het www?
Dankjewel voor de reactie. Ik zal eens goed naar de carb kijken is wel een delllorto 17.5mm lijkt dus erg veel op de standaard Aerox carb. Gasskabel had ik toen ook afgesteld op de nieuwe gasschuif leek allemaal goed te werken. Maar zou er weer eens naar kijken. Uitlaat ga ik niet vervangen omdat ik een terugloper te erg vind opvallen. Het afstellen van de vario moet wel lukken is gewoon een kwestie van veel testen.
 
Wil je Prestatie , zal je toch een Terug loper er onder moeten monteren , Yasuni R bijv :
Denk dat een Sito Plus wel wat beter is als een Leovince touring uitlaat .
Tja... wat is je doelstelling ........
 
Back
Top