aerox doet raar

pieter0426

New Member
hallo,

ik heb sinds kort een aeroxje gekocht 50cc 17,5mm carb en een sport filter hij reed rond de 80 kmh op de teller..
maar nu doet hij het niet meer heb er al een standaart luchtfilter opgedaan maar alsnog problemen ook een nieuwe carb is lichtijes opgelost maar nog niet 100%
Mijn probleem is: Als ik rij stopt hij er opeens mee alsof hij geen benzine meer krijgt.. maar als dit niet gebeurt en ik wil remmen voor een bocht en dan weer gas geven na de bocht krijgt hij een enorme dip en dan moet ik spelen met mijn gas om weer normaal gas te geven 9 van de 10x valt hij wel uit...

iemand die mij kan helpen? ik heb van alles geprobeert en afstellen ook maar dat doet dus niks
 
Advertisement - register to remove this

Het is een imitatie en heb tot sproeier 98 geprobeert daar boven heb alleen nog maar een 126 die erin zat en bij 98 doet hij het ook en stottert hij bij wegrijden
 
Ik weg voordat ik een andere carb had het probleem dat als ik afremde hij bleeft hangen bij 30 km stotterent als ik weer gas gaf toen was het een beetje opgelost als ik olie op mijn koppeling deed dat stukje dat zegmaar uitzet
 
Het is een imitatie en heb tot sproeier 98 geprobeert daar boven heb alleen nog maar een 126 die erin zat en bij 98 doet hij het ook en stottert hij bij wegrijden
Dat lijkt mij dan ook precies het probleem: imitatie carburateur

Had ooit exact zoiets met Taiwan rommel, tot sproeier 94 (standaard luchtfilter!) geprobeerd en bleef maar lucht zuigen...
Lucht/stationair afstelling totaal zinloos bij deze dingen.
 
Maar wat is dan het probleem met dat hij gaat stotteren als ik afrem voor bijv een bocht? Heeft iemand dit probleem ooit gehad ik denk zelf dat het aan mijn koppeling ligt maar weet dus niet zeker iemand die mij hiermee kan helpen? Hij slaat dan soms ook af tijdens het rijden...
 
Stotteren heeft niets met overbrenging, koppeling etc te maken. Bougie al gecheckt? Is deze zwart/nat = mengsel te rijk. En dat zal 't geval zijn bij een 98 sproeier...17.5 standaard is 80 al goed.

Zorg eerst dat je wegblijft van imitatie carburateurs is mijn advieso_O
 
Maar als ik 80 pak dan rijd hij alleen met choke aan.. Ik ga maar weer de ori carb eronderzetten en ik heb btw een gianelli extra eronder zitten

Dit is een teken dat maatje 80 inderdaad te klein is.
Het stotteren is juist weer het tegenovergestelde en dan is de sproeier meestal te ruim.

Men moet ook niet vergeten dat deze scoot een tijdje met een open kelk en/of luchtfilter heeft gereden i.c.m. een enorm grote sproeier.
Goed afstellen is dus een must..., ook het luchtinlaat gedeelte goed afstellen met een reeds warme motor zal geen overbodige luxe zijn.
Ik rijdt zelf ook o.a. op een standaard Aerox welke voorzien is van een carburateur met mechanische choke.
Heb ook een 17,5 mm carb i.c.m. een standaard luchtfilter en de sproeiermaat is 82 en/of 84 (weet ik niet precies meer helaas)
Dit is groot zat in mijn beleving..., heb er ook nog RS-70 uitlaat onder zitten van Tecnigas.

Ding gaat als een Jekko in ieder geval...., is verder niet belangrijk.
Vermoed dus dat jij het tussen maat 82-84-86 moet zoeken, ligt eraan of de originele vernauwingtube aanwezig is in het luchtfilter.
 
Nou dat valt wel mee hoor..., en wat je nu suggereert qua sproeier is natuurlijk ridicuul.
Ik heb ook op 1 van m'n scoots een imitatie carburateur en deze voldoet prima wat dat betreft.

Er zijn echter een hoop prularia carburateurs te koop ja, maar dit betreft veelal de 4 takt carburateurs.
 
en wat je nu suggereert qua sproeier is natuurlijk ridicuul.
Bij imitatie carburateurs die niet van echt te onderscheiden zijn gaat men er graag vanuit dat deze probleemloos werken, 2takt of 4takt. Zeer aanlokkelijk voor de helft van de prijs ipv een originele Dellorto /Keihin

Als je dergelijke problemen tegenkomt maar geen idee hebt waar 't vandaan komt ben je eindeloos aan het zoeken/afstellen terwijl de carburateur vanaf begin al simpelweg niet deugt.

En in deze context kom ik bij die ridicule sproeiermaat;)
 
Last edited:
Ik spreek je ook niet geheel tegen hoor!
Er is alleen nu erg veel wat de markt doet overstomen.

Dus goede info is erg van belang.
Aftermaket parts welke aangeboden worden via E-bay bijvoorbeeld kan heel vervelend uitpakken is mijn ervaring.
Cilinders waarvan de timingen niet kloppen, en de zuiger niet rond is maar ovaal.

Zelfs imitatie luchtfilters waarvan de aanzuigbuis van het luchtinlaat rare wervelingen teweeg brengt zodat afstellen erg ingewikkeld wordt heb ik ook d.i.v. keren mogen ervaren helaas! :eek:
 
Ik spreek je ook niet geheel tegen hoor!
Er is alleen nu erg veel wat de markt doet overstomen.

Dus goede info is erg van belang.
Aftermaket parts welke aangeboden worden via E-bay bijvoorbeeld kan heel vervelend uitpakken is mijn ervaring.
Cilinders waarvan de timingen niet kloppen, en de zuiger niet rond is maar ovaal.

Zelfs imitatie luchtfilters waarvan de aanzuigbuis van het luchtinlaat rare wervelingen teweeg brengt zodat afstellen erg ingewikkeld wordt heb ik ook d.i.v. keren mogen ervaren helaas! :eek:
Je moet die riducule sproeiermaat ook niet al te letterlijk nemen natuurlijk :) maar heb zelf tot afgrijzen deze dingen al eens meegemaakt, wanhopig sproeiers gaan vergroten terwijl de fabrieks setting /basis gewoon al niet deugt. En dat is
A. Weggegegooid geld
B. Zonde van de tijd
 
Eerlijk gezegd zat er bij de TS z'n eerste afstelling al een absurd grote sproeier geplaatst.
En ik vergeet vaak dat ik de beschikking heb tot een bijna absurde hoeveelheid aan onderdelen.
(plus/minus, 20 jaar mina onderdelen gespaard...lol)

Vaak is dan het e.e.a. nog wel te redden v.w.b. carburateurs en/of luchtfilters.
Maar goed, je hebt volkomen gelijk wat betreft de fabriek setting /basis van zulks soort inferieure goederen en/of onderdelen.
Goedkoop blijkt dan vaak weer op duurkoop uit te lopen helaas.
 
Back
Top