Aerox doet raar na vervangen cilinder en krukas

Aerox2004

Well-Known Member
Hallo iedereen,

Aangezien scooterfreaks uit de lucht is, zal ik hier mijn vraag posten, want het is echt heel dringend.
Ik zal alles vanaf het begin zeggen, het kan wel lang duren om te lezen :D
Neem je tijd zou ik zeggen ;)

Dus 1 maand geleden wou mn aerox niet meer starten, dus ik had de carbu uitgekuist, dan startte hij weer, maar er kwam een vreemd geluid uit de cilinder en krukas, telkens als ik op topsnelheid reed, begon het geluid luider en luider te worden tot die uitviel. Dus ik had hem naar de dealer gebracht en hij had de carbu nog eens uitgekuist en ontsteking nagekeken, dan dacht ik het is eindelijk in orde maar nee. Toen ik van dealer terug naar huis reed begon dat geluid weer te komen en uiteindelijk viel hij uit.
Dan kreeg ik hem niet meer gestart, dus nieuwe cilinder en zuiger gestoken, ik kon hem nog steeds niet starten. Toen zag ik dat de krukas vast was gelopen (waarschijnlijk door de terugloopuitlaat met te kleine sproeier en varioring).
Krukas kon ik zelf niet vervangen, dus had ik het motorblok van zijn as gehaald en naar de dealer gebracht.
Hij heeft een nieuwe krukas en lagers gestoken, hij heeft gelijk de cilinder nagekeken en terug gemonteerd.
Ik heb mijn aerox terug in elkaar gestoken en heel vreemd, maar de kickstarter doet het niet, hij raakt gewoon het ronsel van de kickstarter op de krukas niet. Het ronsel zich nochtans echt op het uiteinde van de krukas, verder kan die gewoon niet zitten, maar toch raakt de kickstart het niet. Vroeger wel, nu niet, dus vreemd.
De batterij was plat na lange tijd stil te staan, dus heb ik die met mijn auto met de startkabels kunnen starten (duurde wel even voor hij startte).
Nadat hij gestart was, ging ik ermee rijden en ineens hoorde ik ontploffingen in de cilinder of uitlaat en dan viel hij stil. Dan kon ik hem weer starten, maar hij blijft niet draaien, hij valt telkens stil en uiteindelijk start hij niet meer tot ik 5-10 minuten wacht. Het achterlicht zit ook heel de tijd te knipperen, maar misschien komt dat omdat het voorlicht niet aangesloten is.
Ook ruik ik een enorm verbrande geur en er komt allemaal rook van de carburateur. Volgens mij is de cilinder aan het warmlopen.

Dus dit is allemaal al gedaan:
-Nieuwe cilinder en zuiger
-Nieuwe krukas en lagers
-Carburateur schoongemaakt
-Ontsteking nagekeken door de dealer

Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn?
Ik heb meer dan 350 euro uitgegeven aan alles en ik heb echt geen zin om nog meer kosten te maken.
Ik snap echt niet wat er aan de hand is. En ook vreemd dat de kickstarter niet werkt.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Doet je koeling het wel goed? Als jij zegt dat hij aan het warmlopen is, zou het kunnen dat je gewoon te weinig koelvloeistof nog hebt, of je radiator slangen zitten verstopt.
Heb je ooit blauwe rook gehad?
Dit betekent dat je namelijk koelvloeistof aan het verbranden bent, dit kan leiden tot een tekort.
 
Doet je koeling het wel goed? Als jij zegt dat hij aan het warmlopen is, zou het kunnen dat je gewoon te weinig koelvloeistof nog hebt, of je radiator slangen zitten verstopt.
Heb je ooit blauwe rook gehad?
Dit betekent dat je namelijk koelvloeistof aan het verbranden bent, dit kan leiden tot een tekort.

Koelvloeistof krijgt die echt wel genoeg, dat weet ik zeker.
Want de koelvloeistof spuit uit de slangen als ik ze er een beetje afhaal.
 
Nooit de accu van de auto aan je scooter hangen, dat is namelijk erg dom..
Beide accus hebben een hele andere ampere.. Van een scooter zal hoogstens tussen de 1 -4 ampere liggen..
Van een auto is deze 45 amper vaak.. Dus iets van je elekra is dus nou door geklapt..

Als je achterlicht knipperd vermoed ik de spannings regelaar die is door geslagen, als je pech hebt is je bobine en cdi en of stator ook naar de klote..


Betreft het kickstart probleem, waarschijnlijk is de krukas niet goed geplaatst en zit deze teveel in de ontstekings kant.. Dus kick starter komt niet tegen het rondsel meer aan.. Overigens moet je niet verwachten dat elke scooter dealer verstand heeft van een nieuwe krukas plaatsen.. Sommige van hun rommelen maar wat aan..

Ook zou eventuele opvulringentjes kunnen missen, die horen er namelijk wel daar te zitten..
Ook hoort er een carter pakking tussen deksel en carter, die hoort daar bij minarelli als afstands shim.

Ontploffingen in cilinder en uitlaat, dan staat de timing van de onsteking verkeerd, in dit geval te laat.. Dan ontsteekt hij als de zuiger allang naar onderen aan het gaan is en dus de uitlaatpoort open staat..

(misschien CDI defect, door je auto accu aan te sluiten?)
 
Nooit de accu van de auto aan je scooter hangen, dat is namelijk erg dom..
Beide accus hebben een hele andere ampere.. Van een scooter zal hoogstens tussen de 1 -4 ampere liggen..
Van een auto is deze 45 amper vaak.. Dus iets van je elekra is dus nou door geklapt..

Als je achterlicht knipperd vermoed ik de spannings regelaar die is door geslagen, als je pech hebt is je bobine en cdi en of stator ook naar de klote..


Betreft het kickstart probleem, waarschijnlijk is de krukas niet goed geplaatst en zit deze teveel in de ontstekings kant.. Dus kick starter komt niet tegen het rondsel meer aan.. Overigens moet je niet verwachten dat elke scooter dealer verstand heeft van een nieuwe krukas plaatsen.. Sommige van hun rommelen maar wat aan..

Ook zou eventuele opvulringentjes kunnen missen, die horen er namelijk wel daar te zitten..
Ook hoort er een carter pakking tussen deksel en carter, die hoort daar bij minarelli als afstands shim.

Ontploffingen in cilinder en uitlaat, dan staat de timing van de onsteking verkeerd, in dit geval te laat.. Dan ontsteekt hij als de zuiger allang naar onderen aan het gaan is en dus de uitlaatpoort open staat..

(misschien CDI defect, door je auto accu aan te sluiten?)

Ja, misschien wel, hoe kan ik zien of de CDI defect is?
En er zit een pakking tussen carterkap en carter.
Is het dan erg dat de scooter al gedraaid heeft al de krukas niet goed zit? Want volgens mij zit de drijfstang dan ook niet correct?
 
Back
Top