Aerox cilinder tunen (50cc)

Ik bedoel ook niet beunen. Maar als ik van spNk hoor dat het gewicht heel anders kan zijn dan met een std vario. Dan koop ik bijv. een setje van 4 gram oid, die is wss niet in 1 keer goed, dus dan heb je 3 setjes oid waar je geen klap mee doet:p

Edit: en jammer van je geld.
 
Mja ik heb hier ook tig setjes rollen liggen en dat kan altijd handig zijn. Je kunt natuurlijk ook zo'n setje testrollen kopen van stage 6 ;)
 
Was eventjes aan het meelezen, en om terug te gaan op het 'broodje aap' verhaal over de P1 vario.. het is helaas wel waar.
Na een km'tje of 50 had ik leuke vierkante rolletjes.

Waar komt dit door? Door het ietwat slecht afgewerkte bovenste deel van de vario, dit is scherp waardoor op hoge snelheid je rolletjes opgevreten worden.

Randjes even wegschuren en je hebt nergens meer last van.
 
Soms direct, soms na een tijdje... Ze komen tussen de plaat en glijbanen vast te zitten, waardoor je vario dus niet meer terug kan. Wat je dan krijgt is dat je scooter er een half uur over doet om weer op snelheid te komen.

Verder kan het geen kwaad.
 
Ik moet het toch nog even zeggen :p bespaar je al die centen en gooi er een 70cc onder, of wacht tot je motorscooter mag ;)

Een andere vario doet echt niks merkbaars als die jij nu hebt nog goed is, als je nu een dip had die je niet weg kreeg ala, maar je gaat er echt niet ineens harder van optrekken. Laatst nog een originele aerox vario vervangen door splinternieuwe P1 (40-50 eur), doet echt niets extra, ook niet met een technigas next ipv de originele uitlaat dus ja..

Cilinder bewerken moet je zoals melf al zegt weten wat je doet, helemaal als je echt voelbaar prestatie verschil wil.
 
Hmm, oke.

Ik twijfelde zelf ook al. Ik ga ook geen nieuwe cilinder etc kopen.

En dacht zelf ook al dat het niet zoveel nut had, dus ik zie nog ff :p
 
Ik bedoel ook niet beunen. Maar als ik van spNk hoor dat het gewicht heel anders kan zijn dan met een std vario. Dan koop ik bijv. een setje van 4 gram oid, die is wss niet in 1 keer goed, dus dan heb je 3 setjes oid waar je geen klap mee doet:p

Edit: en jammer van je geld.

tja , je zult om goed af te kunnen stellen iig 2 a 3 drukveren moeten hebben , en zo'n 3 a 4 setjes gewichten minimaal , en verschillende sterktes trekveren , ook zijn een set shims en een aantal sproeiers makkelijk..

ook de v-snaar belangrijk zijn , zo kan het zijn dat ie met sommige snaren niet zo mooi loopt..

al met al zijn er veel variabelen die meespelen en met elkaar bepalen hoe het zaakje loopt..

zelfs de manier waarom het blok in elkaar zit kan invloed hebben , zoals welke keerringen , hoe ze erin zitten , hoe staat de cilinder op het carter , wat is de speling op zuiger/cilinder , de staat van het membraan , hoe schoon het blok is (met name de variokant) etc etc..

vaak is het ook zo dat nieuwe scooters (waar dus nog niet aan is gesleuteld) beter reageren..
 
Hmm, oke.

Ik twijfelde zelf ook al. Ik ga ook geen nieuwe cilinder etc kopen.

En dacht zelf ook al dat het niet zoveel nut had, dus ik zie nog ff :p

Gewoon kopen. Standaard minarelli ding is echt prut. Ik heb duidelijk verschil gemerkt toen ik mijn originele verving voor deze, scheelde zelfs 15km/h op top.
 
mijn originele vario in mijn aerox (1998 en dus mijn eerste minarelli nieuw gekocht) heb ik met std vario gereden icm een Bidalot S2 waarbij ik alleen de trekveren en rollen heb afgesteld , en een 76 sproeier , deze liep 105 op de teller , nu heb ik daar later een Polini vario , met 17,5mm op gezet icm een Polini snaar en Polini goudkleur drukveer , dit liep net 4 km sneller..

dit als voorbeeld..

maar al met al heb ik daarna in de jaren nooit vernomen dat een scooter echt zomaar sneller ging door alleen een andere vario..

kort gezegd , of je afstelling is gewoon niet goed , of je rommel is/was versleten oid..
 
M'n afstelling is nog niet helemaal perfect.

Heb nu een std drukveer erin, moet een gele in. Sproeier is aan de grote kant.

Het kan best zijn dat mijn vario versleten is. Op de vario zelf + de halfpoulie zit een aardige streep. Kan hij daardoor slechter presteren?

@ spNk

Gewoon die multivar nemen?

Of een goedkope P1 vario en dan gelijk een nieuwe halfpoulie erbij?
 
Back
Top