Aerox cilinder tunen (50cc)

Vincent-Aerox

Scooterloos
Jongens,

Ik heb een vraagje:

Wat valt er met een luchtfreesje aan een std 50 cilinder te bewerken.
Heb wat gelezen over de uitlaatpoort rond maken, maar het werd me niet duidelijk of dit goed kan én of het wel zin heeft.

Graag tips/manieren voor het bewerken van een 50cc cilinder met een luchtfreesje.

Bedankt alvast!

Vincent
 
Advertisement - register to remove this

De onderkant van de uitlaatpoort loopt meestal schuin omhoog. Rond frezen bedoelen ze dat je het schuine ook gewoon recht maakt. Verschil is volgens mij te verwaarlozen.
 
ik heb het vaker gedaan (geprobeerd dus), het heeft geen nut , alleen bij extremere tuning..

het belangrijktste is de poorttiming , en de keuze van de uitlaat.

het mooiste is om een goeie zuiger te monteren met 1 veer , en de poortiming veranderen , daarnaast een zeer goeie uitlaat gebruiken.

mja , alles hangt samen , dus carburatie , overbrenging , etc. etc. moeten ook goed zijn , en hoe verder je tuned hoe meer als je moet aanpassen.

persoonlijk zou ik gewoon een std cilinder zo laten , en een zeer goeie uitlaat hiervoor gebruiken en goed afstellen , met een 17,5mm dell'ortho en een degelijke vario , dit alleen kan al HEEL erg mooi lopen..
 
Oke, dank voor de info.

Maar je kunt dus niet zelf iets bewerken waardoor de prestaties/acceleratie/snelheid omhoog gaat?

Ik was zelf al van plan om een andere vario te kopen.

Hier even mijn setup: (verbeterpunten hoor ik graag)

- Aerox 50
- Giannelli Reverse (ben niet van plan om een andere uitlaat te kopen, R of Shot bijv.)
- Malossi Fly
- Malossi Multivar komt er dan
- 12mm handchoke

Wat zijn punten om te verbeteren waardoor de prestaties een (flink) stuk hoger liggen.

Of is het ook mogelijk om de uitlaatpoort te bewerken + de Malossi vario te gebruiken en daardoor al prestatie verschil te merken?
 
uitlaatpoort bewerken in de zin van hoger leggen resulteert in een powerband die wat hoger ligt dus dan zul je eerder alsnog naar een andere uitlaat moeten kijken.

En wat je kunt verbeteren zodat de prestaties een (flink) stuk hoger liggen -> DR70(rpm) :p
 
een reverse is een baggerpijp om wat mee te doen , sowieso is het niet echt een topper imo..

je kunt wel willen frezen e.d. , maar dat is nou juist het laatste wat je moet doen ..

en zeker niet als je niks wilt vervangen..

eerst een fatsoenlijke uitlaat , icm een 17,5mm carb en een goeie vario en dit goed afstellen..

en een multivar is zonde van de centen , die slijt binnen no-time weg..

een fly clutch is gewoon een vervanging van std koppeling , dus onnodige uitgaven , ik snap dus niet waarom je loopt te mekkeren dat je niks anders wilt kopen, terwijl je wel zulke onzin dingen wilt kopen 8P
 
Ik wil niet perse frezen, ik wilde gewoon weten wat de mogelijkheden waren.

Ik weet dat een Fly een vervangingskoppeling is en niet beter is dan een std. Heb hem ook niet gekocht omdat ik dacht dat ie beter was oid.

Welke uitla(a)t(en) + vario('s) raadt jij aan?

Ik begreep iig dus al een Dell"Ortho 17,5.

En hoeveel win ik qua prestaties daarmee?

Hij rijdt nu opzich prima etc. en ik vroeg me af wat er mogelijk was. Als de prestaties er bijna niet op vooruit gaan laat ik het mooi zo.

Bedankt weer!
 
Met alleen de carburateur zul je alleen veel meer benzine verbranding, ietsje sneller optrekken en misschien 5 km harder rijden.

De uitlaat die ik altijd iedereen aanraad, omdat het gewoon 1 van de beste pijpjes is voor de 50cc en laag toerige 70cc (als je ooit overstapt naar een DR70 bijvoorbeeld), is een YASUNI R.
Gianelli Shot is ook een leuke keuze, eigenlijk vergelijkbaar met de Yasuni.

Verder betreft je variateur, zou ik deze lekker laten zitten.
Anders kun je altijd nog kijken voor een P1 vario, in mijn ogen zijn het best goede variateurs.
En ik bedoel, je hebt geen MHR vario nodig op je 50cc'tje.
 
het zijn alle kleine beetjes die het samen doet , maar je moet niet vergeten dat hoe verder je gaat hoe moeilijker het word en hoe duurder..

een carburateur ga je niet sneller door , in het totaalplaatje loopt het gewoon net wat mooier. meer brandstof verbruik je niet perse , iig niet merkbaar.

std minarelli vario's zijn niet zo geweldig hoor.
 
Van een andere vario op een al goed afgestelde scooter merk je weinig bij mina is mijn ervaring. Als je merkbaar meer wil kom je aan meer verbranding dus meer cc's.

Alles wat je er nu nog aan doet, racevario + beter uitlaat etc zal wel helpen maar niet dat je zegt damn wat een power ineens.
 
En mijn ervaring is dat het met een andere vario het geheel een stuk mooier loopt, en vaak ook nog harder op top.
 
veel sneller gaat het meestal niet , alleen zal een goeie vario makkelijker af te stellen zijn , een mooier toerenverloopt toelaten en ook langer goed blijven tov een std vario.

ik vind de polini High speed voor mina verticaal op een horizontaal wel een goeie vario , echter heb ik deze bij euroscooters vandaar gehad en staat nu niet meer op de site , de speed control vind ik minder.

er zijn meerdere goeie vario's , en ook goedkope vario's wel zoals Power one bijv.
 
Oke, bij dijkman hebben ze hem ook niet? Ik zie wel de super speed staan.

Kun je de vario's van goed naar slecht sorteren die je zou aanraden?
 
Even weer wat vraagjes.

Ik zit er aan te denken om misschien toch de uitlaatpoort te bewerken en daarbij een goede vario te kopen.

Ik weet eigenlijk niet welke ik moet halen:

- P1: Goedkoop, maar die nieuwe rollenbanen??
- Malossi multivar (niet mhr): goede kwaliteit, maar hij slijt (heel) snel?
- Stage 6 sport: ??
- Top performance: krijg je daar alles bij wat op de foto staat? (alleen rollen en drukveer denk ik?), verder weet ik niks over die vario.

Op mijn huidige (standaard) vario en poulie, zit wel een flinke streep zeg maar.

Dus ik neem aan dat ik wel wat prestatiewinst kan halen door middel van een andere vario en evt. de uitlaatpoort te bewerken.

ps. Mijn scooter gebruik ik(vanaf nu) niet meer voor school vervoer, dus wil er niet meer een nieuwe carb + uitlaat voor halen.

Wil gewoon hem wat mooier laten lopen.

Ik hoor graag wat :)
 
ik zou een doppler s2br kopen.
Zijn goede variateurs. en er zitten teminste goeie rollen bij.
ik had hem ook op me rox. en liep heel mooi.
 
Mja, power1 word gezegd dat de banen slechter zijn, echter is dit iets wat gewoon iedereen klakkeloos over neemt van elkaar zover ik kan zien. Ik heb 3 van deze vario's gehad, de laatste was een jaar geleden (toen werd het ook al beweerd) en nooit iets gemerkt van asociaal slijtende rollen oid.
 
Hmm oke.

Maar ik betaal toch liever een paar tientjes meer voor bijv. de duurste van deze vario's dan dat ik na een tijd met een kutvario zit.

En kan iemand bevestigen of het prestatiewinst gaat opleveren?(nieuwe vario + uitlaatpoort bewerken)
 
Back
Top