aerox bougie steeds kapot

W

wardooh

Guest
Heey

Ik rijd met een 70cc ncy racing aerox, maar mijn bougie gaat steeds kapot. Hij rijd dan ff fijn maar daarna al weer dat gestotter. De sproeier was wel 2 maten te groot dus heb nu 2 maten kleiner in gezet. Hij is veel veller nu op het gas, flinke wheelypower, maar hapert wel. Zou het stukgaan van de bougie alleen liggen aan het feit dat de sproeier te groot was of is er meer aan de hand??

grtzz
 
Advertisement - register to remove this

ja dat zou kunnen, of je CDI is begrensd had een maat ook van mij met zn beta ycon..

toen heeft ie maar een nieuwe cdi opgehaald van 80 pleuros, en reed en trok mooi door als een kettingzaag xD
 
een Tomos heeft een TOTAAL andere motorbouw dan een scooter , dit is dus pannekoeken met lamsbouten vergelijken ;)
Ik heb ook een bougie lange schacht, 2 takt cilinder/carter, PHVA carb, open luchtfilter, ontsteking met pick-up en cdi en expansieuitlaat. Wat is het verschil behalve de overbrenging?
Pannekoek...

Welke bougiekabel gebruik je? De originele of een rode ontstoorde?
 
Last edited:
ik heb wel een waterdichte bougiedop. Kabel deed er niet echt toe want toen ik een andere bobine probeerde+andere kabel zelfde probleem.
En ehm brommertje fijn dat je me wilt helpen maar ik denk dat we allebei wel weten wat het verschil is tussen een minarelli blok en een tomos blok. Punt 1 is een tomos blok automaat met 2 versnellingen, mina hor is met een vario. Punt 2 is het zo dat een mina blok een andere carterruimte heeft. krukas van een tomos is ook niet hetzelfde als dat van een mina. De slag van een mina blok zal ook ongetwijfeld verschillen met een tomos

Wat dacht je van de grote van de originele spoelers, de breedte, de lengte etc etc etc.
Ga niet zeggen dat het allemaal maar te vergelijken is want dat is het niet.

Mijn rox heeft voorheen wel goed gelopen en heb niks anders eraan gedaan. Ik kan dus 3 dingen bedenken. 1 mijn ontsteking heeft het begeven/ 2. mijn cdi is kapot/ 3. er is iets mis met mijn aarde
 
Ontstoorde bougiedop/kabel kan je niet gebruiken met een ontstoorde bougie. Dat wilde ik even zeggen. Dan wordt de weerstand te hoog om goed te kunnen vonken, vooral bij aanslag. Verder is het principe van beide 2 takt blokken hetzelfde, en gelden er dezelfde regels. Het is qua totale bouw appels met peren vergelijken, maar het is beide fruit. ;) Een verkeerde bougie heeft bij mij hetzelfde effect als bij jou. Verkeerde afstelling net zo. Daar gaat het om.
 
ja maar mijn afstelling is goed, en mijn bougiedop heeft voorheen ook goed gewerkt. Jongens ik vraag hier om hulp maar wat jullie allemaal zeggen weet ik allang :p

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de ontsteking zelf en de cdi, maar mijn vraag is dus. Hoe kunnen deze nu ineens half kapot zijn gegaan???
 
ja ga ik ook doen, krijg als het goed is deze week een cdi en dan ff kijken hoe hij het doet. gasreactie is gewoon zeer goed, alleen in de toptoeren BLIJFT hij maar beetjs stotteren/haperen/ onregelmatig lopen
 
Ik heb ook een bougie lange schacht, 2 takt cilinder/carter, PHVA carb, open luchtfilter, ontsteking met pick-up en cdi en expansieuitlaat. Wat is het verschil behalve de overbrenging?
Pannekoek...

Welke bougiekabel gebruik je? De originele of een rode ontstoorde?

het cartervolume , de krukas , spoeling , spoeloppervlak , manier van inlaat , poorttiming , cilinderkopinhoud , uitlaat ,boring , waterkoeling , paar "kleine" verschilletjes :rolleyes:
 
Zwaar offtopic:
het cartervolume , de krukas , spoeling , spoeloppervlak , manier van inlaat , poorttiming , cilinderkopinhoud , uitlaat ,boring , waterkoeling , paar "kleine" verschilletjes :rolleyes:
Kleine verschillen die niets te maken hebben met de algemene WERKING van een 2takt blok. Ik zuig ook gewoon mengsel uit een carb door mijn carter via spoelpoorten de cilinder in, en dan een ontsteking met een bepaalde vervroegde vonk door een pick-up en cdi. Waarbij de aanvoer van lucht, afstelling, keuze van uitlaat en overbrenging belangrijk zijn voor mijn totale koppel en vermogen. Poorttimingen, type van koppen, expansie, afstelling van carb/luchtfilter, keuze van bougie....allemaal dingen waar ik ook mee te maken heb. A5 cilinders hebben toevallig ook een membraan, en daar ben ik mee begonnen, nu heb ik een zuigergestuurde A55 cilinder met hele grote vlinderspoelers, en ik weet ook de verschillen van beide. Ik weet zelfs genoeg over injectie. Ik ben zelfs bezig om een zelf programmeerbare cdi te maken, en te programmeren. Met rpm weergave, snelheidsmeter, temperatuursensor en 2 verschillende curves voor gewoon en begrensd gebruik.

Blijf jij jezelf maar mooi wijs maken dat het zo denderend verschillend is tussen een tomos en een scooter dat jij mag vinden dat ik hier niet over mee kan praten. Ik kan lachen als het gewoon een te hete bougie, kapotte cdi/bobine ofzo is. Of dat ie toch een ontstoorde bougiedop gebruikt samen met een ontstoorde bougie. Ik heb de gekste dingen al meegemaakt.

Als jij toevallig zoveel weet over scooters, kan je mij ook vertellen wat de beste uitlaat is voor een 50cc injectieblok wat ongeveer 10.000 rpm draait.


Ontopic: Weet je al wat het probleem is?
 
Last edited:
Er is niets stoer aan. Ik probeer alleen mee te helpen/denken.
Dat wordt helaas door sommigen niet gewaardeerd en als ik een voorbeeldje geef over een carb/filter verhouding wordt het gelijk afgekraakt als totaal verschillend, terwijl er niets verschillends aan is.
Niet doen alsof ik nergens vanaf weet. Ik weet meer dan 99% hier, anders had ik wel vragen gesteld bij het afstellen, tunen en repareren van al mijn brommers, en de scooters van anderen.
 
ja , als je appels met peren gaat vergelijken kun je natuurlijk commentaar verwachten..

een Tomos carburateurr is overigens HEEL wat anders dan een scootercarburateur..

daarnaast zal een Tomos een heel andere vulling hebben dan een scooterblok , daarom is het alleen al niet te vergelijken..

en wat dacht je van carterdruk? poortoppervlak? nogmaals , boring , compressieverhouding... enz. etc..

deze blokken hebben gewoon totaal geen vergelijkenis behalve dat er wat in rond draait..

maar als jij denkt dat niks uitmaakt zou ik dat vooral blijven denken , geen probleem ;)
 
De werking is toch hetzelfde, 2takt en 2takt vergelijken, en zoals ik ook al uitgelegd heb, heb ik een 17,5 mm PHVA carb. Een A55 Tomos blok heeft standaard al een 14 mm PHVA carb. Dat hebben sommige scooters nog niet eens. Je loopt achter. Zo'n 7 jaar ongeveer. Tomos heeft zelfs scooters en schakels.
Blijf nog maar geloven dat die verschillen wat uitmaken qua werking. Het verschilt gewoon qua afstelling, maar het principe van afstellen van de carb blijft hetzelfde.
Dat geldt ook voor de (voor)ontsteking, squish, keuze van de hittegraad, etc. Het principe is hetzelfde.

Laten we gewoon ontopic blijven en even afwachten wat de andere cdi doet.
 
Last edited:
Back
Top