aerox angel eyes

yamarox

New Member
Goedendag,
Ik heb ondertussen een tijdje een Yamaha Aerox uit 2012. Gloednieuwe 50cc malossi sport en wat andere nieuwe dingetjes, nou keek ik rond naar optische ideeën om hem te stylen. Angel eyes vond ik toch wel echt heel dik dus ik die dingen bestellen op aliexpress. Alles mooi erin gezet en aangesloten aan een schakelaar met drie standen : licht uit - dimlicht - angel eyes.
Zag er prachtig uit en heb er een aantal dagen zonder problemen mee gereden. Op een dag ging ik naar school en viel het mij op dat ik geen mooie angel eyes in de reflectie zag bij de auto voor me. Toen ik later thuis was ging ik een beetje hopeloos prutsen met draadjes die mogelijk niet meer goed zaten, toen ik daarmee bezig was rook het erg verbrand. Alles loshalen en al snel kwam ik er achter wat het was. De led driver die erbij tussen zat was doorgebrand en de draadjes hingen los.
Deze driver gaat het om:
Desktop Screenshot 2022.10.09 - 13.07.13.80.png



Nou is mijn vraag: Is dit probleem makkelijk op te lossen d.m.v. deze driver te vervangen en kan dat dan met zoiets?

Desktop Screenshot 2022.10.09 - 13.11.17.13.png

Alvast bedankt, mvg Jos
 
Advertisement - register to remove this

Aangesloten op het wisselstroomcircuit of gelijkstroomcircuit ?
Hij moet nl aangesloten zijn op DC = gelijkstroom.



Wat is DC stroom?


AC en DC zijn de afkortingen van wisselstroom (AC, alternating current) en gelijkstroom (DC, direct current). Het verschil is dat bij wisselstroom de spanning continu wisselt tussen positief en negatief. Bij gelijkstroom is de spanning continu gelijk.
 
Aangesloten op het wisselstroomcircuit of gelijkstroomcircuit ?
Hij moet nl aangesloten zijn op DC = gelijkstroom.



Wat is DC stroom?


AC en DC zijn de afkortingen van wisselstroom (AC, alternating current) en gelijkstroom (DC, direct current). Het verschil is dat bij wisselstroom de spanning continu wisselt tussen positief en negatief. Bij gelijkstroom is de spanning continu gelijk.

Ik dacht gelijkstroom, de kabels die lopen naar de schakelaar zijn geknipt bij de aansluiting aan de koplamp, niet de kabelboom zelf. Het licht knippert bij lage toeren en bij meer gas wordt hij feller (is dacht ik algemeen bij 2 takt, maar misschien kan je hier iets mee).
 
KLIK

heb even heel snel gekeken maar volgens mij is het zon apparaat...
daar hebben ze er natuurlijk ook 100000den van.

maar dat is de bedoeling..
je moet van Alternating current naar DirectCurrent.. en dat doe deze.

en wat er vaak fout gaat bij deze apparaatjes is dat het dissiperen niet goed gaat.. en dus veelste heet word waardoor alles kapot gaat.
 
KLIK

heb even heel snel gekeken maar volgens mij is het zon apparaat...
daar hebben ze er natuurlijk ook 100000den van.

maar dat is de bedoeling..
je moet van Alternating current naar DirectCurrent.. en dat doe deze.

en wat er vaak fout gaat bij deze apparaatjes is dat het dissiperen niet goed gaat.. en dus veelste heet word waardoor alles kapot gaat.
Hoe kan ik best zorgen dat dat dissiperen goed gaat? of is dat een kwestie van het goeie apparaatje kopen
 
Last edited:
op deze die ik bv ff snel aangaf zie ik een alu plaatje aan de achterkant zitten dat gaat al een heel stuk beter dan een plastic omhuizing.
nog ff gekeken maar dat is dus alleen op de grootste...
maar als je het apparaatje op een stuk alu schroeft dan kan ie zn warmte kwijt en zal het geheel een stuk langer naar behoren blijven werken.
 
op deze die ik bv ff snel aangaf zie ik een alu plaatje aan de achterkant zitten dat gaat al een heel stuk beter dan een plastic omhuizing.
nog ff gekeken maar dat is dus alleen op de grootste...
maar als je het apparaatje op een stuk alu schroeft dan kan ie zn warmte kwijt en zal het geheel een stuk langer naar behoren blijven werken.
Ik tap nu stroom af van de koplamp en die gebruikt dacht ik gelijkspanning, maar moet ik nu de stroom ergens anders vandaan halen waar wisselspanning is of kan ik hetzelfde draadje blijven gebruiken en dan zo'n driver ertussen?
 
Sluit die angel eyes gelijk aan op de bruine draad van je contactslot.
Ze gaan dan gelijk branden als je de scooter op contact zet, zoals dit hoort voor dag rijverlichting.
Zo werken ze fijn via de accu, geen gedoe met gelijkrichten en spannningsregelaar die toch niet werken als de wisselspanning onder een bepaalde drempelwaarde komt wat altijd het geval is als de scooter stationair draait
en je angel eyes gaan niet zo gauw stuk .
 
Sluit die angel eyes gelijk aan op de bruine draad van je contactslot.
Ze gaan dan gelijk branden als je de scooter op contact zet, zoals dit hoort voor dag rijverlichting.
Zo werken ze fijn via de accu, geen gedoe met gelijkrichten en spannningsregelaar die toch niet werken als de wisselspanning onder een bepaalde drempelwaarde komt wat altijd het geval is als de scooter stationair draait
en je angel eyes gaan niet zo gauw stuk .
Hoi ik heb nu vakantie dus ik wil het nu graag monteren, maar moet er nog iets tussen die draden of kan ik het bruine draad doorknippen en daartussen die angel eyes doen?
 
Als bij deze Angel Eyes een led-driver zit moet deze er natuurlijk ook tussen.
Ik begreep dat deze defect was dus of je koopt een nieuwe driver of je koopt een nieuw setje.
Dan is het een kwestie van een aftakking maken op de bruine draad bij het contactslot en deze afgetakte draad dan aansluiten op de plus-aansluiting van je leddriver.
De min-aansluiting van je led-driver uiteraard aansluiten op massa (op de zwarte draad in je koplamp bijvoorbeeld)
 
Als bij deze Angel Eyes een led-driver zit moet deze er natuurlijk ook tussen.
Ik begreep dat deze defect was dus of je koopt een nieuwe driver of je koopt een nieuw setje.
Dan is het een kwestie van een aftakking maken op de bruine draad bij het contactslot en deze afgetakte draad dan aansluiten op de plus-aansluiting van je leddriver.
De min-aansluiting van je led-driver uiteraard aansluiten op massa (op de zwarte draad in je koplamp bijvoorbeeld)
Ja die min had ik al zo ja, maar het was me nog niet helemaal duidelijk welke driver ik moest kopen, een die z'n hitte goed kwijt kan maar of het nou 12vAc naar 12vDC was of Dc naar Dc was mij nog niet duidelijk

Zou dit bv werken?
driver
 
Last edited:
Zou dit bv werken?
driver
Dat is geen led-driver, dit is een printje waarmee je de aangeboden dc spanning kunt omzetten naar een andere spanning en in dit geval niet alleen een lagere spanning maar ook een hogere spanning.
Maw hier heb je niks aan.
Die Angel Eye heeft een, voor deze leds speciaal aangepaste driver, je kunt hier niet zomaar eender welke driver voor gebruiken.
Daarom zei ik ook in mijn post#12
of je koopt een nieuwe driver of je koopt een nieuw setje.
Die nieuwe driver moet exact dezelfde zijn als diegene die was bijgeleverd bij jouw specifieke Angel Eye.
Dus kun je niet de exacte driver los kopen, bij de zaak waar je het complete setje gekocht hebt, kun je niet anders dan een complete set kopen.
 
Dat is geen led-driver, dit is een printje waarmee je de aangeboden dc spanning kunt omzetten naar een andere spanning en in dit geval niet alleen een lagere spanning maar ook een hogere spanning.
Maw hier heb je niks aan.
Die Angel Eye heeft een, voor deze leds speciaal aangepaste driver, je kunt hier niet zomaar eender welke driver voor gebruiken.
Daarom zei ik ook in mijn post#12

Die nieuwe driver moet exact dezelfde zijn als diegene die was bijgeleverd bij jouw specifieke Angel Eye.
Dus kun je niet de exacte driver los kopen, bij de zaak waar je het complete setje gekocht hebt, kun je niet anders dan een complete set kopen.
Dat is kut, die er nu in zitten, zitten vast met tweecomponenten dus dan zou ik een nieuwe moeten bestellen, dat apparaatje ertussen uit moeten halen en die er tussen moeten solderen dus. maar hoe zorg ik dat het in de toekomst niet weer doorbrand?
 
hoe zorg ik dat het in de toekomst niet weer doorbrand?
Zoals beschreven in mijn post #12.
Maw, de Angel Eyes via de accu voeden, via de gelijkspanning van de scooter dus
Jouw LED-driver is kapot gegaan omdat je het zaakje op de wisselspanning van de verlichting/stator hebt aangesloten.
 
Zoals beschreven in mijn post #12.
Maw, de Angel Eyes via de accu voeden, via de gelijkspanning van de scooter dus
Jouw LED-driver is kapot gegaan omdat je het zaakje op de wisselspanning van de verlichting/stator hebt aangesloten.
Aha, top bedankt ik bestel ze en ik laat het nog wel weten als ik iets tegen kom of als het klaar is.
 
Zoals beschreven in mijn post #12.
Maw, de Angel Eyes via de accu voeden, via de gelijkspanning van de scooter dus
Jouw LED-driver is kapot gegaan omdat je het zaakje op de wisselspanning van de verlichting/stator hebt aangesloten.
Veel gemaakte fout, het aansluiten op wisselspanning.
Onderweg duidelijk herkenbaar bij scooters waarbij de verlichting minder gaat branden en knipperen bij lagere snelheid of stilstand = stationair.
Er zijn ook verloopstekkers verkrijgbaar voor de iGet versies die passen ook op de carburateur versies.
Alleen bij iGet brandt de verlichting op gelijkstroom = accu en bij de carburateur versies op wisselspanning.
Als de verlichting pas aangaat bij draaiende motor is deze aangesloten op het wisselstroom circuit.
 
Goedemiddag, ik heb alles gedaan wat @Sparky heeft aangegeven, dezelfde angel eyes bestellen voor de driver en de bruine draad voor het contactslot vinden. Nu denk ik dat ik die heb gevonden, maar voordat ik begin te knippen zou ik graag zeker willen weten dat het de goeie draad
is. Ik denk dat het gaat om de draad links. Alvast bedankt.

IMG_2448.JPG
 
Ik denk dat het gaat om de draad links. Alvast bedankt.
Ja dat is hem.
Die bruine draad vind je op meerdere plekken terug onder andere bij de claxon.
Misschien is het daar handiger om een aftakking te maken zonder de kabelboom te beschadigen.
Als je onderstaande stekker monteerd aan je Angel Eyes en je trekt de bruine draad van de claxon los en steekt onderstaande stekker op de vrijgekomen aansluiting van de claxon en dan de stekker van de bruine draad steek je dan op aansluiting met de groene pijl.

1672159922529.png
 
Back
Top