Aerox afstellen

luukdk

Member
Beste lezer,

Ik heb afgelopen winter een project aerox aangeschaft. Hier heb ik een sprintscooter van gebouwd. De setup van het blok is: Mhr team 70cc, polini 12 pen krukas, standaard ontsteking met verloop spie, standaard waterpomp, Yasuni c21, stage6 vforce membraan, stage6 wig+spruitstuk, stage 6 28pwk, polini vario, polini V-snaar, polini koppeling, standaard vertanding, standaard koelsysteem.

Nu heb ik 2 maanden geleden bij een testrit geconstateerd dat er valse lucht werdt getrokken bij de krukas. Nu heb ik dit professioneel opnieuw laten samenbrengen met nieuwe pakkingen en lagers bij Jos Dijkman.

Het blok zat weer in elkaar en na wat afstelwerk rijd de scooter hardstikke zuiver met extreme autowheelies enzo.

Ongeveer 5 a 10 kilometer later is rijd de scooter onacceptabel vaag en stottert als een gek, ook is de scooter niet af te stellen.

Verder heb ik een koso temperatuur meter op de scooter zitten. Deze werkt prima, maar sinds dat de scooter raar begint te doen werkt de temperatuurmeter niet meer als de motor draait, echter is hier niks van te merken als hij in het contact staat.

Mijn vraag is: kan het zijn dat er weer een lek in de pakking zit? Heeft de temperatuur sensor invloed op de afstelling? Hoezo deed de scooter het eerst wel ideaal?

Ik hoor graag tips en of oplossingen.

Mvg, luuk
 
Advertisement - register to remove this

Standaard ontsteking met die setup gaat het nooit lang houden. En dan gaat ie stotteren
is dit een ding? ik dacht dat de standaard ontsteking best wel wat aankon. (het is wel een 12 spoels).

als een ontsteking met binnenrotor de oplossing is? welke raad je mij dan aan?
 
tja ik spreek niet uit eigen ervaring, meer de ellende van mensen om me heen van 20 jaar geleden waar ik mee reed, inclusief mijn broertje.
Dikke MHR setup enzo, na tijdje stotteren, bleek de ontsteking niet meer goed te zijn.
Dat vliegwiel lagen dan stukken magneet uit enzo. Nieuw vliegwiel er op, probleem verholpen. Later weer hetzelfde. Veel gestotter weer etc.
Die spoelen kunnen ook gaar worden.
Malossi raceontsteking er op en geen problemen meer. Maar als ik t goed heb, heb je dan geen electriciteit meer.
Dus als je dat wilt zul je op onderzoek uit moeten gaan of keuzes maken.

Ik neem aan dat je je bougie bekeken hebt voordat je dit plaatste trouwens ;)

Dus alsnog, zelf heb ik er nooit wat mee gedaan want ik ben een brave gietijzer rijder omdat dingen dan wat langer mee gaan en toch wheelie trekken.
Vergeet ook niet dat we op oude zooi rijden he ;)
 
tja ik spreek niet uit eigen ervaring, meer de ellende van mensen om me heen van 20 jaar geleden waar ik mee reed, inclusief mijn broertje.
Dikke MHR setup enzo, na tijdje stotteren, bleek de ontsteking niet meer goed te zijn.
Dat vliegwiel lagen dan stukken magneet uit enzo. Nieuw vliegwiel er op, probleem verholpen. Later weer hetzelfde. Veel gestotter weer etc.
Die spoelen kunnen ook gaar worden.
Malossi raceontsteking er op en geen problemen meer. Maar als ik t goed heb, heb je dan geen electriciteit meer.
Dus als je dat wilt zul je op onderzoek uit moeten gaan of keuzes maken.

Ik neem aan dat je je bougie bekeken hebt voordat je dit plaatste trouwens ;)

Dus alsnog, zelf heb ik er nooit wat mee gedaan want ik ben een brave gietijzer rijder omdat dingen dan wat langer mee gaan en toch wheelie trekken.
Vergeet ook niet dat we op oude zooi rijden he ;)
Ik heb al uren zitten klooien met de afstelling, bougie verkleurd niet echt zelfs met sproeiers zoals 180 loopt hij zo goed als vergelijkbaar met 140. Zal dit weekend de ontsteking wel loshalen. Hopen dat het aan de ontsteking ligt. Bedankt voor het advies
 
luukdk said:
Verder heb ik een koso temperatuur meter op de scooter zitten. Deze werkt prima, maar sinds dat de scooter raar begint te doen werkt de temperatuurmeter niet meer als de motor draait, echter is hier niks van te merken als hij in het contact staat.

Luuk,

ik heb geen verstand van sprint-scooters en heb ook niet de hele discussie hierboven gelezen maar je opmerking hierboven laat me denken aan een slechte massaverbinding van je motorblok.
 
Oké, ik heb een grond kabel aangelegd van het frame naar een bout van de waterpomp. Ik merk geen verschil. Dus neem aan dat ik wel een andere ontsteking nodig heb. Ga dus op zoek naar een goede ontsteking.
 
Heb een Hpi ontsteking geïnstalleerd, hij loopt weer goed zonder stotteren. Maar wel zit ik met een probleem. Ik weet niet met welke Kabel ik de scooter uit moet zetten. Hij gaat alleen uit door de kabel van de CDI tegen het frame aan te tikken. Hoe kan ik deze aansluiten op het contact? Welke kleur draad is daar voor bestemd?
 
Back
Top