Aerox 70cc topsnelheid valt tegen

Beunhaasbaas

Active Member
Beste forumleden,

Ben sinds afgelopen winter bezig met een 2T Aerox project om de goede oude dagen weer te herleven.
Hoop zaken aangepakt, was ook echt wel hard nodig.
Afgelopen dagen bezig geweest met afstellen, heel eind gekomen,ook helemaal niet ontevreden.
Echter de topsnelheid ben ik niet tevreden mee; ik heb het idee dat er meer uit te halen valt.

Setup:

Black trophy 70cc
17,5mm Dellorto (origineel)
Sproeier 90
Origineel luchtfilter
Sito plus (ontgrenst)
Malossi wit druk en trekveer
Malossi multivar
Polini speed belt
Std koppelling (nieuw maar niet origineel kwam met poulieschalen)
4.7gr rolletjes

Heb de boel ingereden en afgesteld.
Loopt stationair prima, rijdt vanaf stilstand vlotjes in één lijn richting de topsnelheid, met aardig wat koppel onderin.
Echter blijft de topsnelheid steken rond de 78km/h op teller, geen GPS meting gedaan verder.
Dus laten we het erop houden dat die 65/70km/h loopt op gps

Nu was ik ik eerst in de veronderstelling dat het misschien de Sito was, toch wel een beetje bottleneck op mijn setup.
Verder gekeken of dat mijn snaar helemaal bovenaan komt op m'n vario.
Dat was het niet het geval hij heeft nog ruim 8mm over, denk dat daar mijn probleem vandaan komt.

Ik krijg beetje het gevoel dat misschien toch aan de polini snaar ligt, deze is wat dikker.
Mogelijk komt deze niet onderin de poulieschalen, heb nu een dayco snaar onderweg dus even afwachten daarna weer testen.
Wat ik van jullie zou willen weten, klopt mijn gedachte uberhaupt wel of is dit gewoon de max qua topsnelheid wat ik uit deze setup kan halen?
Verder...misschien zie ik iets over het hoofd? brandt vooral los, alle dingetjes kunnen helpen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg,
 
Advertisement - register to remove this

Zou er 5 grams rollen in proberen. 4,7 gram is meer richting terugloop, zo laag zit een sito niet.

Daarnaast moet je je motor goed kunnen aanvoelen.. Als het ding onnodig toeren staat te draaien, maar gaat niet harder heb je echt een afstel fout erin zitten.

Misschien kan je nog iets zwaarder in drukveer. Niet zo zeer vanwege je uitlaat, wel vanwege je snellere 70cc.

Anders zou je nog eens 4,7 grams kunnen mixen met 5 grams.
 
Aerox gaat met standaard cilinder en sito uitlaatje 80+ teller (73gps). Dus je moet wel wat harder kunnen wellicht kun je de shimring weghalen als je die hebt en ik zou ook ietsjes zwaarder gaan in rollen. En is het een MHR vario?
 
4,7 gram rollen is perfect voor een Sito Plus. Daarmee wordt ie ook geleverd. Van een Multivar ben ik geen fan. Beter had je een MHR 2008 vario genomen. Toch moet hij met een Multivar makkelijk 80+ kunnen halen. Het is goed mogelijk dat de snaar de boosdoener is.

Heb je de ring voor of achter je vario geplaatst? Deze moet erachter, tegen de starter.

Ik heb een Sito Plus op een stage6 50cc. Ben nog een beetje aan het inrijden. Maar loopt zeer gemakkelijk naar de 90.

Ik lees dat je sproeier 90 hebt. Als de luchtfilter nog met snorkel is, is de sproeier mogelijk te groot.
 
Zou er 5 grams rollen in proberen. 4,7 gram is meer richting terugloop, zo laag zit een sito niet.

Daarnaast moet je je motor goed kunnen aanvoelen.. Als het ding onnodig toeren staat te draaien, maar gaat niet harder heb je echt een afstel fout erin zitten.

Misschien kan je nog iets zwaarder in drukveer. Niet zo zeer vanwege je uitlaat, wel vanwege je snellere 70cc.

Anders zou je nog eens 4,7 grams kunnen mixen met 5 grams.
Dank voor je reactie.
Ik heb 5.0gr rollen getest, vond 4.7gr prettiger iets feller, ten koste van een heel klein beetje top en zonder overtoeren.
Acceleratie ben ik verder tevreden over, trekt in één lijn door naar die relatief lage top, geen dip of toeren.
Gasreactie is ook netjes op snelheid maar malossi geel nog liggen dus dat ga ik nog proberen.
Moet ik ook lager in rolletjes nietwaar?
Het probleem is m'n snaar die niet helemaal bovenin komt, nu nog de oorzaak daarvan.
Aerox gaat met standaard cilinder en sito uitlaatje 80+ teller (73gps). Dus je moet wel wat harder kunnen wellicht kun je de shimring weghalen als je die hebt en ik zou ook ietsjes zwaarder gaan in rollen. En is het een MHR vario?
Ik heb inderdaad een shimring moeten plaatsen na de variobus, anders had ik speling op de vario koelvin.
Ik heb geen originele snaar liggen, maar ik denk dat ik heb moeten shimmen omdat ik die polini snaar gebruik die iets breder is.
Er is een originele formaat snaar onderweg nu, kan het nog niet uitsluiten.

Ik heb de hele startkoppeling verwijderd, die standaart 20mm shim direct achter de keerringen daar die 2mm shim op die bij de multivar zat ter vervanging van de startkoppeling dan de multivar zelf inclusief variobus het shimringetje, variokoelvin ster die in variokoelvin valt, ring, krukasmoer.
Gaat hier om de normale vario, geen overrange.
Post automatically merged:

4,7 gram rollen is perfect voor een Sito Plus. Daarmee wordt ie ook geleverd. Van een Multivar ben ik geen fan. Beter had je een MHR 2008 vario genomen. Toch moet hij met een Multivar makkelijk 80+ kunnen halen. Het is goed mogelijk dat de snaar de boosdoener is.

Heb je de ring voor of achter je vario geplaatst? Deze moet erachter, tegen de starter.

Ik heb een Sito Plus op een stage6 50cc. Ben nog een beetje aan het inrijden. Maar loopt zeer gemakkelijk naar de 90.
Ik heb de hele starter verwijderd.
Dus het is die standaard 20mm ring achter de keerringen die bijgeleverde 2mm ring die bij de vario zat van malossi.
Dan de Vario zelf, en dan heb ik na de variobus dus nog een keer geshimmed omdat ik anders niet de variokoelvin zonder speling kon monteren.
Het is zoizo iets met de snaar of i.i.g. de overbrenging

Uiteraard ook geprobeerd zonder de shim om dingen te kunnen uitsluiten.
Dit had geen noemenswaardig effect op het hoger komen van mn snaar, ook de top niet.
Speling was trouwens minimaal van de variokoelvin
 
Last edited:
Ik lees dat je sproeier 90 hebt. Als de luchtfilter nog met snorkel is, is de sproeier mogelijk te groot.
Snorkel heb ik eruit,maar het kan zeker zijn dat ik naar 88 moet heb 2x broaaap geluid gehad maar was na heuvel afwaarts.
Ga ik zeker testen ik alleen nu eerst even die snaar omhoog anders ga ik straks teveel zaken aanpassen lastig zaken uit te sluiten

Ik was trouwens tot op vandaag niet op de hoogte dat er 3 multivars waren van malossi voor mina.
Ik dacht dat MHR gewoon een soort afkorting was van malossi:p
 
Beste forumleden,

Ben sinds afgelopen winter bezig met een 2T Aerox project om de goede oude dagen weer te herleven.
Hoop zaken aangepakt, was ook echt wel hard nodig.
Afgelopen dagen bezig geweest met afstellen, heel eind gekomen,ook helemaal niet ontevreden.
Echter de topsnelheid ben ik niet tevreden mee; ik heb het idee dat er meer uit te halen valt.

Setup:

Black trophy 70cc
17,5mm Dellorto (origineel)
Sproeier 90
Origineel luchtfilter
Sito plus (ontgrenst)
Malossi wit druk en trekveer
Malossi multivar
Polini speed belt
Std koppelling (nieuw maar niet origineel kwam met poulieschalen)
4.7gr rolletjes

Heb de boel ingereden en afgesteld.
Loopt stationair prima, rijdt vanaf stilstand vlotjes in één lijn richting de topsnelheid, met aardig wat koppel onderin.
Echter blijft de topsnelheid steken rond de 78km/h op teller, geen GPS meting gedaan verder.
Dus laten we het erop houden dat die 65/70km/h loopt op gps

Nu was ik ik eerst in de veronderstelling dat het misschien de Sito was, toch wel een beetje bottleneck op mijn setup.
Verder gekeken of dat mijn snaar helemaal bovenaan komt op m'n vario.
Dat was het niet het geval hij heeft nog ruim 8mm over, denk dat daar mijn probleem vandaan komt.

Ik krijg beetje het gevoel dat misschien toch aan de polini snaar ligt, deze is wat dikker.
Mogelijk komt deze niet onderin de poulieschalen, heb nu een dayco snaar onderweg dus even afwachten daarna weer testen.
Wat ik van jullie zou willen weten, klopt mijn gedachte uberhaupt wel of is dit gewoon de max qua topsnelheid wat ik uit deze setup kan halen?
Verder...misschien zie ik iets over het hoofd? brandt vooral los, alle dingetjes kunnen helpen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg,
Erg toevallig, ben met precies dezelfde setup bezig, black trophy en sito plus. Kan je helaas niet verder helpen maar heb wel een vraag. Word de 70 heel erg getemt door die sito of loopt het best mooi?
 
Een Sito loopt mooi op een gietijzeren 70. De uitlaat heeft een goede dikke bocht. Wil je toch die éne pk meer eruit halen, dan zul je een knappe terugloop uitlaat moeten nemen.
 
Erg toevallig, ben met precies dezelfde setup bezig, black trophy en sito plus. Kan je helaas niet verder helpen maar heb wel een vraag. Word de 70 heel erg getemt door die sito of loopt het best mooi?
Het loopt mooi, ondanks de sito wel wat zwaarder als 50 hoor je wel, maar prima koppel ik ben helemaal niet ontevreden alleen er kan meer top uit, wil jij het maximale uit die cilinder halen? dan heb je wel een terugloop nodig.
Ik wilde een "beetje" undercover blijven ondanks dat ik niet in de stad woon en de rox niet voor woon/werk verkeer is.
Ben helaas druk met werk, maar de heb dayco snaar binnen ik ga nog wat proberen met m'n oude poelieschalen en eventueel gele drukveer.
Dit hoort er allemaal bij, en dat maakt het ook leuk, had alleen gehoopt op een quick fix hier:grin:
Word vervolgt
 
Last edited:
Na wat kort research toch nog even een fatsoenlijke shim set besteld (verschillende diktes).
We hebben er een shim na de variobus opgezet die we toevallig vonden in dezelfde breedte toen we de speling op de variokoelvin hadden.
Die shim is vrij dik, en dat kan goed mijn probleem zijn.
Nu word het dus shimmen zo smal mogelijk, maar wel zo breed dat ik geen speling op m'n variokoelvin heb, kan een paar tiende mm schelen.
Mogelijk zelfs; als ik de goede maat heb(wanneer ik de variokoelvin kan monteren zonder speling) zelfs die shimring achter de 2mm shim van malossi plaatsen (dus nog voor de gradenplaat) dan is de multivar helemaal standaart.
Heb alle andere zaken, zoals andere drukveer, oude poulieschalen en dayco snaar nog niet geprobeerd.
Nog steeds druk heb er nu ook een grote beurt van auto bij waarvan de apk verloopt terwijl ik in het buitenland zit heeft dus prio nu.
Slechts even een teken van leven, MVG
 
Last edited:
Zoo, na een flinke pauze en een welverdiende vakantie maar weer even gaan hobbyen.
Ik heb de oude poelies die erop zaten toen ik hem kocht eens verwisseld met wat ik erop had zitten.
Betrof een nieuwe complete set: koppeling en poelies met huis van een gaar goedkoop merk dom.

Na het installeren van deze oude poelies een veel betere top, geen gps meting gedaan maar hij reed de teller er vlot uit. was eerder niet het geval.
Mijn probleem is hiermee verholpen, een gierige beslissing van mijn kant was dus de boosdoener.
(voor een origineel was deze set overigens prima geschikt!)

Nu waren deze oude poelies wel behoorlijk ingesleten en de lagers waren rekt.
Ik zit dus te denken aan nieuwe poelieschalen, maar ik ben bang dezelfde rommel te bestellen.
Dacht zelf aan: top performance poelieschalen maar die zijn best prijzig, en hebben een grotere diameter/rechte spiebaan.
Ik weet niet of dat geschikt is voor mijn setup. (heb geen overrange)

Kan iemand mij misschien de goeie richting in wijzen? (geen internet advertentie's maar bewezen techniek)
Alleen poelie-set; koppeling en huis zijn prima

Mvg,

Beunhaasbaas
 
Zoo, na een flinke pauze en een welverdiende vakantie maar weer even gaan hobbyen.
Ik heb de oude poelies die erop zaten toen ik hem kocht eens verwisseld met wat ik erop had zitten.
Betrof een nieuwe complete set: koppeling en poelies met huis van een gaar goedkoop merk dom.

Na het installeren van deze oude poelies een veel betere top, geen gps meting gedaan maar hij reed de teller er vlot uit. was eerder niet het geval.
Mijn probleem is hiermee verholpen, een gierige beslissing van mijn kant was dus de boosdoener.
(voor een origineel was deze set overigens prima geschikt!)

Nu waren deze oude poelies wel behoorlijk ingesleten en de lagers waren rekt.
Ik zit dus te denken aan nieuwe poelieschalen, maar ik ben bang dezelfde rommel te bestellen.
Dacht zelf aan: top performance poelieschalen maar die zijn best prijzig, en hebben een grotere diameter/rechte spiebaan.
Ik weet niet of dat geschikt is voor mijn setup. (heb geen overrange)

Kan iemand mij misschien de goeie richting in wijzen? (geen internet advertentie's maar bewezen techniek)
Alleen poelie-set; koppeling en huis zijn prima

Mvg,

Beunhaasbaas
Bij ene grotere achter poullie vraag je ook een langere v-snaar etc. Ik zou daar niet aan beginnen.
85 gps/90 zou je wel moeten halen. Op me ark. Tijd ik nu 96 precies gps……met die cillinder. We 21 dellorto, hpi, stage 6
Koppeling, Bidalot terugloop en wat Malossi meuk!
 
Bij ene grotere achter poullie vraag je ook een langere v-snaar etc. Ik zou daar niet aan beginnen.
85 gps/90 zou je wel moeten halen. Op me ark. Tijd ik nu 96 precies gps……met die cillinder. We 21 dellorto, hpi, stage 6
Koppeling, Bidalot terugloop en wat Malossi meuk!
Precies die heb ik dus niet nodig, wat mij opviel aan die nieuwe poelies die niet goed waren is dat er een veel kleinere drukveer inzat.
Die drukveer heb ik vervangen met een malossi wit, ding werkte maar snaar kwam niet helemaal onder.

Heb nu deze onderweg.

Even kijken wat het doet, word vervolgt
 
Precies die heb ik dus niet nodig, wat mij opviel aan die nieuwe poelies die niet goed waren is dat er een veel kleinere drukveer inzat.
Die drukveer heb ik vervangen met een malossi wit, ding werkte maar snaar kwam niet helemaal onder.

Heb nu deze onderweg.

Even kijken wat het doet, word vervolgt
Laat maar van je horen, zal prima gaan die poullie…..
 
Back
Top