Aerox 70cc start niet meer

HeatedHeavy

New Member
Beste forumleden,

Mijn Aerox 2 takt uit 2004 is ermee opgehouden, eerst begon deze een puffend geluid te maken met vlammetjes uit de uitlaat. (relatief nieuwe ontsteking dus leek een massa probleem, massakabel opgeschuurd en deed het daarna weer) Helaas kort daarna is de scooter er volledig mee opgehouden.

Blok heeft compressie, en de bougie vonkt. Echter merk ik dat de bougie niet vochtig wordt, dus ik dacht aan een probleem met de carburateur? Carb schoongemaakt en ook even omgewisseld met een oude, helaas deed dit ook niets en blijft de bougie droog. Wel heeft de scooter even op oude en slechte benzine gelopen, kan dit iets hebben verstopt? De carb is iig schoon.

Ik ben een amateur maar wil graag beter leren sleutelen, wellicht dat ik iets heel stoms over het hoofd zie vandaar mijn vraag of iemand tips heeft om dit beestje aan de praat te krijgen?

Hier een lijstje van de setup:

Aerox 2004 (2takt)
DR 70cc laagtoerig
Dellorto 19mm carburateur
Polini race krukas
Power one vario
Sito plus uitlaat onbegrensd
Toerenbegrenzer

Alvast bedankt!

Greetz,
Roel
 
Advertisement - register to remove this

@Sparky Bedankt voor je reactie!


Op de Dellorto carb zit geen vacuumaansluiting, deze wou ik nog maken in het spruitstuk met een nippeltje. Maar zonder vacuum heeft die wel gereden, ongeveer 150 kilometer. Ik heb wel de orginele carb erop gezet die wel een vacuumaansluiting heeft, ook deze deed niets.

Wat betreft het membraan, ik heb deze wel losgemaakt en even doorgeblazen, zag verder geen gekke dingen. Is er nog een manier om dit beter te checken?
 
check eens of je benzinekraan aan de onderkant van de tank verstopt zit, hij heeft goeie vonk en hij heeft compressie. dus het probleem ligt in ieder geval bij de benzine. dat heb je al vastgesteld.

je zegt dat hij op oude benzine heeft gelopen, bedoel je daarmee dat hij even stilgestaan heeft? check je benzineleiding en kijk of er benzine door stroomt.
 
Als je geen vacuum hebt aangesloten op het vacuumkraantje laat dit kraantje geen benzine door, tenzij deze defect is en constant benzine doorlaat.
Trek de brandstofslang eens los bij de carburateur en kijk of uit het slangetje continue benzine stroomt, wel even opvangen in een bekertje.
Post automatically merged:

Wat betreft het membraan, ik heb deze wel losgemaakt en even doorgeblazen, zag verder geen gekke dingen. Is er nog een manier om dit beter te checken?
Kijk eens naar onderstaande video, hierin wordt uitgelegd hoe een membraan fuctioneert en hoe je hem controleert, dit is weliswaar van een 125cc maar de werking en controle is hetzelfde als voor jouw scooter.
 
Last edited:
Bedankt weer allemaal voor jullie reacties!

De benzine komt bij de carb, ik heb de benzinekraan en toebehoren recent vervangen. Ook een transparante benzineslang erop gezet en zie netjes de benzine naar de carb lopen ( ik zuig dan even aan de vacuumslang) de carb loopt vol maar de bougie blijft droog. Luchtschroef staat twee slagen open.

Ik ga de membraan straks checkeni naar aanleiding van het filmpje.

Nog even over de ‘oude benzine’ dit was een oude jerrycan met benzine en andere meuk wat me jongere broertje erin heeft gegooid, vandaar dat ik ook gelijk de benzinekraan en tank heb vervangen. Overigens heeft die hierna met goede benzine wel weer even gereden. Maar wellicht dat dit toch iets met het membraan heeft gedaan.
Post automatically merged:

Als je geen vacuum hebt aangesloten op het vacuumkraantje laat dit kraantje geen benzine door, tenzij deze defect is en constant benzine doorlaat.
Trek de brandstofslang eens los bij de carburateur en kijk of uit het slangetje continue benzine stroomt, wel even opvangen in een bekertje.
Post automatically merged:


Kijk eens naar onderstaande video, hierin wordt uitgelegd hoe een membraan fuctioneert en hoe je hem controleert, dit is weliswaar van een 125cc maar de werking en controle is hetzelfde als voor jouw scooter.
Ik zie helaas de video nergens, zie ik iets helemaal over het hoofd of is er iets misgegaan bij het delen?
 
Last edited:
Zoals je het uitlegt zou het ook een warmloper kunnen zijn. Heb je al in de cilinder gekeken en compressie kun je alleen controleren met een compressiemeter.Zelfs een vastgelopen blok kan nog enigszins druk opbouwen.

Ook werkt een tweetaktmotor via onderdruk in het Carter wordt het mengsel aangezogen en hierbij is het van belang dat beide krukaskeerring goed afsluiten even als het membraan.

Als een van deze 3 niet goed werkt dan is het voor de motor onmogelijk om mengsel aan te zuigen en dan zal je bougie ook niet nat worden.

Hoe heb je gecontroleerd dat de bougie niet nat werd? Hiervoor moet je hem echt wel een flink stuk door starten.



Als je je hand voor de carburateur houd voel je hem dan wel hard zuigen? Meestal als je je hand ervoor houd dan zuigt hij ook als een gek aan de vacuum. Dan loopt de benzine tegen je hand aan. (moet je wel doorstarten!)
 
Last edited:
Back
Top