Aerox 2009 start niet

Eerlijk gezegt geen idee...misschien toch door die massa kabel.
CDI is heel...heb er hier 3 in totaal en maakt geen verschil...
 
maar ik heb zo een raar onderbuik gevoel dat de vonk op een verkeerd tijdstip komt op dat moment...
Dit is heel goed mogelijk.
Je hebt nu een nieuwe massakabel gelegd.
Als deze toch niet geheel zeer goed contact maakt met de min-pool van de accu of onder een blanke bout van het motorblok geldt wat ik schreef in mijn bijdrage nr3 over de potentiaalverhoging (spanningsverschil) van het blok tov de goede massa nog steeds.
Het spanningsverschil is misschien door die extra draad iets lager geworden en de thyristor in de cdi zal nu niet continue open gestuurd worden, daardoor dat de bougie nu wel vonkt, echter door die potentiaalverhoging kan het zijn dat de drempelspanning waarbij de thyristor in de cdi open gestuurd wordt eerder bereikt wordt en je een te vroege ontsteking/vonk krijgt.
 
Geen idee....ik denk misschien door die massa kabel..
Ik heb hier 3 CDI units en werkt met geen van allen..

Wel heb ik de bruine draad van de cdi los gehaald...en deze op de rode van de spanningregelaar gezet...de rest van het systeem los van de spanning regelaar...dus circuit van de accu naar verlichting enz zit dan apart...en dan start hij meteen...
Het probleem ontstaat dus wanneer de accu verbonden is met de cdi
 
Hallo Sparky
Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar de werking van bepaalde onderdelen , zou jij me misschien uit kunnen leggen waarom de draad van het startmotor relais naar de cdi loopt , en kan dit dan ook invloed hebben op de werking , omdat hij met kicken wel goed loopt en als daarna de accu aangesloten wordt hij het goed blijft doen ? Dus alleen starten met de stratmotor heeft invloed op het euvel.
 
Hi Arie,

dat heb ik me ook al afgevraagd een aantal jaartjes geleden, maar eigenlijk weet ik het niet.

Geen enkele andere merk scooter heeft dit en je kun helaas niet in de cdi kijken noch kun je er een elektronisch schema van vinden.

Maar mijn theorie is als volgt.
Als je op de startknop drukt en de startmotor drijft de krukas aan is het toerental erg laag.
Als je naar de meeste timing curves van CDI's kijkt komen deze lage toerentallen niet eens voor en is het tijdstip dat de bougie vonkt, na jah, "zo maar ongeveer".

De vonk moet echter wel op het juiste tijdstip komen om goed te starten.
Ik denk dat Yamaha één van de weinige fabrikanten en misschien wel de enigste is die de voorontsteking aanpast aan deze startsituatie.
Dit in mijn theorie, of dit klopt is nog maar de vraag. ;):cool:

Aan de andere kant zou dit wel betekenen dat wanneer men de scooter met de kick start, de timing weer wat minder precies zou zijn en de scooter minder snel zou aanslaan.

Wat ik wel vaker hoor is dat wanneer men een zogenaamde snelle CDI plaatst dat het starten minder goed gaat, dit versterkt mijn theorie omdat ik denk dat deze CDI een iets agressievere timing hebben en daardoor de curve onderin het toerenbereik wat opgeschoven is en deze nog minder precies is voor de startsituatie.
 
Oke op die fiets , bedankt voor je uitleg . Zou het dan het proberen waard zijn om die draad los te koppelen en aan massa te leggen ?
vr groet Arie
 
Niet lachen...maar ik heb een oplossing gevonden...
Aangezien ik enkele aeroxen hier heb,,...heb ik dus ook onderdelen dubbel liggen.
Ik heb een tweede spanningregelaar of gelijkrichter is het eigenlijk parallel ernaast gezet.
Van de ene gelijkrichter heb ik de rode draad op de CDI aangesloten en van de andere zoals het hoort op de rest van het systeem, dus ook de accu.
Ik heb nu eigenlijk dus twee aparte systemen...
Scooter start nu perfect via de electrische start...
Ik heb ook op het contactslot een extra contact gemaakt zodat beide rode draden onderbroken worden

Ik weet het...het is niet "de" oplossing maar het werkt..
 
Geen idee.
Het kan in ieder geval geen kwaad, maar Doggy heeft al 2 andere CDI's geprobeerd met hetzelfde resultaat dus aan de cdi ligt het niet.
Post automatically merged:

Het werkt dus, maar een oplossing is het eigenlijk niet echt.
Maar wel cool dat je met allerlei ideeën bent aan het stoeien
Dus op één of andere manier ligt het toch aan de spanning die de CDI krijgt aangeboden.
Is de originele spanningsregelaar misschien deels defect waardoor de spanning niet helemaal in orde is die de CDI krijgt aangeboden?

Wat deed de scooter toen de boel nog origineel was en je enkel de spanningsregelaar had verwijderd of vervangen door een andere?
 
Last edited:
Spanning regelaar heb ik al verwisseld....of ze moeten alle drie stuk zijn...
Maar het probleem zit hem in dat de accu aangesloten zit op de CDI..
Bij de spanning regelaar gaan 2 rode draden
Een naar de accu en de ander naar het contactslot, wanneer je het contact op aan zet dan word de rode met de bruine draad kortgesloten...en de bruine drasd van de CDI zit op deze bruine draad aangesloten...

De scooter moet nog wel even goed afgesteld worden maar het is echt een tel en hij loopt...zodra ik de accu op de CDI zet dan doet hij echt niets....
Mijn andere zoon heeft ook een aerox deze heeft dit probleem niet....misschien dat de vorige eigenaar ( was niet echt een slimme ) ergens zaken door elkaar heeft gehaald.
Aerox is uit 2009....maar wie zegt dat het blok of de bedrading uit 2009 is...
Ik kan gelukkig verder, maar jammer dat ik niet de echte oorzaak heb kunnen vinden..
Post automatically merged:

Ik moet er wel bijzeggen....dat ik 2 scooters heb gekocht bij 1 persoon.
Beide lagen bijna helemaal uit elkaar...dus kocht eigenlijk 2 frames met een lading onderdelen, ....waarvan een groot deel zo de container in kon.
Via marktplaats heb ik weer een hoop onderdelen kunnen vinden en zo probeer ik van een berg onderdelen 1 scooter te bouwen voor mijn zoon.
Op zich niet moeilijk maar wel wanneer er in draadbomen is geknipt en geplakt...stekkertjes er tussen gezet en ga zo maar door.
Koop ik een cockpitje kloppen de draden niet dus hele cockpitje uit elkaar en uitzoeken waar welke aansluiting voor is...dan de draden in de draadboom zoeken die daar op moeten...nu werkt alles...op de toerenteller na, maar goed dat komt nog wel.

Maar geeft een idee wat ik opknap en dat kan ook nog ergens een oorzaak verborgen hebben dat hij niet wilde starten.
 
Last edited:
Heb je de spanning op de zwarte en de bruine draad van de CDI al eens gemeten terwijl je op de startknop drukt en zie je dan niks raars gebeuren?

Ik veronderstel dat je verlichting en het remlicht wel naar behoren werkt.
Kijk eens of de gloeispiraaltjes in je achterlicht van remlicht en achterlicht niet beide tegelijk oplichten als je de rem drukt?
Want wanneer je massaverbinding van je achterlicht niet in orde is, koppel je de wisselspanning van je verlichting, die rechtreeks van je stator komt, via de gloeidraadjes met de gelijkspanning van je accu.
Hierdoor kunnen zeer rare dingen gebeuren.
 
Nou Links of rechtsom je hebt het in ieder geval voor elkaar. Misschien krijg je nog een brainwave en kom je er erachter wat er schort.
succes gr Arie
 
Dank je wel Arie.
@Sparky, zwart is massa dus daar zal weinig gebeuren.
Ik heb de spanning niet gemeten op de CDI, ik start hem met een flinke auto accu, ik verwacht dan ook niet dat die spanning erg zal dalen.
 
Uitermate vreemd wat hier (met de rox van zoon) gebeurt!

Heb het geheel nog is goed nagelezen en vergeleken met d.i.v. scenario's via de grijze massa in de pan.
Kreeg er wel hoofdpijn van, maar kan toch niet anders concluderen dan dat er ergens een fout zit!
Ik kan echter ook niet de vinger op de juiste plek plaatsen v.w.b. het euvel!

Voor wat meer info omtrent het Yamaha systeem, kun je ook hier even kijken: https://www.pedparts.co.uk/blog/aerox-cdi-testing-no-spark Ik weet dat je inmiddels een vonk hebt, maar extra info is altijd welkom.

In de betreffende Aerox zit ook een ander (nieuw) onderdeel geplaatst. Dit is de control unit voor de elektrische choke.
Dit is een klein kastje (lijkt op en oud type CDI) met 2 aansluitingen. 1 draad (blauw) welke in verbinding staat met de gele
draad. De ander is een (zwarte) massa draad. Dit heeft echter weer niks te maken qua vonk of opladen van de CDI.

Zal ook nog even een word document (in zip file) toevoegen waar ook het e.e.a. in vermeld staat qua elektrische AC of DC delen binnen het systeem. Is in het Ned. Zie bestand:
 

Attachments

  • Draadschema-Aerox-Vanaf-2004-V2[1].zip
    291.2 KB · Views: 23
Massa van je motorblok nakijken.

Als je een slechte massa hebt op je motorblok en de startmotorstroom begint te trekken krijg je een potentiaalverhoging van het blok tov de accu min-pool.

Daar alle spoelen van je stator en voornamelijk de pickupspoel aan één zijde aan de motormassa liggen krijgt ook de pickupspoelingang van de cdi een hogere spanning waardoor de thyristor niet meer schakelt en open blijft staan met als gevolg dat de condensator in de cdi zich niet meer kan opladen en er dus ook geen vonk gevormd kan worden.

Of dit werkelijk het geval is, kun je gemakkelijk testen door tijdelijk zelfs een dikkere draad te leggen tussen de minpool van je accu en een blanke bout van het motorblok.
lk heb gezien dat veel van brommer weet ik ben een Yamaha DT 50 RMS aan het renoveren ik heb een vraag de display van de brommer is digitaal als ik het contact aanzet komt er niks op de display te staan alleen lampje brand van de pinckers doen het en contactlampje gaat ook even aan en uit kan dat aan de spanningregellaar liggen weet jij daar ongeveer iets van Mvg Stefan
Post automatically merged:

de brommer start goed nieuwe bougie opgestoken en nieuwe accu waar er zit wel stroom op de stekker van de display 12v en 6v
Post automatically merged:

lk heb gezien dat veel van brommer weet ik ben een Yamaha DT 50 RMS aan het renoveren ik heb een vraag de display van de brommer is digitaal als ik het contact aanzet komt er niks op de display te staan alleen lampje brand van de pinckers doen het en contactlampje gaat ook even aan en uit kan dat aan de spanningregellaar liggen weet jij daar ongeveer iets van Mvg Stefan
Post automatically merged:

de brommer start goed nieuwe bougie opgestoken en nieuwe accu waar er zit wel stroom op de stekker van de display 12v en 6v
Blanke bout van de motorblok waar zit dat bij een Yamaha DT 50 RMS en de thyristor waar zit dat mvg stefan
 
Last edited:
Hallo Stefan,

helaas heb ik geen schema van de DT 50 RMS, wel van de "antieke" modellen dus ik kan je niet echt gericht helpen.
Is dit digitaal display origineel op deze brommer of is dit een aftermarket ding van bijvoorbeeld Koso?

Normaliter hebben digitale dashboards een vaste 12V vanaf de accu en een geschakelde 12V vanaf het contactslot.

Yamaha gebruikt de draadkleur "rood" voor een vaste 12V spanning.
Yamaha gebruikt de draadkleur "bruin" voor een geschakelde 12V spanning.
Yamaha gebruikt de draadkleur "zwart" voor de massabedrading.

Spanningsregelaar lijkt mij niet het probleem en ook al zou deze nukken vertonen, de accu mits goed geladen, moet bij een eventuele defecte spanningsregelaar toch alles van 12V voorzien.

De oudere modellen DT50 hebben maar 1 zekering, ik weet niet of de RMS meerdere heeft en indien ja, even die zekering(en) controleren/vervangen.

Je zegt je meet ook 6 Volt bij de cockpit, ik zou niet weten waar die vandaan zou moeten komen tenzij deze spanning bijvoorbeeld de signaalspanning is van bijvoorbeeld een temperatuursensor/meter of een tanksensor/meter, indien aanwezig uiteraard.
 
Hallo Stefan,

helaas heb ik geen schema van de DT 50 RMS, wel van de "antieke" modellen dus ik kan je niet echt gericht helpen.
Is dit digitaal display origineel op deze brommer of is dit een aftermarket ding van bijvoorbeeld Koso?

Normaliter hebben digitale dashboards een vaste 12V vanaf de accu en een geschakelde 12V vanaf het contactslot.

Yamaha gebruikt de draadkleur "rood" voor een vaste 12V spanning.
Yamaha gebruikt de draadkleur "bruin" voor een geschakelde 12V spanning.
Yamaha gebruikt de draadkleur "zwart" voor de massabedrading.

Spanningsregelaar lijkt mij niet het probleem en ook al zou deze nukken vertonen, de accu mits goed geladen, moet bij een eventuele defecte spanningsregelaar toch alles van 12V voorzien.

De oudere modellen DT50 hebben maar 1 zekering, ik weet niet of de RMS meerdere heeft en indien ja, even die zekering(en) controleren/vervangen.

Je zegt je meet ook 6 Volt bij de cockpit, ik zou niet weten waar die vandaan zou moeten komen tenzij deze spanning bijvoorbeeld de signaalspanning is van bijvoorbeeld een temperatuursensor/meter of een tanksensor/meter, indien aanwezig uiteraard.
Hallo Sparky het is een originele speedometer van yamaha zou ik de pinnen aan de achterzijde van de display kunnen uitmeten mvg stefan
 
zou ik de pinnen aan de achterzijde van de display kunnen uitmeten
Ik weet niet wat je precies bedoelt met pinnen, maar ik ga er even van uit dat je de connector bedoelt.
Mij lijkt meten op de connector van het display zelf, weinig zin hebben als je niet weet hoe dit display in elkaar zit.
Je weet namelijk niet welke waardes je moet meten.
Wel kun je middels de backprobe methode de voedende spanning meten eventueel geschakeld en ongeschakeld zoals beschreven in mijn post#36.
Ik neem aan de connector op het display en van de kabelboom heb je reeds bekeken en zijn schoon en maken goed contact?

Zit er niet toevallig nog een elektrisch schemaatje van deze brommer achter in de gebruikershansleiding, als deze nog aanwezig is.

Hieronde een plaatje wat ik bedoel met backprobing:

back probing.png
 
Last edited:
Geen idee.
Het kan in ieder geval geen kwaad zijn, maar Doggy heeft al 2 andere CDI's ontdekt met hetzelfde resultaat dus aan de cdi ligt het niet.
[automatisch samenvoegen]1617717364[/automatisch samenvoegen]
Het werkt dus, maar een oplossing is eigenlijk niet echt.
Maar goed dat je verschillende ideeën hebt ontmoet die aan het stoeien zijn gebogen
Dus op één of andere manier ligt het toch aan de spanning van de CDI wordt aangeboden.
Is de originele spanningsregelaar misschien deels defect waardoor de spanning niet helemaal in orde is als de CDI wordt aangeboden?

Wat de akte van de scooter was toen de nog origineel was en je enkel de spanningsregelaar had verwijderd of vervangen door een andere?
Dag sparky ik heb een vraag ik heb een yamaha dt 50 rms nu is het probleem als ik het contact op mijn brommer aanzet branden mijn achterlichten maar remlicht ook zonder op de rem te duwen weet u soms raad mee spanningregelaar is nieuw batterij is ook nieuw juist digitale kilometerteller is nog niet geplaatst weet u toevalig raad wat ik daar aan moet doen alvast bedankt mvg stefan
 
Dag sparky ik heb een vraag ik heb een yamaha dt 50 rms nu is het probleem als ik het contact op mijn brommer aanzet branden mijn achterlichten maar remlicht ook zonder op de rem te duwen weet u soms raad mee spanningregelaar is nieuwe batterij is ook nieuw juist digitale kilometerteller is nog niet geplaatst weet u wat ik moet doen alvast bedankt mvg stefan
Dag Sparky, ik heb een vraag ik heb een Yamaha DT 50 RMS ik heb er een originele uitlaat opgeplaatst er zit een pijpje op de uitlaat daar zit een slang op naar een soort katalysator dan verbonden met slang naar luchtfilter luchtfilter start de brommer slecht carburateur is verniewd als je de slang af koppelt start hij wel weet jij de oorzaak
 
Back
Top