Aerox 101cc motorscooter

Ik heb een vraagje over een voor mij tamelijk onbekende scooter, namelijk de luchtgekoelde Aerox ''motor''scooter met 101cc. Heb op dit moment o.a. een 50cc Aerox (2-takt) omdat het leuk is en ook praktisch voor korte stukjes hier in de buurt. Ding is ontgrensd, heeft een malossi multivar, torque driver en 17,5mm carb.
Aangezien ik een motorrijbewijs heb zit ik ook wel eens te denken aan een motorscooter/ Aerox om zo geen gezeur te krijgen met de politie en ook overal op de weg mag rijden. Mijn vraag is daarom of er mensen zijn die ervaring met deze motorscooters hebben?

Blok is luchtgekoeld en draait niet al te veel toeren. Is het mogelijk deze blokken eenvoudig wat te kietelen zodat het iets meer toeren draait en harder optrekt? Hoe zit het verder met onderdelen als een malossi multivar, torque driver zoals ik deze nu ook op mijn 50cc scooter heb zitten. Zijn deze ook te gebruiken op zo'n 101cc blok of zijn dergelijke onderdelen niet hetzelfde? Zijn onderdelen die 101cc blokken uberhaupt nog verkrijgbaar? Kom er weinig van tegen op internet.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Maar heb je al een 100cc variant op het oog dan?
Deze scooters zijn voor het laatst in 2002 van de band gekomen.

Alhoewel ik wel ervaring heb met de 100cc van Minarelli, denk ik dat het lastig zal worden om daar nog onderdelen voor te krijgen.
In Nederland waren de 100cc 2 takt scooters niet zo populair, en dat kwam mede doordat het blok erg laagtoerig is.
Top lag tussen de 85/90 km/u, maar het optrekken was wel gewoon goed.

Jaren terug was er nog wel het e.e.a. te verkrijgen, zoals een 110 cc Malossi cilinder, en enkele terugloopuitlaten voor de 100cc.
(buiten de Multivar en de 100cc koppelingen)
Hoe het nu is heb ik echter geen idee van, maar in de UK waren deze scooters wel erg in trek, dus kun je het best daar proberen te zoeken.
Onderdelen van een 50cc passen in het geheel niet, dus dat kan je gelijk wegstrepen.

Het enige merk die in 2007 de laatste 100cc 2 takt uitgebracht heeft, is Peugeot.
De Speedfight 2 100cc met een luchtgekoeld blok.
Is misschien ook nog een optie....?
Weet echter niet of hier wel voldoende voor te vinden is in NL, ook in de UK waren deze Peugjes gewild, net zoals de Yamaha.
 
Last edited:
Maar heb je al een 100cc variant op het oog dan?
Deze scooters zijn voor het laatst in 2002 van de band gekomen.

Alhoewel ik wel ervaring heb met de 100cc van Minarelli, denk ik dat het lastig zal worden om daar nog onderdelen voor te krijgen.
In Nederland waren de 100cc 2 takt scooters niet zo populair, en dat kwam mede doordat het blok erg laagtoerig is.
Top lag tussen de 85/90 km/u, maar het optrekken was wel gewoon goed.

Jaren terug was er nog wel het e.e.a. te verkrijgen, zoals een 110 cc Malossi cilinder, en enkele terugloopuitlaten voor de 100cc.
(buiten de Multivar en de 100cc koppelingen)
Hoe het nu is heb ik echter geen idee van, maar in de UK waren deze scooters wel erg in trek, dus kun je het best daar proberen te zoeken.
Onderdelen van een 50cc passen in het geheel niet, dus dat kan je gelijk wegstrepen.

Het enige merk die in 2007 de laatste 100cc 2 takt uitgebracht heeft, is Peugeot.
De Speedfight 2 100cc met een luchtgekoeld blok.
Is misschien ook nog een optie....?
Weet echter niet of hier wel voldoende voor te vinden is in NL, ook in de UK waren deze Peugjes gewild, net zoals de Yamaha.

Ik ken iemand die zo'n Aerox heeft en deze misschien wel van de hand wil doen. Vooral het hebben van een motorkenteken sprak mij wel aan omdat ik vooral motor rij en sinds een jaar weer met scooters aan het rommelen ben (blijft toch erg leuk). Met een motorkenteken heb je dan geen last van WOK status of verzekering vs opvoeren. Qua onderdelen kom ik weinig tot niks tegen bij de ''bekendere'' onderdelen winkels.

Wat snelheid betreft zou minimaal 100 km/h mooi zijn. Kun je goed meekomen met het verkeer en dan schiet het tenmiste een beetje op. Vind wel dat het toeren moet maken en een beetje moet blazen anders wordt het saai. Als ik je goed begrijp gaat het verkrijgen van onderdelen lastig worden en is er aanzienlijk minder op de markt verkrijgbaar dan voor de gangbare 50cc. Waarschijnlijk moet er ook wel het een en ander aan het blok gebeuren om het enigsinds toeren te laten draaien:confused2:
 
Het is voor mij al weer ruim tien jaar terug v.w.b. een Minarelli 100cc...
En ik had zelf nog niet echt gezocht op het www, maar toch kwam ik er een paar tegen:

aerox/nitro 100cc - MOTORKIT

Aerox 100 SB05 | Yamaha | Scooter Parts | Racing Planet UK | (racing-planet.co.uk)

Parts & Specifications: YAMAHA AEROX 100 (YQ100) | Louis motorcycle clothing and technology

En met een cilinder met wat meer inhoud, en een leuke (100cc) terugloper kun je met een zgn. snelle vario van Malossi en een torque driver (100cc) makkelijk de 110/115 (echte) km/u halen op top.

En nogmaals; onderdelen van een 50cc variant passen niet! Hoogtoerige 70cc uitlaten heb je dus helemaal niks aan.
Evenmin de laagtoerige en middeltoerige 50cc uitlaten.
Alleen parts aanschaffen welke specifiek voor de 2 takt 100cc bedoeld zijn. Zelfs de v-snaar is anders van afmeting, ter info.
 
Last edited:
Het is voor mij al weer ruim tien jaar terug v.w.b. een Minarelli 100cc...
En ik had zelf nog niet echt gezocht op het www, maar toch kwam ik er een paar tegen:

aerox/nitro 100cc - MOTORKIT

Aerox 100 SB05 | Yamaha | Scooter Parts | Racing Planet UK | (racing-planet.co.uk)

Parts & Specifications: YAMAHA AEROX 100 (YQ100) | Louis motorcycle clothing and technology

En met een cilinder met wat meer inhoud, en een leuke (100cc) terugloper kun je met een zgn. snelle vario van Malossi en een torque driver (100cc) makkelijk de 110/115 (echte) km/u halen op top.

En nogmaals; onderdelen van een 50cc variant passen niet! Hoogtoerige 70cc uitlaten heb je dus helemaal niks aan.
Evenmin de laagtoerige en middeltoerige 50cc uitlaten.
Alleen parts aanschaffen welke specifiek voor de 2 takt 100cc bedoeld zijn. Zelfs de v-snaar is anders van afmeting, ter info.

Wat je zegt qua onderdelen zouden deze er dan nog bijkomen. Gisteravond nog even verder gezocht en kwam toch ook nog wat onderdelen tegen bij scooter attack. Bij motorkit heb ik het nodige besteld voor mijn Honda Dax, ook op motorkenteken. Er zijn nog malossi en Airsal 120cc cilinders leverbaar al dan niet met bijpassende cilinderkop. Carters zullen dan wel wat meer geflowed moeten worden voor een goed resultaat. Denk dat alles bij elkaar wel weer prijzig gaat worden, as usual, maar je bent dan wel ''legaal'' zonder WOK gezeik. Het is jammer dat er weinig referentiemateriaal beschikbaar is van andere mensen die hetzelfde hebben gedaan.
Nadeel vind ik wel dat het luchtgekoeld is. Zolang je het niet al te gek maakt met opvoeren zal het wel meevallen denk ik maar vloeistof vind ik toch wat beter.

Verder zijn er ook 125 en 180cc 2-takt runners te koop. Behoorlijk aan de prijs en geen idee hoe zoiets rijdt. Zal vast ook wel weinig toeren draaien.
 
100cc aerox is bijna nergens meer te krijgen en ook BELACHELIJK duur, en niet eens zo snel ook niet...

als je t mij vraagt kan je dan beter een skipper of runner halen. Die zijn ook wel aan de prijs, maar de onderdelenmarkt is veel groter en de forums staan er vol mee. Een runner 172 maakt iets van 20 pk en zo’n 100cc minarelli blok trekt nog geen pannekoek van tafel
 
100cc aerox is bijna nergens meer te krijgen en ook BELACHELIJK duur, en niet eens zo snel ook niet...

als je t mij vraagt kan je dan beter een skipper of runner halen. Die zijn ook wel aan de prijs, maar de onderdelenmarkt is veel groter en de forums staan er vol mee. Een runner 172 maakt iets van 20 pk en zo’n 100cc minarelli blok trekt nog geen pannekoek van tafel
Stond ook wel even te kijken van de prijzen die men ervoor vraagt en voor zo'n bedrag moet die wel blazen zonder eerst nog een berg onderdelen erop te moeten zetten. Ben ook van plan om hem te laten staan en verder te kijken naar iets van een 2takt runner met 180cc. Hoop van die dingen zijn best aan de prijs ja of compleet afgeragd.
 
Stond ook wel even te kijken van de prijzen die men ervoor vraagt en voor zo'n bedrag moet zo'n ding wel blazen.
Ben ook van plan die Aerox te laten staan en verder te kijken naar iets van een 2takt runner met 180cc. Hoop van die dingen ook flink aan de prijs of compleet afgeragd.
Klopt, goed opletten bij aankoop van zo’n ding. Maar ze houden wel waarde en als je een verse koopt zijn ze ook bloedsnel!
 
Meestal zijn de varianten op motor kenteken wat beter dan waar de jeugd mee rond rijd op brommer kenteken.
Om te zeggen dat ze veelal afgeragd zijn vind ik dus een zwak argument. Dit heeft niets met de scooter zelf te maken en ligt puur eraan hoe vorige eigenaren ermee om zijn gegaan.

Je moet gewoon een flinke testrit maken en niet zomaar alles kopen, dan koop je ook geen afgeragde stront.
 
Meestal zijn de varianten op motor kenteken wat beter dan waar de jeugd mee rond rijd op brommer kenteken.
Om te zeggen dat ze veelal afgeragd zijn vind ik dus een zwak argument. Dit heeft niets met de scooter zelf te maken en ligt puur eraan hoe vorige eigenaren ermee om zijn gegaan.

Je moet gewoon een flinke testrit maken en niet zomaar alles kopen, dan koop je ook geen afgeragde stront.
Correct
 
Back
Top