Aerox '04 onderhoudsbeurt

Race_Replica

New Member
Goedenavond,

Mijn Aerox uit 2004, waarvan ik de eerste eigenaar ben, staat al 10 jaar stil. Ik ben voornemens om deze te gaan gebruiken voor woon-werkverkeer op zonnige dagen en daarom wil ik de scooter wegbrengen voor een beurt. De standaard werkzaamheden van een onderhoudsbeurt zijn her en der op internet terug te vinden, echter vraag ik me af of een standaard onderhoudsbeurt wel afdoende is, aangezien de Aerox al een decennium stilstaat.

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen welke werkzaamheden er waarschijnlijk verricht moeten worden en wellicht een grove schatting van de kosten geven? Bij voorbaat dank.

Aanvullende info Aerox:
- Bouwjaar 2004
- KM-stand, < 6.000 km
- Laatste onderhoud: eerste beurt na aankoop..
- Zelf gesleuteld: varioring eruit, Giannelli Shot uitlaat, andere rolletjes en veertjes, weet niet meer welke.

mvg,
Thijs
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt normaal een kleine service beurt en daarnaast een grotere servicebeurt..

Het is dan aan te raden om de grotere servicebeurt te doen.


-Benzine zal vervangen moeten worden (deze is naar 10 jaar niet meer te gebruiken)
- De carburateur zal inwendig schoongemaakt moeten worden, aangezien je van de oude benzine geen verstoppingen wilt hebben.
- Het is aan te raden om te beginnen met een nieuwe bougie
- Een nieuwe originele luchtfilter matje (geen goedkope aftermarket spul dat de hele afstelling in de war gooit)
- Zou er direct nieuwe vario rolletjes erin doen (weet je zeker dat hij er fris erbij staat
- Een nieuwe aandrijfriem is aan te raden.

- Olie tank leeg maken en schone olie erin doen
-Vertandings olie vervangen.
- Remvloeistof vervangen (moet eigenlijk om de 2 jaar gedaan worden)
- Controleren of dat er scheuren in het spruitstuk zitten
- Controleren of dat de benzine en olie leidingen geen scheurtjes in zitten.
- Banden spanning controleren en eventueel vullen..
- Krukas keeringen even controleren op `zweet` plekken.

Voor de rest moeten de wielen en voorvork op spelingen worden gecontroleerd.
 
Vergeet ook niet je banden te controleren op scheurtjes.
Tenslotte zijn ook deze op z'n minst 10 jaren oud.

Een complete overhaul dussss, want je schrijft hij heeft na z'n eerste beurt geen beurt meer gehad.
De eerste beurt gebeurt, afhankelijk van het merk, tussen de 500 en 1000km.
MAW deze scooter heeft 5000km geen garage meer gezien!
 
Back
Top